--> -->
Aleš Holakovský - eWRC.cz
5. 2. 2014 19:46 − 2766× − 3 0

Tarabus&Trunkát: Lotyšské body utopené ve sněhu

Velmi atypický průběh měla pro Jaromíra Tarabuse a Daniela Trunkáta lotyšská Rally Liepaja.

Velmi atypický průběh měla pro Jaromíra Tarabuse a Daniela Trunkáta lotyšská Rally Liepaja, druhý podnik Mistrovství Evropy FIA ERC. Soutěž posádce zkomplikovalo vydatné sněžení v kombinaci s nevydařenou kvalifikační zkouškou a zakončila ji menší havárie před kamerami televizní stanice Eurosport.

„Na soutěž jsme s týmem odjeli dříve a měli jsme pořadatelem zajištěný test na krásných cestách na zmrzlé šotolině. Z testu jsem měl dobrý pocit, jak z nastavení vozu, tak z jízdy, a těšil jsem se na zimní soutěž na šotolině. Seznamovací jízdy se stejně jako test odehrály celé na šotolině, občas sice byla někde nějaká ledová plotna, ale jenom minimálně,“ popisuje předstartovní přípravu Jaromír Tarabus. Kvalifikační zkouška se bohužel posádce i přes dobrý pocit z jízdy časově nevydařila, což se bohužel kvůli nastalé změně počasí ukázalo kritický moment celého závodu. „Ověřili jsme si, že kvalifikační zkoušku nelze podcenit, což se nám zde i díky záměru šetřit pneumatiky s hroty bohužel právě podařilo. Přes noc před závodem napadlo na šotolinu až 20 cm čerstvého sněhu a výsledek kvalifikace pro nás znamenal, že budeme na trať vyrážet už jako pátí ze sedmnácti prioritních posádek,“ poznamenává ke klíčovému bodu závodu Daniel Trunkát.

Jaromír Tarabus: „Stalo se to, co bychom na zimní soutěži všichni uvítali, ale nikoliv až v noci těsně před závodem. Nasněžilo spoustu sněhu, takže naše přední startovní pozice byla do čerstvě zasněžených RZ rázem velmi špatným předpokladem a více než o závodění to bylo o prorážení stopy. Úvodní průjezdy byly pro všechny vpředu jedoucí posádky včetně nás trápením, protože to klouzalo opravdu hodně.“ Slova jezdce dokladují i velmi netradiční výsledky z RZ3, kde se v první desítce ocitly vozy ze závěru startovní listiny. „Užili jsme si až druhé průjezdy, když už byla stopa projetá a rozšířená a bylo to super. Jenom na jedné večerní dlouhé RZ jsme po ztrátě hrotů nedokázali na brzdách zastavit auto před ostrou zatáčkou a vyskočili jsme ven přes menší příkop. Ihned jsme se ale vrátili v pohodě na trať,“ komentuje Mira Tarabus odpolední sekci. V té se posádce už podařilo zajíždět časy v první desítce tak, jak je u ní zvykem. Celkově to však stačilo pouze na 16. příčku po první etapě.

„Ráno jsem se asi příliš rychle probudil a „ulil“ start do první rychlostní zkoušky, ale jinak v rámci možností pohodě.“ Pak však přišla RZ9, která znamenala předčasný konec účinkování dvojice „T&T” v Rally Liepaja. „RZ byla rozjeta ve slušném tempu, ale pak přišla levá přes horizont utahující z mírné do ostré, kde byla za horizontem nečekaně větší vrstva sněhu, ztratili jsme kontakt s podkladem a vezli jsme se bokem ven z cesty do příkopu. Už jsem si myslel, že to vyjde, ale bohužel v příkopu byla zmrzlá hrouda, která nás vykopla ještě dále a poškodila řízení a především horní uložení tlumiče. Je to škoda, protože jsem se velmi těšil na odpolední druhé průjezdy, kdy bychom už mohli jet na projeté stopě opět podstatně rychleji,“ lituje odstoupení Jaromír Tarabus, a pokračuje: „Soutěž byla hodně náročná na správné vnímání rozpisu, který byl ze seznamovacích jízd na šotolině napsaný na celou šíři vozovky, zatímco při závodě byly v reálu zatáčky o 1-2 stupně těžší, protože bylo nutné držet ve vyjetých sněhových kolejích. Člověk tedy musel stále hodně přemýšlet a jet někdy i o kvalt dolů, než by jel podle rozpisu za normálních podmínek. Příjemné bylo samozřejmě vidět množství fanoušků a českých vlajek, děkujeme všem za podporu i za těchto podmínek. Poděkování patří i našemu týmu, který se musel vypořádat se značně chladnějšími teplotami, než na které jsme zvyklí.“

Daniel Trunkát: „Díky nízkému startovnímu číslu pro nás byly první průjezdy bojem o udržení se na silnici, když jsme v téměř nulové rychlosti plavali na příkopy. Směrodatné sobotní časy jsou až od RZ 4 dále, když už byly stejné podmínky pro všechny. Díky evropskému pravidlu o startech prioritních posádek v obráceném pořadí nás stejná startovní pozice čekala i v neděli. Neděle už se nám líbila více, snažili jsme se závodit i na neprojeté stopě. Ale bohužel jen do kritického místa, kde bylo více sněhu, než jsme čekali. Náš osudný skluz do škarpy a proražení tlumiče kapotou už pak mohli všichni vidět ve znělce sestřihu druhé etapy na Eurosportu,“ komentuje spolujezdec a týmový manažer incident, který byl přenášen do celé Evropy. „Rally nám v Lotyšku ukázala spíše svoji odvrácenou tvář a přišli jsme o možnost zisku alespoň několika evropských bodů. Ale nedá se nic dělat a jedeme dál. Soutěž jako taková byla super s krásnou atmosférou a přátelskými pořadateli. Charakter tratí byl mixem všeho možného. Hodně zatáček přes horizonty, velmi různorodé úseky od pomalých či středně rychlých „proskakováků“ ze zatáčky do zatáčky až po úseky na vytočenou šestku. Můžeme už nyní konstatovat, že je škoda, že jsme do Evropy nešli už dříve,“ uzavírá ohlédnutí za druhým podnikem evropského šampionátu Dan Trunkát.

Příští soutěží bude pro posádku třetí podnik FIA ERC, řecká Rally Acropolis, jedna nejlegendárnějších a nejtradičnějších soutěží na světě. Ta se koná v blízkosti Athén v termínu 28.-30. března.

Pro další informace a zajímavosti sledujte facebookový profil Tarabus&Trunkát Rally team (https://www.facebook.com/pages/TarabusTrunk%C3%A1t-Rally-team/119127594797963?fref=ts) či www.tarabus.cz.

Komentářů celkem: 3
5. 2. 2014 21:11
00
četli ste si to aspon po sobě? smajlík
5. 2. 2014 22:19
Upraveno 22:20
00
Opraveno smajlík Nejen cetli, ale hlavne jsem to na zaver nechal jeste prekontrolovat Word, a ten prave nepozorovane udelal ty "opravy". Technika je zaludna smajlík
6. 2. 2014 16:11
00
jj někdy si to dělá co chce :D v pohodě smajlík

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama reklama
-->