Petter Solberg: Rallycross byla správná volba
Ekluzivní rozhovor s Petterem Solbergem přinesl web rallycross.cz. Zde je jeho první polovina, zbytek si můžete přečíst na výše uvedeném webu.
Svým přestupem do rallycrossu vzbudil před loňskou sezonou jednoznačně velký ohlas a dalo by se říct, že pro mnohé příznivce a odborníky bylo jeho rozhodnutí vstoupit do mistrovství Evropy překvapením. Cíle nemohl mít rallyový mistr světa z roku 2003 jiné než útočit na titul. Tento atak také kvůli nedostatku času na přípravu a otestování vozu Citroën DS3 nevyšel. Petter Solberg se však svým pojetím a jezdeckým stylem stal jednou z největších osobností šampionátu. A zasloužil se velkou měrou o zvýšení popularity a medializace tohoto sportu.
Před sezonou 2014 stejně jako před tou předchozí měl řadu nabídek z dalších okruhových seriálů, mluvilo se o návratu zpět do mistrovství světa v rally. Petter Solberg ovšem bude pokračovat v rallycrossu. V nově vypsaném mistrovství světa. A hned se dvěma vozy Citroën DS3 SuperCar. Těsně před Vánoci tým PSRX oznámil, že ve druhém voze pojede další norský jezdec a vítěz posledních dvou závodů loňského roku Alexander Hvaal. "Po testu, který s námi Alexander absolvoval v polovině října, byl jednoznačně první volbou poté, co jsme se rozhodli, že v sezoně 2014 budeme nasazovat dva vozy. Udělal na mě velký dojem. Je talentovaný, pokorný a čeká na něj velký rallycrossová budoucnost," uvedl Petter Solberg ke svému budoucím týmovému kolegovi. Nor dobře ví, o čem mluví. Sám se učil od takových jezdců jako byli Colin McRae nebo Tommi Mäkinen.
Vraťme se na začátek loňského roku. Jak nyní vidíte rozhodnutí vstoupit do rallycrossu? Řešil by jste některé věci jinak?
"Udělal jsem jistě správné rozhodnutí. Rallycross šel za poslední roky hodně nahoru, což se posunem na úroveň mistrovství světa jen potvrdilo. Proto chci závodit v tomto šampionátu. Mým cílem je stát se prvním mistrem světa ve dvou odlišných motoristických disciplínách."
Po sezoně 2012 jste skončil v továrním týmu Ford. Pro rallycross jste ovšem zvolil Citroën. Přicházely v úvahu i jiné značky vozů?
"Vycházel jsem z toho, že společnost Citroën Norway je jedním z mých partnerů. Všichni v tomto sportu jsou závislí na sponzorech. I z tohoto důvodu padla volba na Citroën. Žádné jiné auto jsem nezkoušel ani netestoval."
Na začátku sezony v Lydden Hillu jste hovořil o tom, že jste šel pro "pomoc" a chtěl spolupracovat s Kennethem Hansenem. On řekl ne. Jak nyní vypadají vaše vztahy?
"Původně jsem měl dohodu s týmem Hansen Motorsport o koupi vozu Citroën DS3. Ale náhle tato dohoda byla zrušena. Poté zbývalo šest týdnů do startu sezony v Lydden Hillu. Nezbývalo nic jiného než se pustit do stavby vlastního auta se svým týmem. Nakonec se všechno povedlo a já mohl v Anglii závodit. Tým odvedl při stavbě výbornou práci. Naše vztahy s Kennethem jsou úplně v pořádku. Nemáme spolu žádné problémy."
V krátké době jste dokázali postavit výborné auto. Jaké byly vaše první pocity? Přeci jenom oproti rallyovému vozu Ford Fiesta WRC to muselo být trochu něco jiného.
"Samozřejmě to byla změna. Příjemná změna. Vůz divize SuperCar je zcela ultimátní nářadí. Zrychlení z nuly na sto kilometrů v hodině něco málo přes dvě vteřiny je úžasné. Musím říct, že je to extrémní zážitek řídit toto auto."
Týmovým inženýrem se stal Simon Levett, který má řadu zkušeností s rallycrosovými auty. Vy zase máte mnoho zkušeností z rally. Je těžké se shodnout na některých technických věcech nebo máte podobné názory?
"Vytvořili jsme pro sezonu 2013 skvělý tým. Simon je brilantní konstruktér. Obvykle nejdeme společnou řeč. Postavit vůz pro divizi SuperCar je dost komplikované, ale oba jsme dobře věděli co potřebuji a dělali všechno pro to, abychom postavili co nejlepší auto."
Prozradíte hlavní změny, které na voze proběhnou před nadcházející sezonou?
"Postaveno bude úplně nové auto. Co se týče stavájícího vozu Citroën DS3, uvažovali jsem také o prodeji, ale nakonec padla volba na start s dvěma vozy v sezoně 2014. Hlavní změnou bude dodavatel motoru. To byl největší problém loňské sezony."
Zbytek rozhovoru najdete na webu rallycross.cz