3. 1. 2014 16:55 − 3518× − 0

Livescore Team: Oáza v poušti – Foum Zguid/Assa

Maroko je více kamenité než písčité, ale duny zde samozřejmě jsou. Sahara končí nebo začíná u města M'Hamid a jeho okolí.

Maroko je více kamenité než písčité, ale duny zde samozřejmě jsou. Sahara končí nebo z jiného úhlu pohledu začíná u města M'Hamid a jeho okolí. Včera René Metge využil této části Sahary a připravil závodníky na to, co je čeká v Mauretánii. Mnoho z nich velmi potrápila. Nicméně, dnes po písku nebylo ani památky Za to kamenitých cest byly stovky kilometrů. Na vlastní kůži jsme okusili, jak obtížně se po tomto terénu jezdí. Od pořadatelů jsme večer získali GPS souřadnice zajímavých míst pro natáčení videa a je jen na nás, jak se na ta místa dokážeme dostat. A my se tam chceme dostat.

Pro navigaci v takovém terénu jsme docela dobře vybaveni. Máme stažené satelitní mapy oblastí, kterými závod prochází a využíváme sovětských vojenských map ze sedmdesátých let. Pokud někdy budete cestovat do podobných míst světa doporučuji investovat a zakoupit si je také. Jsou „k dostání na internetu“ a výrazně pomáhají při hledání schůdného terénu. Na rozdíl od klasických mapových podkladů jsou detailní a podrobné. Je na nich vidět vše co je potřeba, koryta řek, produktovody, silnice i cesty, které byste ani za cesty nepovažovali pokud byste je nehledali. Je tam vše, co armáda potřebuje pro navigaci bez satelitů, jen třicet let staré. V Evropě už asi nepoužitelné, ale zde se toho tolik nezměnilo. Tyto mapy jsou k nezaplacení a i po těch letech přesné a dá se na ně spolehnout. Ze souřadnic jsme si vybrali dvě místa se sjízdnou cestou. První by měl měla být oblast s velmi jemných až prašným pískem nazvaným „feš feš“, zhruba sto kilometrů od startu. Vede k němu „průjezdné“ koryto řeky začínající blízko asfaltové silnice. Druhé místo je u samého cíle etapy a zde by měla být oáza se studnou dostupná po vyjeté cestě.

Vstáváme o něco dříve než závodníci a po rychlé snídani se vydáváme na cestu. Po hodině jízdy po asfaltové silnici se dostáváme k bodu kde by mělo být koryto řeky. Bohužel stavební práce spojené s vybudováním asfaltové silnice naprosto zničily vše, co by ho připomínalo. Rychle se rozhodujeme. Opouštíme asfalku a podle GPS se snažíme jet přímo k udané souřadnici, vzdálené čtyři kilometry mezi kopci v dáli. Kamenitá pláň neznamená poházené oblázky okolo, ale ostré šutry o průměru desítek centimetrů. Nelze jet moc rychle. Náš Nissan Patrol se pomalu přehupuje přes kameny a my máme strach abychom neměli defekt. Po chvíli nacházíme vyschlé řečiště. Jízda v korytě je o trochu pohodlnější. O kilometr později jsme nuceni zastavit, otočit se a jet zpět. Zastavuje nás nečekaná překážka. Přímo uprostřed je veliký kámen, který nelze ani objet ani přejet. Cesta dál je pro nás uzavřena. Vracíme se na asfaltku a doufáme, že podruhé budeme úspěšnější.

Cesta je přesně tam, kde ji uvádí ruská mapa. Na metr přesně. Tedy, cesta. Ve skutečnosti jsou to vyjeté koleje mezi kameny, kterých je v okolí spousta. Ty ostatní stopy „nikam“ nevedou, ale na rozdíl od nich, je toto značená cesta na starých mapách. V naší terminologii silnic asi tak pětka či spíše šestka. O pět kilometrů později se před námi otevírá údolí s palmami, studnou a opuštěným opevněním na kopci. Nádherné až skoro kýčovitě vypadající místo. Jak z obrázku nějaké knížky. Je poledne. Závodnici sem, skoro ke konci etapy , přijedou za několik hodin.

Čekání si krátíme prohlížením okolí. Studna je vytasaná ve skále. Dnes už asi nepoužívaná, ale několik metrů hluboko je vidět vodní hladina. Z okolních kopců jsme zvědavě okukováni pasoucími se velbloudy. Dlouhé čekání v pustině má na mě zvláštní dopad. Po chvilce si uvědomuji, že naprosto nic neslyším. Žádná auta, hluk okolí nic co by mě rušilo. Je to nezvyklý a zvláštní pocit. Napadá mě jak významnou úlohu měly v minulosti zvony. Byly slyšet na dálku a byl to jediný zvuk, který vytvořil člověk. Z těchto úvah mě vytrhává první přijíždějící motorkář. Je na něm vidět opatrnost a klidná jízda. Naprosto ho chápu. Každá chyba znamená pád mezi ostré a velké kameny. Je jedno jak se spadne, vždy je to o zlomeninu, přinejlepším. Uprostřed oázy se nachvilku zastavuje a kontroluje další cestu podle svého roadbooku. O pár minut později přijíždějí další a první vůz v oáze patří Jean-Luis Schlesserovi. O pár desítek minut později, se na horizontu objevuje naše Tatra sledována Elizabeth Jacinto a za chvilku oba kamiony mizí mezi skalami. Zbývá jim do cíle jen pár kilometrů.

Celá etapa dnes byla velmi náročná na opatrnost a navigaci. Povrch byl rychlý a zrádný a nebylo nouze o těžké okamžiky. Zabloudění a vracení se po stopách zpět na poslední známé místo stálo naší posádku několik minut. Ostré kameny se také postaraly o defekt zadní pravé pneumatiky. Naneštěstí jen tři kilometry před cílem etapy a nebylo už možné na ni dojet. To vše zapříčinilo, že najetý náskok z minulých dnů byl smazán a začíná se závodit prakticky nanovo.

Zítra etapa začíná písčitými cestami a provede závodníky několika kaňony a údolími s nádherným výhledem do okolí. Současně je potřeba pozorně sledovat roadbook. Na několika místech je značeno nebezpečí. Při rozpravě jezdců René Metge zdůrazňuje opatrnost při jízdě po okrajích roklí. Celá etapa je nová a nikdy před tím se nejela. Uvidíme zítra jak ji budou hodnotit závodníci.

Držte nám palce.

Z bivaku v Asse za Livescore Team – Vojtěch Morávek ml.

Výsledky etapy Foum Zguid-Assa

Moto:

1.115 THEURETZBACHER Robert 3:54:55 KTM
2.164 ROBIN Dominique 3:56:42 KTM
3.106 VAN DYCK Joris 4:00:22 KTM

Moto – Celkově:

1.103 PISANO Michael 11:39:17 Honda
2.164 ROBIN Dominique 11:42:31 KTM
3.115 THEURETZBACHER Robert 11:45:47 KTM

Auto:

1.214 SABATIER Jean – ROZAND Denis 4:11:00 Bugg Afrique
2.200 SCHLESSER Luis – MAGNALDI Thierry 4:15:13 Schlesser original
3.204 SHAGIROV Kanat – MOROZ Alexandr 4:18:59 H3 Evo6

Auto– Celkově:

1.200 SCHLESSER Luis – MAGNALDI Thierry 10:34:27 Schlesser original
2.214 SABATIER Jean – ROZAND Denis 11:02:51 Bugg Afrique
3.201 LOOMANS Jacques – DRIESMANS Frits 11:05:01 Toyota Hilux

Kamion

2.401 JACINTO Elisabete – TEIXEIRA Marq. Jose – COCHINHO Marco 5:17:19 MAN
2.400 TOMEČEK Tomáš – MORÁVEK Vojtěch 5:33:11 TATRA
3.402 KOVACS Miklos – CZEGLEDI Peter – ACS Laszlo 5:45:35 SCANIA

Kamion celkově

1.400 TOMEČEK Tomáš – MORÁVEK Vojtěch 12:53:38 TATRA
2.401 JACINTO Elisabete – TEIXEIRA Marq. Jose – COCHINHO Marco 12:59:37 MAN
3.402 KOVACS Miklos – CZEGLEDI Peter – ACS Laszlo 13:36:19 SCANIA

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!