Livescore Team: Na začátku
Je úžasné opět zjistit, že svět funguje tak jak má a stačí jen pozorně vnímat co se děje okolo nás. Ještě před pár minutami jsem nevěděl jak letos začít s vyprávěním a při tom se stačilo jen zastavit a rozhlédnout se kolem. Pokud bych to udělal dříve, ušetřil bych si mnoho smazaných vět. Hned bych si všiml něčeho, co jsem dnes úplně přehlížel. Stačilo pozorovat jen jednoho člověka, jak se klidným krokem prochází mezi zaparkovanými závodními vozy a stovkami lidí a usmívá se. Nedělá nic jiného, jen má založené ruce za zády a užívá si dne. Je to René Metge. Jeden z prvních, kdo začal v osmdesátých letech psát historii závodu „Paříž-Dakar“, v té době jako závodník. Dnes pořádá závod Africa Race. Genuis loci „dakarského“ závodění v Africe se posledních šest let zabydlel v nitru tohoto muže. Teď chodí pár metrů odemne a nelze v něm necítít zakladatele závodu Thierry Sabineho a s ním další tisíce jmen a příběhů, které se dnes koncentruje do jeho osoby a úsměvu. Energie co z něj vyzařuje je téměř hmatatelná. Usmívám se i já. Jsem opět zpět tam, odkud jsem před rokem odjel. Vím to. Nejsem sám. Okolo se začíná psát další ročník „Paříž-Dakaru“ letos pod jménem Africa Race. Závodu, který donutí přemýšlet o životě a hodnotách nejednoho z nás. Buďte u letošního příběhu vítání. Velmi rád se Vámi podělím o vše co nás letos v Africe čeká.
Sedíme s kameramanem Honzou Husákem v klasické klidné kavárně blízko parkoviště závodních vozů a užíváme si pohled na přijíždějící závodníky. Jen okrajově vnímáme mumraj administrativních a technických přejímek v nedaleké budově. Sami máme za sebou třicet jedna hodin jízdy po dánícich z Kopřivnice do francouzského Saint Cyprien. Administrativními a technickými přejímkami jsme my i naše vozy prošly bez problémů. Celý team Livescore je oficiálně v závodě Africa Race 2014. Pilot závodní Tatry Tomáš Tomeček, spolu se svým navigátorem Vojtou Morávkem, se za dva dny postaví na start první rychlostní etapy v Maroku. Současně jim budou „krýt záda“ dva kamiony Balai v našich barvách. Toto jsou vozy, které startují každou etapu za posledním závodníkem a poskytují pomoc těm, kdo zapadnou nebo se dostanou do problémů. Oba tyto „sběrné“ kamiony značky Tatra připravuje náš team a poskytujeme je k dispozici pořadatelům. Konstrukčně jsou určené do velmi těžkého terénu. Není divu, jejich základ vychází z našeho závodního speciálu. Technické zázemí teamu je na bedrech dvou mechaniků. Celkově tedy v závodě je z našeho teamu. jedenáct lidí a tři kamiony: závodní Tatra a dva kamiony Balai zajišťující servis pořadatelům.
Mám chvilku čas vzpomínat a i se trošku zamyslet nad letošní soutěží a nad tím co nás čeká. Africa Race je závod, který navazuje na rallye „Paříž-Dakar“. Pouštní závod zeměmi Afriky s více než třicetiletou historií. Závodní posádku čekají tisíce kilometrů závodních etap v Maroku, Západní Sahaře, Mauretánie a Senegalu. V Maroku a na území Západní Sahary se budou střídat rychlé šotolinové cesty s vyschlými řečištěmi řek a jezer, občas se vyskytne krátké dunové pole. Zde bude závodní pole kamionů asi vyrovnané. Už v první etapě, pozítří, bude několik zrádných míst u kterých záleží na rozvaze a zkušenostech. Jedním z nich je pravidelně vysychající jezero asi tak patnáct kilometrů po startu první etapy. Osobní automobily i motocykly přes něj bez problémů přejedou. Kamionům hrozí na podmáčeném povrchu zapadnutí a dlouhé uvíznutí. Rozhodnutí, jet a zariskovat nebo neriskovat a obětovat drahocenné minuty při jeho objíždění, je vždy o zkušenostech a znalostech řidiče. Navigátorovi hlavu mohou plést stovky různých křižujících se stop vedoucích přes marocké kamenité pláně. Udržet správný směr dle roadbooku potřebuje mít dobrou intuici, zkušenosti a víru v sama sebe a ve své schopnosti. V Maroku se objeví i etapy vedoucí skrz pohoří Atlasu s průsmyky a roklemi. V Mauretánii na nás čeká poušť Sahara. Duny, horko, sucho. V Mauretánii si věříme. Tatra má ráda etapy od začátku do konce v písku a Tomáš za volantem také. Po čtrnácti dnech závodu dojedeme tam, kde končit je zvykem. K Růžovému jezeru u dvacet kilometrů vzdáleného Senegalského hlavního města Dakaru.
Pomalu se začíná v Saint-Cyprien stmívat. Všichni závodníci jsou po přejímkách a za chvilku nás všechny čeká oficiální start do závodu a hned po něm první briefing jezdců. Hned po jeho skončení se vydáme na tisícdvěstě kilometrů dlouhou cestu do španělského přístavu Mortil, kde se zítra nalodíme na trajekt. Po přeplutí středozemního moře se dostaneme na území Maroka do města Nador. Závodit se začne v úterý 31.12 ráno. Cesta do přístavu bude dlouhá a tak budu mít cestou čas napsat pár vět o historií dakarského soutěžení v Africe.
Držte nám palce!
Naši přesnou polohu můžete sledovat na stránkách http://www.africarace-live.com/en/ kliknutím na odkaz vpravo “Tracking GPS”. Naše závodní Tatra má startovní číslo 400 a novinářský vůz 606.
Současně s tím se každý den můžete podívat na video ze závodu například na www.tomastomecek.cz nebo si zapnout sportovní televizi Sport5 nebo Eurosport.
Za team Livescore Tomáše Tomečka z Saint Cyprien Vojtěch Morávek ml.
Tady Jacinto je, Zapletal ne. Měl připravovat nový vůz, asi to nestihl
Ale za sebe musím říct, že se mu ta "propagátorská novinařina" daří a příspěvkům ze Sonangol Africa Eco Race budu věnovat minimálně stejnou pozornost jako reportům z "jihoamerického Dakaru".
Jinak kdo o tom neví, měl by denní reportáže vysílat i Eurosport.
Občas se vracím ke knihám o průběhu "Dakarů " s našimi "veterány"...znáte je,četli jste...?
Pan Karel Loprais mi říkal,že něco je trošku upravené -ale většina platilo...co měli naloženo,pomohlo - i soupeřům..a hodně silným Holanďanům..a trošku mi připadá,že dřív se jezdilo fér...??...kolegiálněji??
Uvidíme letos ?- když loni byly trošku problémy v "komunikaci" mezi českými posádkami...?
Opět bude "amerika" o komerci - v tv bude mít přednost golf,kulečník,šipky a jiné adrenalinové sporty...z toho co nás baví budou kusé úryvky a dlouhé reklamy...a proto jsem rád ,že na Ewrc se vždy dočkám kvalitních zpráv...