2. 1. 2014 16:42 − 3033× − 0

Livescore Team: První duny Boudnib / Foum Zgiuid

Tankování na místní čerpací stanici mě včera večer donutilo přemýšlet o tom, jak dakarský závod přináší různé nezvyklé situace…

Tankování na místní čerpací stanici mě včera večer donutilo přemýšlet o tom, jak dakarský závod přináší různé nezvyklé situace, které jsou mimo běžný zaběhnutý rytmus nejenom přímých účastníků. Současně i jaká a někdy i úsměvná řešení se dají nacházet. Kolona servisních vozidel způsobila jisté komplikace na jedné benzínce po cestě. Nedostatek nafty a benzínu v podzemních úložištích se kompenzoval přistavenou cisternou, která viditelně i přes lehkou kamufláž, byla připojena přímo k rozvodům paliva ke stojanům. Nějak jsem se povznesl nad to hodnotit bezpečnost takové instalace a věnoval se sledovaní způsobu řešení problémů tím způsobených. V hadicích u stojanů kolísal tlak s největší pravděpodobností způsobený tím, že čerpadla nepočítala konstrukčně s takovýmto přípojením externího zdroje v podobě cisterny. No a obsluha naprosto netušila co s tím a jsem si téměř jist, že v tom ani neviděli žádnou příčinou souvislost. Holt, byl problém s nedostatkem a vyřešil se tak jak je v Africe zvykem. Teď ale vyvstal úkol jak natankovat tisíce litrů paliva do vozidel, které čekali ve frontě, když z každé pistole tekl litr za minutu. No řešení je na snadě. Jeden místní, dle oblečení jsem nerozeznal zda patří k obsluze či ne, vlezl do obslužné jámy a uzavřel přívod ke všem z osmi stojanů krom jednoho. Tlak se dočasně zvýšil na tolik, že bylo možné čerpat. To platilo tak dlouho, než u jiného stojanu někdo s nervy nevydržel a začal se dožadovat vysvětlení proč to neteče u nich. Ten co byl v jámě udělal změnu a problém těm co nejvíce křičeli na chvíli vyřešil. Mnozí samozřejmě tempo tankování nevydrželi a odjeli. My museli počkat zhruba hodinu než na nás došla řada. Nebylo pro nás zbytí. Další čerpací stanice byla dle mapy vzdálená přes sto kilometrů a to bychom už neujeli. Po celou dobu jsme však byli čerpadlářem s úsměvem od ucha k uchu ujišťováni, že už za minutu bude vše v pořádku.

Včerejší zkušenost mi dala nahlédnout jak závodění přináší pro každého trošku jiné zážitky a musí reagovat na situace nezvyklé v běžném životě. Každý si objevuje ty své, které se mu líbí a snaží se nevnímat ty co jsou pro něj nepříjemné. Všichni zde každý den děláme vše pro jeden jediný cíl a „drobné“ nedostatky se prostě neřeší . Možná někomu vadí prach. Já jsem vcelku „terénní“ a několikadenní zaprášení a neosprchovaní mi nevadí. Zde na obhajobu pořadatelů musím říci, že sprchy a toalety jsou k dispozici v každém bivaku. Sprcha je však to poslední co je v plánu. Každý má své priority a úkoly. Mechanici servisují vůz a na každý den mají připraven dlouhý list preventivních úkolů, které je potřeba vykonat nemluvě o nutnosti opravit to co je rozbité. Mnoho hodin cestují z bivaku do bivaku a pak do noci pracují. Dnes je nad rámec běžné údržby naplánovaná výměna tlumiče nad pravým předním kolem. Společně s Honzou děláme „novinařinu“. Videa, fotky a text. Mimochodem, jen střih a finalizace videa pod čtyři hodiny práce v kuse denně nejde. S textem co čtete je to obdobné. Vojta si každý den musí připravit roadbook. Na tři sta kilometrů dlouhou etapu potřebuje dvě až tři hodiny času. Celý si ho projde a vytvoří si do něj své poznámky, tak aby zítřejší navigace byla bez problémů. Tomáš by se měl po dojezdu etapy jít navečeřet a co nejdříve spát, ale i tak mu to nedá a upozorňuje mechaniky na místa, která se mu na voze zdála být v závode v nepořádku. Po tom všem je potřeba se najíst a to je skoro půlnoc a venku je na nule. K tomu je potřeba připočítat závodění a dlouhé přesuny v autě. Já se přiznám bez mučení. Mě osobně nejvíce vadí nedostatek spánku. Všichni zde „jedeme“ na doraz a na spánek zbývá opravdu jen málo času. Pokud se denně podaří spát více než šest hodin je to úspěch. Toto je pro mě asi ta věc co jsem se rozhodl neřešit. Do spacáku v jednu v noci a v šest vstávat? No vstát se musí. Neřeším to. Spát mohu doma.

Výměna tlumiče souvisí s náročností dnešní etapy. Včerejších osmdesát „rozcvičovacích“ kilometrů dnes pořadatelé vyměnili za klasickou dakarsky náročnou etapu. Po více než čtyři stovky kilometrů se střídaly písečné duny s velmi zrádným a rychlým kamenitým terénem. Duny jednu chvíli byly tak veliké, že je Tomáš musel na několikrát najíždět a hledat cestu jak je zdolat. Předpokládám, že sběrné kamiony balai budou mít dnes celou noc co dělat, aby se dostali k zapadnutým závodníkům. Rychlé kamenité cesty skrývaly nebezpečí v podobě „schodů“ a velkých děr viditelných z maximální rychlosti až na poslední chvíli. Bylo jich tolik, že uvést je všechny v roadbooku by znamenalo z něj udělat mnoha set stránkový román. Takový terén je velmi náročný na soustředění. Jet na maximu a být soustředěn se musí po mnoho hodin. Právě to je součástí náročnosti dálkových soutěží. Udržet pozornost po mnoho hodin jízdy na hraně je velmi obtížné. Jedna z těch děr mohla být dnes naše poslední. V jednu chvíli Tatra doslova vlétla do veliké prohlubně a narazila na její protisvah. Ohromnou ranou Vojtovi vylétl roadbook až ke stropu kabiny. Naštěstí se nic technice nestalo a Tomáš i Vojta po kontrole svého stavu mohli konstatovat, že i když to bolí, tak jim nic vážného není a mohou jet dále. Do konce etapy přijeli na prvním místě v kategorii kamionů s náskokem více než šestnácti minut na Elizabeth Jacinto. V prvních zveřejněných výsledcích je nesprávně uvedený údaj šesti minut místo šestnácti. Nápravu právě řešíme s pořadateli.

Zítřejší etapa měří 387 kilometrů. Start je umístěn přímo v prostoru dnešního bivaku a bude celá kamenitá. Trať provede závodníky přes pohoří Atlasu a bude končit kamenitými planinami. Očekává se velmi rychlá etapa se skrytými nebezpečími v podobě vyschlých korit řek nebo velkých kamenů. kterých je po trase mnoho.

Z bivaku v Foum Zguib za Livescore Team – Vojtěch Morávek ml.

Výsledky etapy Boudnib-Foum Zguid

Moto:

1. 108 GABARI Hariet 6:19:51 Yamaha
2. 103 PISANO Michael 6:22:29 Honda
3. 169 FONTYN Martin 6:27:04 KTM

Moto – Celkově:

1.108 GABARI Hariet 7:33:53 Yamaha
2.103 PISANO Michael 7:35:59 Honda
3.169 FONTYN Martin 7:44:45 KTM

Auto:

1.200 SCHLESSER Luis – MAGNALDI Thierry 6:19:14 Schlesser original
2.204 SZALAY Balazs – BUNKOCZI Laszlo 6:35:17 Opelm / Mokka
3.201 LOOMANS Jacques – DRIESMANS Frits 6:45:51

Auto– Celkově:

1.200 SCHLESSER Luis – MAGNALDI Thierry 6:19:14 Schlesser original
2.204 SZALAY Balazs – BUNKOCZI Laszlo 6:35:17 Opelm / Mokka
3.201 LOOMANS Jacques – DRIESMANS Frits 6:45:51

Kamion 1.400 TOMEČEK Tomáš – MORÁVEK Vojtěch 6:02:54 TATRA
2.401 JACINTO Elisabete – TEIXEIRA Marq. Jose – COCHINHO Marco 6:21:32 MAN
3.402 KOVACS Miklos – CZEGLEDI Peter – ACS Laszlo 6:28:01 SCANIA

Kamion celkově

1.400 TOMEČEK Tomáš – MORÁVEK Vojtěch 7:20:27 TATRA
2.401 JACINTO Elisabete – TEIXEIRA Marq. Jose – COCHINHO Marco 7:42:18 MAN
3.402 KOVACS Miklos – CZEGLEDI Peter – ACS Laszlo 7:50:44 SCANIA

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!