8. 1. 2006 00:00 − 2467× − 0

Dakar 2006 – Smolný den Volkswagenu

Páteční sedmá etapa vedla klasickým „dakarským“ terénem přes duny, kamenité náhorní plošiny a „oblíbenou“ velbloudí trávu.

7.etapa


mapa 7.etapy


profil 7.etapy

Páteční 521km dlouhá sedmá etapa ze Zouératu do Atâru měla na programu třetí nejdelší speciálku letošní Rally Dakar. Měřila 499km a vedla klasickým „dakarským“ terénem přes duny, kamenité náhorní plošiny a „oblíbenou“ velbloudí trávu. Etapa byla navigačně velmi náročná, neboť byla v itineráři velmi málo popsaná s malým počtem záchytných bodů. Předpokládalo se tedy, že může zamíchat pořadím a to se také potvrdilo.

Smůlu měl v této etapě především team Volkswagen. Španěl Carlos Sainz zapadl v písku a ztratil tak půl hodiny, Francouz Bruno Saby dvakrát opravoval a Američan Marc Millerna skončil na střeše. Německá pilotka Jutta Kleinschmidtová musela "pouze" měnit prázdnou pneumatiku. Zaváhání Volkswagenu tak dokonale využil team Mitsubishi. Letos druhé a celkově padesáté etapové vítězství získal obhájce titulu Stéphane Peterhansel na Mitsubishi, který tím vyrovnal rekord Ariho Vatanena a posunul se na druhé místo průběžného hodnocení. Druhý dojel Luc Alphand, také na Mitsubishi a tím si zajistil vedení soutěže.


Peter Jérie

Jako poslední zvládl etapu Čechoaustralan Peter Jerie na buggy s motorem Honda a pouze zadním náhonem. Toho letos potkávají jen samé problémy, ale přesto se nevzdává. Server sport.cz uvedl: "Ve čtvrté etapě jsem zůstal v dunách, naše rychlá asistence nás minula a nikdo nám nepomohl. Museli jsme kopat auto. Trvalo celkem sedm hodin, než se nám ho podařilo vyprostit. Přijeli jsme do bivaku, stihl jsem si akorát zapálit cigaretu a už jsme museli na start další etapy. Auto pokud jede, funguje úplně úžasně. Nesmíme ale vůbec zastavit v měkčím písku, jinak okamžitě zapadneme. Náhon jen na dvě (zadní) kola je prostě do písku málo. V Tantánu jsem spal dvě hodiny, na autě mi stihli udělat pouze velmi nutnou údržbu a jeli jsme dál. Do Zuiratu to bylo na začátku úplně parádní, podařilo se nám předjet pomalejší auta a hlavně kamiony. Při příjezdu na druhé kontrolní stanoviště jsem zastavil vedle vyjetých kolejí na tvrdším povrchu, ale organizátor mne nahnal do písku a už jsme stáli. Bugyna zapadla, navíc zhasl motor a už jsme nenastartovali. Problém je v řídící jednotce. Počkali jsme na naši rychlou asistenci a ti nás na laně táhli do cíle. Nejhorší zážitek mého života. Jedeš na třímetrovém popruhu za kamionem a vůbec nevidíš před sebe. Navíc po patnácti vteřinách jsi utopen v oblaku prachu, nedá se ani dýchat. Když kamion zatočí jedeš po dvou kolech. Od kamenů máme rozbité čelní sklo. Kdyby se auto převrátilo, táhl by nás, jak fáborek snad po střeše."

To už se prý jednou stalo. Kamion za sebou táhl závodní auto deset kilometrů po střeše, než zjistil, že se něco děje. "Loni jsem tady v Zuiratu skončil, byl bych nerad, aby se historie opakovala. I kdyby auto do rána opravili, čekají nás velké duny. A protože opět startuji ze zadních pozic, bude povrch hodně rozježděný a to vidím jako velký problém,"

Před startem sedmé etapy se ve večerním servise odehrála na pohled úsměvná situace. U Schlesser teamu v noci chtěli doplnit palivové nádrže až po hrdlo. Ale vzduchová bublina nedovolila mechanikům jí úplně naplnit. Takže se rozhodli, že pohybem buggyny zleva doprava vzduch vyženou. Jean-Louis Schlesser chce zítra vyrážet s absolutně plnými nádržemi, protože má obavu ze spotřeby jeho vozu v zítřejší těžké etapě a nechce nic riskovat.

Ve večerním servise před sedmou etapou byl také vůz Erica Vigourouxe (FRA) obklopen mechaniky, kteří opravovali poškození přední části vozu po nehodě s Yamahou Francouze Simona Drouxe. “Začal jsem předjíždět, když náhle Simon vyjel z koleje a byl přesně uprostřed trati. Srazil jsem ho přední částí vozu. Rána která se ozvala byla tak velká, že jsem měl strach, že v Simonovi nemohla zůstat jediná kost celá. Když jsem vystoupil z auta, byl jsem překvapen. Viděl jsem, že je OK. Tak jsem ho políbil, jak se mi ulevilo. Sice mi nadával, ale byl jsem rád, že je v pořádku."


Stéphane Peterhansel

Pořadí automobilů:

Pořadí v 7. etapě
1. PETERHANSEL MITSUBISHI 05:52:18
2. ALPHAND (FRA) MITSUBISHI +00:04:23
3. KLEINSCHMIDT VOLKSWAGEN +00:11:49
4. DE VILLIERS VOLKSWAGEN +00:16:29
5. SAINZ (ESP) VOLKSWAGEN +00:34:44
6. ROMA (ESP) MITSUBISHI +00:40:43
7. SCHLESSER SCHLES-FORD +01:14:24
8. KAHLE (ALL) HONDA +01:35:57
9. SOUSA (POR) NISSAN +01:36:13
10. MAGNALDI SCHLES-FORD +01:41:59
106. JEAN-JOSEPH MERCEDES +12:07:42
109. LOIX (BEL) BOWLER +12:07:42
140. JERIE (CZE) HONDA +26:07:42
Pořadí po 7. etapě
1. ALPHAND (FRA) MITSUBISHI 22:32:41
2. PETERHANSEL MITSUBISHI +00:03:12
3. KLEINSCHMIDT VOLKSWAGEN +00:05:58
4. DE VILLIERS VOLKSWAGEN +00:10:04
5. SAINZ (ESP) VOLKSWAGEN +00:28:41
6. ROMA (ESP) MITSUBISHI +00:45:44
7. SCHLESSER SCHLES-FORD +01:09:01
8. MAGNALDI SCHLES-FORD +01:43:44
9. MILLER (USA) VOLKSWAGEN +02:15:25
10. CHICHERIT (FRA) BMW +02:18:57
12. KAHLE (ALL) HONDA +03:40:58
68. LOIX (BEL) BOWLER +16:20:00
75. JEAN-JOSEPH MERCEDES +17:05:55
138. JERIE (CZE) HONDA +52:06:00

V kategorii kamionů poprvé nevyhrál Rus Čagin, ale Holanďan Hans Stacey. Pomohlo mu k tomu rusovo zapadnutí do písku na 292.km, kde ztratil hodinu. Do cíle etapy však polovinu z této ztráty stáhl. Karel Loprais dojel čtvrtý a z třetího místa jej odsunul vítěžný Stacey. Brazilec De Azevedo s druhou Tatrou dojel třetí a celkově se drží na pátém místě. Martin Macík zajel v etapě zatim svůj nejlepší letošní čas, když dojel desátý a posunul se tak na 12. příčku.


Karel Loprais

Pořadí v 7. etapě
1. STACEY (HOL) MAN 08:25:05
2. KABIROV (RUS) KAMAZ +00:02:29
3. DE AZEVEDO (BRE) TATRA +00:10:14
4. LOPRAIS (CZE) TATRA +00:26:37
5. ECHTER (ALL) MAN +00:37:46
6. CHAGIN (RUS) KAMAZ +00:40:01
7. SUGAWARA (JAP) HINO +00:47:22
8. SUGAWARA (JAP) HINO +00:53:58
9. VISMARA (ITA) MERCEDES +01:18:48
10. MACIK (CZE) LIAZ +02:24:22
Pořadí po 7. etapě
1. CHAGIN (RUS) KAMAZ 29:02:26
2. KABIROV (RUS) KAMAZ +01:22:28
3. STACEY (HOL) MAN +01:31:25
4. LOPRAIS (CZE) TATRA +01:54:19
5. DE AZEVEDO (BRE) TATRA +03:15:19
6. ECHTER (ALL) MAN +03:50:44
7. SUGAWARA (JAP) HINO +04:54:49
8. VISMARA (ITA) MERCEDES +05:33:46
9. SUGAWARA (JAP) HINO +05:55:57
12. MACIK (CZE) LIAZ +08:38:48

V kategorii motocyklů byl opět nejrychlejší Carlo de Gavardo na KTM. Druhý dojel Coma, který i nadále vede celkové pořadí. Obhájce titulu Cyril Després jedoucí se zraněnou klíční kostí zajel devátý čas a ztratil půl hodiny. Tím se propadl na průběžné čtvrté místo. Ivo Kaštan dojel 44. a celkově je stále na 39. pozici.

Slovák Jaroslav Katriňák měl pád, nakonec dojel 16. a celkově je na 11. pozici. Podle zpráv Motožurnálu se ale při pádu zranil natolik, že nebude pokračovat.

Pořadí v 7. etapě
1. DE GAVARDO (CHI) 06:28:11
2. COMA (ESP) +00:01:27
3. SALA (ITA) +00:02:00
4. ESTEVE PUJOL (ESP) +00:04:29
5. ULLEVALSETER (NOR) +00:13:56
6. DE AZEVEDO (BRE) +00:17:12
7. CALDECOTT (AUS) +00:20:28
8. FRETIGNE (FRA) +00:23:12
9. DESPRES (FRA) +00:30:23
10. BETHYS (FRA) +00:32:29
16. KATRINAK (SLQ) +00:36:38
44. KASTAN (CZE) +02:19:29
Pořadí po 7. etapě
1. COMA (ESP) 24:45:23
2. DE GAVARDO (CHI) +00:04:30
3. ESTEVE PUJOL (ESP) +00:07:27
4. DESPRES (FRA) +00:32:39
5. SALA (ITA) +00:38:23
6. CALDECOTT (AUS) +00:46:44
7. ULLEVALSETER (NOR) +00:54:37
8. FRETIGNE (FRA) +00:56:13
9. DE AZEVEDO (BRE) +01:22:17
10. CASTEU (FRA) +01:29:18
11. KATRINAK (SLQ) +01:32:31
39. KASTAN (CZE) +07:04:23


David Casteu

Foto: Motožurnál, Volkswagen Motorsport, www.loprais.cz, motorsport.com
Obrázky: www.dakar.com

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!