M-Sport soupeřem sám sobě
Ford se vloni na podzim rozhodnul udělat krok, který jistě rozesmutnil spoustu fanoušků automobilových soutěží. Po dlouhých letech strávených v MS totiž automobilka skončila s oficiální podporou britského týmu M-Sport a ten se tak převtělil do podoby stáje vedené jako tovární, ale už ne pod hlavičkou americké značky. Pro Malcolma Wilsona se toho zas tak moc nezměnilo, vybudované zázemí mu samozřejmě zůstalo a na hledání silných partnerů pro ufinancování sezóny byl zvyklý z minulosti. Novým hlavním partnerem jeho stáje se stal Qatar, kterého do týmu přivedl od Citroënu přecházející Nasser Al-Attiyah. Celkovou obměnou prošlo i jezdecké složení, když Jari-Matti Latvala odešel k Volkswagenu, Petter Solberg do rallycrossu a Ott Tänak se vrátil na domácí půdu.
Na pozice továrních jezdců tak povýšili dva mladíci, kteří v roce 2012 startovali se soukromými Fiestami WRC. Mads Ostberg se stal týmovou jedničkou a ve druhém voze jej pak doplnil Jevgenij Novikov. Společně s Katařanem Al-Attiyahem k M-Sportu přestoupil i mladík vypiplaný konkurenčním koncernem PSA Thierry Neuville. Ten už se samozřejmě nevešel do hlavního týmu a tak sbíral body pro B-tým s takřka identickým názvem a vozem ve stejném designu a specifikaci.
Ostberg se po nevydařeném Monte Carlu, kterým se protrápil pouze k šestému místu, ujal role jedničky a začal prohánět pozdějšího novopečeného mistra světa. Ve Švédsku ovšem jeho rozlet hned v úvodu přibrzdily technické potíže. Nor se naštěstí ukázal jako šikovný mechanik, Fiestu spravil a v soutěži pokračoval s dvacetisekundovou penalizací. Právě na sněhu se očekávalo, že bude nejsilnější, což i jeho rychlost v jednotlivých testech napovídala. Na dvojici Francouzů ale neměl a musel se smířit s bronzem. V Mexiku a Portugalsku plnil Nor roli největší hrozby Ogierovi, který do nové sezóny s novým vozem vlétl jako uragán. Ostbergovi se sice dařilo držet se těsně za ním, ale ani v jedné z prvních šotolin roku z toho pořádný výsledek nebyl. Na americkém kontinentu zastávkovala technika a doma v Evropě zas chyboval pilot.
Jednička M-Spotu tak mohla jen čekat, kdy se jí začnou vyhýbat větší potíže a konečně zaznamená pořádný výsledek. Jak sezóna postupovala dále, bylo čím dál jasnější, že letos si Nor své statistiky v MS nijak nevylepší. Z nadějí na polapení Ogiera nezbylo po sérii potíží vůbec nic. Argentinský start poznamenalo poškozené zavěšení pravého předního kola, Acropolis upadlé kolo hned v první zkoušce, Sardinii kotrmelec mimo trať a polovina sezóny byla rázem minulostí. Do té druhé Ostberg vstoupil sympatickým výkonem ve Finsku, když v tamních lesích svedl krásný souboj s Ogierem a Neuvillem o vítězství. Následovaly ovšem další nevydařené starty, ve kterých hlavně chyběla v úvodu roku předvedená rychlost. Výsledek finské rally ukázal, kdo nakonec v letošní sezóně hrál u M-Sportu hlavní roli. Belgický mladík Neuville tam dokázal porazit svého severského kolegu a pro zbytek sezóny jej sesadil z postu hlavního stájového jezdce.
Ostberg si do letošní sezóny přinášel skvělou statistiku, když o rok dříve dokončil všechny podniky, v Portugalsku si připsal první vítězství v rámci MS a na konci roku mu patřilo pěkné čtvrté místo. Oproti tomu Neuville v roce 2012 často boural a jeho nejlepším výsledkem byla čtvrtá příčka ve Francii. Málokdo asi na startu letošního ročníku hádal, že z těchto dvou mladíků nakonec bude tím lepším Belgičan. Ostatně úvod tohoto roku v jeho podání za moc nestál. V Monte Carlu jako obvykle skončil po jezdecké chybě, ve Švédsku se na nejlepší jezdce nechytal a Portugalsko poznamenal utržením kola. Bronz z Mexika znamenající Neuvillovo první vystoupání na pódium byl na druhou stranou první úspěšnou vlaštovkou. Od Acropolis až do konce roku se na pódium nevešel už pouze dvakrát a v obou případech za tím stál defekt.
Hodně překvapivě se Belgičan, který do té doby zajížděl lepší výsledky na soutěžích se zpevněným povrchem, poprvé přímo zapojil do bitvy o vítězství v ryze šotolinovém a hodně specifickém Finsku. Ještě blíže měl k triumfu hned v další soutěži v Německu, ale ani tam to bohužel nevyšlo. Výtečně si počínal Neuville i ve Francii, kde soutěži vévodil s pěkným takřka čtvrtminutovým náskokem až do defektu v půlce sobotní etapy. K druhé půlce sezóny ale musel pilot Fordu přistupovat přeci jen trochu jinak. Získat první světový triumf bylo sice lákavé, ale na druhou stranu se Neuville postupně vyhoupnul až na druhou příčku mistrovství a udržení si tohoto výjimečného postavení by bylo skutečně velkým úspěchem. Nepopíratelný obrovský tlak zvládnul mladý jezdec výborně a své daleko zkušenější rivaly nechal nakonec za sebou. Závěrečná bitva se odehrála ve Walesu, kde proti němu už stál jediný soupeř, Jari-Matti Latvala. Ten se ale právě na kluzkých britských šotolinách cítí jako doma a k pomoci měl ještě své kolegy z VW. Belgičan ve Fiestě WRC ale neztratil hlavu a v cíli se mohl radovat jako vicemistr světa. Během jediného roku se tak Belgičan z přehlíženého jezdce stal hvězdou, ke které většina vzhlíží jako k tomu, kdo by mohl porazit suverénního Ogiera. Neuville k tomu má všechny předpoklady, když od příštího roku bude pilotovat speciál i20 WRC nově příchozí silné stáje Hyundai.
Ve stínu zmíněné dvojice zůstala oficiální týmová dvojka Novikov. Rus ve svých prvních letech v MS působil jako uragán, který rychle udeří, ale po vlastní chybě zase rychle ustane. Vloni ovšem za volantem soukromé Fiesty WRC kromě rychlosti přidal i větší míru spolehlivosti a na jeho přesunu do tovární stáje nebylo nic překvapivého. Letošní sezóna ale bohužel dala vzpomenout na dřívější nevydařené roky. Ve čtyřech soutěžích musel Rus kvůli havárii odstoupit nebo využít systému Rally2 a ve zbylých devíti si výsledek hodně pokazil dalšími třemi chybami. Na druhou stranu v Mexiku a Argentině mu v rozletu zabránila zlobící technika. Oproti loňsku se tak Novikov letos nedokázal ani v jednom podniku vyšplhat na pódium, byť k tomu měl dvakrát hodně blízko. V Argentině jej srazila technika a ve slibně rozjeté Acropolis musel opustit vedoucí příčku kvůli poškození zavěšení zadního kola. Spojení nevydařeného roku norsko-ruské dvojice hlavního týmu s naopak hodně povedeným rokem Neuvilla z "béčka" vedlo k tomu, že se spolu obě stáje až do Walesu utkávaly v těsném souboji o bronz týmové klasifikace. Nakonec se ale přeci jen ze třetí příčky radovala hlavní stáj.
Sezóna 2014 se bude odehrávat v režii nových posil. Do M-Sportu se po dvou letech strávených u konkurenčního Citroënu vrací Mikko Hirvonen, který doufá, že mu návrat do dobře známého vozu pomůže rozšířit počet vítězství ve světových soutěžích. Vzhledem ke stále sílící konkurenci ale těžko očekávat, že bude spojení Hirvonen – Fiesta stačit na boj o titul. Úplně jiné ambice bude mít nová dvojka Elfyn Evans. Mladičký Velšan dostal životní šanci, když bude po roce sbírání zkušeností v kategorii WRC2 moct absolvovat celou sezónu v továrním WRC. Zřejmě nejzajímavější posilou stáje Malcolma Wilsona bude ovšem Robert Kubica, který stejně jako mladík z Walesu odjede první sezónu v elitní kategorii.