4. 1. 2014 16:48 − 3434× − 0

Livescore Team: Život v Maroku – Assa / As Skan

Projíždět se závodem země západní Afriky znamená dostávat se do míst, která jsou turisticky neobjevená.

Projíždět se závodem země západní Afriky znamená dostávat se do míst, která jsou turisticky neobjevená. Ono, ruku na srdce, na mnoha z nich není nic k vidění, za co byste chtěli vyměnit svoji dovolenou. Tedy na první pohled. Pokud se na tato místa podíváte jinou optikou, tak zjistíte, že vám mohou dát více, než je hned zřejmé. Není to fotografování zajímavých přírodních úkazů. Je to o o jistém prozření a opravdovém srovnání naší kultury s místní arabskou.

Maroko je turistická země. O tom není pochyb. Není zde nebezpečno jako v jiných krajinách severní nebo střední Afriky a pro to ani nepřekvapí vznik typicky turistických míst. Marakeš, Agadir, Zagora, M'Hamid je jen rychlý výčet měst, kde se můžete svést na velbloudu nebo udělat si vyjížďku do pouště v nějakém terénním vozidlem a pravděpodobně si domů odvezete prima „original Sahara“ koberec. Maroko nabízí více a opravdu sem stojí za to přijet a cestovat se svým vozem i mimo tyto oblasti. Pro mě je to pravidelně místo k přemýšlení o rozdílu vnímání života v Evropě. Maroko je toho začátkem.

Svět se mění a pomalu se mění i zde. Každý rok ve městech potkáváme více nezahalených dívek a penetrace telefonů v rukou obyvatel měst viditelně roste. Před dvěma lety jsem nevidět skoro nikoho po cestě telefonovat anebo pořizovat fotky mobilním zařízením. Letos je pohled na telefonující chodce běžnější. Tedy ve větších městech. Na vesnicích se toho moc nemění. Společný život lidí a domácích zvířat je stále běžný. Doposud zde fungují profese, které u nás dávno vymizely. Pasák ovcí, koz a nebo velbloudů je realita života. S tím se rychle sžijete. Co pro mě však zůstává nepochopitelné je vztah k ženám. Na venkově, převážně v oblastech Maroka u hranic s Alžírem nebo zde na jihu u hranic se Západní Saharou jsou „tažné ženy“. Mnohokrát je vidět jak vlečou na zádech ohromné zavazadlo nebo náklad a v okolí jsou muži co jen tak sedí a nic nedělají. Doma jsme vychováváni k tomu pomáhat ženám a být galantní. Zde je to jiné a asi jen tak s tím nic nejde dělat. K našemu zamyšlení vede i využití zvířat k běžným činnostem. My máme mnoho náčiní nahrazující zvířata a tak pro evropana může být drastický jen pohled na osla zapřaženého před plně naloženou káru nepálených cihel. Příkaz k jízdě se mu udá pořádným přetažením hole přes jeho hřbet. Příkaz ke zrychlení se opětovně udělí holí a stejně tak i žádost o zastavení. Na osla je zde pohlíženo jako u nás na vůz. Nebo jiný příklad. Dnes jme projížděli trhem zvířat ve městě Tan-Tan. Zaujal mě prodej živých slepic. V kleci veliké „akorát do ruky“ jich bylo tolik, že jim pařáty lezly ven a nebylo jim k hnutí. Kolem procházely davy lidí a vybírali si jaké si koupí s podobným výrazem jako my vybíráme vajíčka v supermarketu. Neberte však tyto věty jako negativní aspekt zdejšího života. Takový zde prostě je. Ani špatný ani dobrý. Prostě je jiný. Je potřeba ho akceptoval jaký je a doporučuji výlet sem do Maroka. Žít bych zde nechtěl. Jsem rád za naši zem, kulturu a vyspělost, ale každý rok mi Afrika trošku narovnává uměle vytvořené jistoty a zaslepenost Evropana, kterou mám chtě, nechtě.

Právě v okolí města Tan-Tan vedla trasa závodní etapy. Dnešní den se řadí mezi nejrychlejší z celého závodu. Začátek etapy zavedl závodníky z pláně do hor úzkou prašnou cestou. To byla jedna ze dvou pomalých částí etapy a po tom se až skoro do konce jelo na plný plyn a v případě kamionů omezovače rychlosti, které jsou nastaveny na 150 km/h. Jízdy na rychlostních limitech vždy vyžadují maximální pozornost pilota i navigátora. Je nutné přesně reagovat na údaje popsané v roadbooku. Pokud je zde signalizováno nebezpečí tak na trati opravdu je, i když se to třeba na první pohled nemusí zdát. Jeden z takových okamžiků byl kritický pro osádku kazažského závodního speciálu. Rychlý rovný úsek trati, byl znenadání vystřídán nerovnostmi a zvlnění povrchu. V menší rychlosti by to neznamenalo výraznější problém. V plné rychlosti bylo výsledkem roznesení různých částí osobního vozu na stovkách metrů trati. Když Tomáš s Vojtou daným úsekem projížděli, už u vraku vozu stál vrtulník pořadatelů s mediky. V bivaku jsme se dozvěděli, že posádka je naštěstí v pořádku. V té době naše Tatra byla ve vedení před ostatními kamiony.

To bylo jen do okamžiku než nějaký náraz poškodil brzdný systém a zablokoval zadní brzdy kamionu. Bylo potřeba zastavit a vyřadit zadní levé kolo z brzdného okruhu. Než se provizorní oprava podařila soupeři byli již vepředu. Na konci etapy tempto výrazně zpomalilo. Pořadatelé připravili téměř trialovou pasáž zakončenou dlouhým, kilometrovým, sjezdem po úbočí hory. Z pohledu z výšky kopce byly nádherně vidět ostatní vozy jako malé hračky. Náročný sjezd byl problematický pro Elizabeth Jacinto, která musela opravit defekt pneumatiky a ztratila cenné minuty. Tomášovi se přímý defekt v etapě vyhnul, ale obě přední pneumatiky bylo roztrhané až byly vidět železné výztuže. Obě musí být v bivaku vyměněny.

Zítřejší etapa vede severní části území Západní Sahary. Z bezpečnostních důvodů měří dvě stě kilometrů. Povrch bude stejný jako dnes. Kamenitý, rychlý a náročný na pneumatiky. Pak nás všechny čeká přesun do 780km vzdáleného města Dakhla, kde je naplánován odpočinkový den ve kterém se nezávodí.

Z bivaku v As Skan za Livescore Team – Vojtěch Morávek ml.

Výsledky etapy Foum Zguid-Assa

Moto:

1.161 DUBOIS Norbert 5:03:27 KTM
2.103 PISANO Michael 5:09:40 Honda
3.164 ROBIN Dominique 5:11:51 KTM

Moto – Celkově:

1.103 PISANO Michael 16:44:57 Honda
2.164 ROBIN Dominique 16:54:22 KTM
3.115 THEURETZBACHER Robert 17:09:28 KTM

Auto:

1.211 TURON BARRERE Michel – MARTINEAU Guilaume 4:32:10 Buggy
2.204 SZALAY Balazs – BUNKOCZI Lazslo 4:33:22 Opel Mokka
3.204 SAZONOV Yuriy – SAKHIMOV Arslan 4:38:44 H3 Evo5

Auto– Celkově:

1.200 SCHLESSER Luis – MAGNALDI Thierry 15:18:16 Schlesser original
2.201 LOOMANS Jacques – DRIESMANS Frits 15:45:26 Toyota Hilux
3.214 SABATIER Jean – ROZAND Denis 15:52:30 Bugg Afrique

Kamion

1.402 KOVACS Miklos – CZEGLEDI Peter – ACS Laszlo 4:59:04 SCANIA
2.400 TOMEČEK Tomáš – MORÁVEK Vojtěch 5:01:32 TATRA
3.403 ESSERS Noel – LAUWERS Marc – BOERBOOM Ulrich 5:01:55 MAN

Kamion celkově

1.400 TOMEČEK Tomáš – MORÁVEK Vojtěch 17:55:10 TATRA
2.401 JACINTO Elisabete – TEIXEIRA Marq. Jose – COCHINHO Marco 18:11:00 MAN
3.402 KOVACS Miklos – CZEGLEDI Peter – ACS Laszlo 18:35:23 SCANIA

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!