Tomáš Pospíšilík míří do juniorské Evropy
Po devíti sezonách strávených v autokrosu, završených dvěma tituly Mistra České republiky, míří Tomáš Pospíšilík do královny motoristického sportu – do rally. Teprve dvacetiletý rodák z Hrobic u Slušovic míří do nově vypsaného juniorského šampionátu v rámci mistrovství Evropy.
„O rally jsme přemýšleli už delší dobu, ale loni dostala přednost maturita na střední škole. Zároveň jsme se chtěli důstojněji rozloučit v autokrosové Evropě. Nyní v zimě jsme se definitivně rozhodli rally zkusit. Našemu rozhodnutí napomohly nabídky, které jsme dostali. Nakonec byl vybrán vůz z BV AUTO ZLÍN od pana Brůzla.“
Závodním náčiním Tomáše tak bude Škoda Fabia R2, které se již nyní připravuje v dílnách BV AUTO ZLÍN. Na svůj první šotolinový závod se pak Tomáš vydá se svým navigátorem, zkušeným Lukášem Vyoralem.
„Po dlouhém zvažování jsme se nakonec dohodli s Lukášem Vyoralem a přibrali ho do teamu. Lukáš je mladý a perspektivní navigátor, který již posbíral evropské zkušenosti, což je pro nás velmi důležité. Vzhledem k tomu, že s rally vozem nemám žádné zkušenosti, je teď nejdůležitější naučit si psát rozpis a zvyknout si na diktát od spolujezdce – to z autokrosu neznám.“
Zkušenosti z autokrosu se poté bude snažit Tomáš přenést v rámci Juniorského evropského šampionátu do rally.
„Vůz jsme měli, navigátora také, a tak jsme začali řešit, co tedy pojedeme. Vyslyšeli jsme více názorů jezdců, kteří se závody Mistrovství Evropy měli zkušenost a doporučili nám ji jet. Víme, že Evropa pro první sezonu není zrovna obvyklá volba, ale získáme tak mnohem více zkušeností. Navíc jsme zvyklí pouze na nezpevněný povrch z autokrosu a jak známo, ten se v Česku nejezdí.“
Juniorský evropský šampionát je v letošní sezóně nově vypsán a zahrnuje sedm závodů v rámci Mistrovství Evropy. Největším tahákem JERC jsou jistě rozmanité tratě, nové soutěže a ostatní jezdci ve stejné kategorii se srovnatelnou technikou. O tom, že účast v šampionátu byla dobrá volba, nasvědčuje 15 přihlášených posádek na první závod do lotyšské Liepāji.
„Před samotným startem v Lotyšsku jsme sice měli naplánovaný krátký test. Bohužel se nakonec neuskutečnil. I přesto jsem s vozem Škoda Fabia R2 odjel několik desítek kilometrů při zajíždění motoru. Stalo se mi to víckrát, že jsem nemohl vyzkoušet nová auta, ale v rally to bude opravdu složitější. Nicméně se na to těším a v závodě se vše ukáže. Jsem však nohama na zemi, naším jediným cílem je dokončit závod a nasbírat tak co nejvíce zkušeností.“
První závod Evropského šampionátu juniorů začíná 31. 1. 2014 v lotyšské Liepāji.
A co na to FAS? Jak může jet ME, když neabsolvoval 5 sprintů !
Faktem je, že k pochopení záludností soutěží a třeba jenom k naučení se psaní rozpisu a zejména podle něho dokázat i bezpečně a zároveń rychle jet ,není jednoduchá cesta a rozhodně to není krátkodobá záležitost . Uvidíme. Ne VIP jezdec by musel absolvovat a dokončit!! minimálně 5 podniků v možném mixu pohárových či sprintových soutěží.
Nicméně tento případ jenom poukázal na zmatek a nejasnosti, které FAS dokázal do našeho systému udělování licencí zanést, to dokazuje i účast několika spolujezdkyň ve vozech 4x4 na Pražském sprintu v loňském roce, které jsem nenašel ani v žádném oficiálním seznamu jezdců či spolujezdců.....hlavně, že kdybych já náhodou po 35 letech v rallysportu pojal úmysl startovat ve voze 4x4 či jet třeba jenom s autem o vyšším objemu jako 2 litry, budu muset do kempu,kde mi to vysvětlí a prý naučí....
a/ Pospišilík rozhodně nemá licenci typu "D", ale musí mít mezinárodní typ "B"
b/ rád se nechám doškolit, stačí, když mi v NSŘ 2013 najdeš, kde je specifikován typ podniku "rally show"
c/ denní licence jezdce / čl.3.2.1/ platí pro předváděcí jízdy(rally legend),pravidelnost,drifting a slalom
Tomáše Pospišilíka je mi líto,tohle mu snad nikdo nepřál... snad škody na autě nebudou velké.