Závodníkem snadno a rychle?

Redaktor eWRC si vyzkoušel, jaké je to být žákem Martina Semeráda v jeho Driving Academy.

Závodníkem snadno a rychle? Tenhle titulek jsem zvolil schválně, i když sám dobře vím, jaký je to nesmysl. Závodníkem se nikdo na světě nestane snadno a rychle. Je k tomu potřeba mnoho a mnoho času a mnoho zkušeností. Někdo zvolí tu cestu, že se takzvaně otlouká životem, na spoustu věcí přichází pomalu – sám a často draze, a někdo si řekne, že na začátku své závodnické cesty uvítá pár dobře mířených rad. Driving Academy Martina Semeráda (http://drivingacademy.cz/) je cestou pro ty, kteří si chtějí cestu k závodění trochu zkrátit a mají chuť se něco naučit od tohoto ačkoliv mladého, tak již velice zkušeného pilota, mimochodem nejmladšího vítěze závodu Mistrovství světa PWRC (rok 2011 – Švédská Rally)


Martin Semerád v roli učitele Driving Academy u své Fiesty

Autor tohoto článku už má nějaké drobné zkušenosti v automobilových soutěžích rally, ale dosud jen na sedadle spolujezdce. Něco už za dobu, co se věnuje rally, viděl a zažil, ale po tom, co jej v nejrůznějších soutěžních vozech svezlo několik velmi dobrých soutěžních jezdců a mistrů volantu, nemá naprosto žádné ambice za volantem soutěžního vozu na trati rychlostní zkoušky, kterou měří nemilosrdné stopky. To jen pro upřesnění, aby si někdo náhodou nemyslel, že se Mravenecz na stará kolena zbláznil, a chce si v rally něco dokazovat :)

Nabídka od kamaráda Martina Semeráda na absolvování jednoho výukového dne v Sosnové při MOGUL Driving Cupu byla tak lákavá, že jsem jí prostě nemohl odolat, i když jsem se rallysportu v poslední době nevěnoval zdaleka tak intenzivně, jako pár let nazpět. Slovo dalo slovo a já jsem vyplnil elektronickou přihlášku na stránkách www.autodrom.cz, poslal ji panu Pavlátovi do Sosnové, a přihlásil se do třetího závodu MOGUL Driving Cupu s vozem Ford Fiesta cup. S touto čtrnáctistovkou už jsem v minulosti měl štěstí se svézt právě na autodromu v Sosnové a dobře vím, že toto hbité autíčko, mající původ v Charouzově Ford Fiesta Cupu, je opravdu radost řídit, a že si s ním člověk navíc může užít velmi mnoho zábavy. Oproti sériovému kusu je tento Ford Fiesta samozřejmě odlehčen vyjmutím všech věcí, které v závodech nejsou zcela k potřebě. Navíc je vybaven bezpečnostním rámem, sportovními skořepinovými sedačkami a pásy, sníženým, tvrdým sportovním podvozkem s okruhovými odklony a samosvorným diferenciálem. To všechno samo o sobě dává velmi slušný základ zábavného závodního autíčka za pár korun. Věděl jsem dobře, že mým dosavadním dovednostem motor 1,4 o výkonu cca 150HP právě tak stačí, a tak jsem se pomalu začal těšit na 25. ledna, kdy se měl třetí závod MOGUL Driving Cupu (MDC) uskutečnit.


Autor článku za volantem

Dosavadní letošní závody MOGUL Driving Cupu byly díky neobvykle teplé zimně zcela sněhu prosté, a tak jsem si ve svých představách vsugeroval, že i ten třetí závod se odehraje na suché nebo maximálně jen mokré trati Global Assistance Racing Arény v Sosnové. To jsou přesně ty podmínky, kdy si malou cupovou Fiestu užijete nejvíce. Sněhové přeháňky ve dnech předcházejících samotnému závodu mě trochu znejistěly a příjezd do Sosnové v sobotu ráno mě dokonale ubezpečil, že o suché nebo mokré trati si budu moci nechat leda tak zdát. Teploměr v mém autě ukazoval nepříjemných -9 stupňů Celsia a bylo nad slunce jasné, že žádná rychlá obleva se neblíží ani náhodou. Trať autodromu byla nekompromisně pokryta sněhovou pokrývkou, a já trochu zalitoval, do čeho jsem se to nechal uvrtat.

Martin Semerád mě přivítal v dobré náladě, představil mi kolegu studenta, který se měl na trati autodromu se mnou dělit o cupovou Fiestu, a kterému se měl Martin věnovat svými radami stejně, jako mě. Poprvé jsem si také prohlédl i cupový Ford Fiesta, který mi měl být během dnešního dne partnerem. Ten byl na první pohled slušně připravený na zimní edici MOGUL Driving Cupu. Na všech čtyřech kolech se skvěly zimní pneumatiky, které sice neoplývaly nějakým přehnaným dezénem, a i jejich stáří připomínalo spíše věk předpubertálního školáka, ale byly přeci jen čtyři, a byla na nich vyobrazena sněhová vločka a to bylo dobré znamení pro začátek…:)


…i několik kamarádů se přijelo autorovi smát až k trati…:)

Administrativní přejímka probíhala velmi rychle a jednoduše. Vše probíhá u jednoho stolku ve vyhřívaném stanu, kde soutěžící předloží řidičské oprávnění a doklady ke svému vozu, zkontroluje se již dříve zaslaná přihláška a zaplatí se nízké startovné ve výši 1500,- Kč. Technickou přejímku provádí přímo na ploše servisní zóny pověřená osoba z autodromu a vše tak probíhá velmi pohodlně a rychle. Účast v MOGUL Driving Cupu už nemůže být jednodušší, což potvrzuje více než padesát přihlášených závodníků, kteří ve většině případů přijeli se svými sériovými vozy po vlastní ose.

První výuková lekce Driving Academy s Martinem Semerádem probíhá vzápětí po přejímce. Martin si všechny své studenty zve ke ukazuje nejvhodnější stopu a vysvětluje možné záludnosti trati. Někteří studenti Driving Academy využili možnosti zapůjčit si ostré Mitsubishi Lancer EVO IX z dílen Semerád Rally Teamu a někteří, včetně mě, se spokojí s Fordem Fiesta cup. Já jsem za dané situace rád, že na uklouzané trati pojedu se slabší Fiestou. Martin velmi pečlivě a srozumitelně vysvětluje zásady jízdy s dvoukolkou na uklouzaném povrchu. Vysvětluje způsob projíždějí všech zatáček a orientačně i rychlostní stupně, na které se dá daný úsek projet. Vysvětlíme si, jak správně v závodním voze sedět, jak si nastavit sedadlo a pásy, kde a jak brzdit ve voze bez ABS, a kde bychom už teoreticky mohli zrychlovat. Celé školení Martina Semeráda se velmi dobře poslouchá. Martin je příjemný a tolerantní učitel, který nemá problém se snížit na úroveň svých studentů a vžít se do jejich vnímání pocitů z jízdy a vnímání rychlosti. Teoretickou část Driving Academy rozhodně považuji za užitečnou, přínosnou a současně už se velmi těším na první metry ve Fiestě na trati autodromu.


Martin Semerád s nekonečnou trpělivostí radí autorovi článku

Martin Semerád bere svou úlohu učitele Driving Academy velmi vážně, což potvrzuje i tím, že usedá na místo spolujezdce vedle svých žáků, kterým je připraven na trati radit. Já osobně bych si sám vedle sebe tedy rozhodně nesedl… Přichází čas první seznamovací jízdy MOGUL Driving Cupu a já vyrážím na sněhem a ledem pokrytou trať autodromu. Už po prvních metrech zjišťuji, že vlastnosti zimních pneumatik, které na Fiestě máme, nejsou pro rychlejší jízdu na autodromu úplně to pravé ořechové, a potvrzuje to i čas dosažený v první rozjížďce, který mě nemilosrdně zařazuje na téměř na dno výsledkové listiny. Souboj se stopkami tentokrát tedy vzdávám ještě než závod začal, ale zklamaný rozhodně nejsem. Nepřijel jsem do Sosnové vyhrát titul mistra světa, ale něco se naučit a pobavit se.

Spolu s Martinem Semerádem absolvujeme dvě rozjížďky, ve kterých Martin neztrácí trpělivost se svým žákem a ani humor. Ve výjezdech z některých uklouzaných zatáček si děláme legraci z „dramatického“ zrychlení naší Fiesty tím, že se snažíme poskakovat ve stylu motokárystů :) Klouzání, smyky, smyky a zase smyky. To jsou naše průjezdy okruhy na autodromu v Sosnové, na kterých se odehrává MOGUL Driving Cup. Možná je nakonec dobře, že naše pneumatiky kloužou víc, než je zdrávo. Máme tak ideální příležitost si vyzkoušet naprosto čistou a plynulou jízdu na okruhu, s co nejméně zpomaleními. Přesně tak, jak by to ve skutečnosti mělo být, jen s tím rozdílem, že o pár kilometrů za hodinu rychleji. Martin Semerád neúnavně radí, jak si zatáčku najet, kde zrychlovat, kdy dávat a kdy vůbec nedávat kontra volantem… Je to zkrátka velmi dobrý a trpělivý učitel.


Sport…

Výsledky závodu MOGUL Driving Cupu naší dvojice s Ford Fiestou Driving Academy vůbec nemá smysl hodnotit, i když minimálně náš interní týmový souboj dopadl lépe pro mě :). Přijeli jsme sem něco naučit a hlavně nic nezničit, což se nám na rozdíl od našich kolegů, se čtyřkolkami Semerád Rally Teamu i nakonec podařilo, a Fiesta odjížděla do zázemí týmu bez vážnější újmy na technice i vzhledu.

Den v Sosnové po boku Martina Semeráda v jeho Driving Academy nemohu hodnotit jinak než kladně. Za zcela minimální finanční náročnosti zde lze absolvovat velmi zábavný a hlavně užitečný den, který běžného řidiče i závodění chtivého jedince jednoznačně posune vpřed. Ford Fiesta cup je příjemné a lehce pochopitelné auto, které je ideální možností k začátku. Konec konců na něm začínal i sám Martin v šestnácti letech na okruzích a na sedačce pilota je ještě vyšito jméno prvního majitele vozu- Jana Charouze. Je zde na vše dostatek času a dost prostoru na reakci. Martin Semerád v roli učitele může v klidu výkon svého svěřence komentovat, a ten pak má i čas si vyzkoušet něco z toho, co mu mistr volantu vysvětluje. Pokud vám tedy v krvi koluje vysokooktanový benzin a rádi se bavíte za volantem svého vozu, zapřemýšlejte nad tím, jestli právě Driving Academy Martina Semeráda není pro vás tím pravým začátkem.


Díky, Driving Academy

Nemusíte pak rozhodně mít ambice stát se světovým šampiónem. Dovednosti, které za jeden den Driving Academy získáte se vám budou hodit kdykoliv jindy za volantem vašeho sériového vozu v běžném provozu. Naučíte se mnohem lépe zvládat krizové okamžiky a brzy pochopíte, že smyk na silnici se nemusí stát vaším nepřítelem, protože se na něj naučíte velmi dobře reagovat. Driving Academy Martina Semeráda má pro začínající závodníky k dispozici zmíněný Ford Fiesta cup, což je ideální pro závodník – začátečníky. Pokud by se už někdo cítil za volantem jako doma, je možnost si pronajmout i ostrého Lancera EVO IX od Semerád Rally Teamu. To už ale chce přeci jen o něco vyšší dovednosti za volantem a i trochu naditější peněženku. A pokud by se vám náhodou stalo, že všechna auta Driving Academy jsou zadána, můžete si přímo na autodromu v Sosnové zapůjčit podobnou Fiestu, jakou má Martin Semerád, nebo Škodu Fabia. Účast na MOGUL Driving Cupu v Sosnové určitě stojí za to a Driving Academy je pro to ideální vstupenkou.

Děkuji tímto Martinu Semerádovi za příjemný den strávený v jeho Driving Academy

Foto: Petr Zbudil

Komentářů celkem: 13
11. 2. 2014 20:25
0 0
Pěkně vypadá u první foto "ten slogan" na nárazníku:SEM-RÁD rally:smajlík
11. 2. 2014 21:24
0 0
No, díky svým začínajícím šedinám zkusím něco napsat. Takže, jaký je rozdíl. mezi někým, který se vyparcuje z nějaký Š 105 až třeba k fabii a někým, kdo nezačne rovnou v nějakém minimálně dvoulitru?
Já říkám, že rozdíl bude minimální, jen cesta peněz bude mít pokaždé jiný směr.
Tím nechci jakkoliv snižovat podnikatelskéte aktivity, kohokoliv, kdo se zajímá o rally jako o celku.
baiardo.smajlík
11. 2. 2014 22:05
0 0
Tos trefil přesně.Nejmladší Semerád už taky krotí EVO9.A proč by neměl talent když jsou prašule.Pozor!Nikomu nezávidím!Jen je třeba si uvědomit kdo se k tomu dostal svojí pílí a kdo financema!Někdo se(i vzhledem k financím) nikdy neposadí do EVO9 a přesto jede "pilu" a ví že když nabourá tak třeba púl roku nejede.U těch" finančních" je to jedno.Holt všichni jsme si rovni jen před Bohem.
Apropó:Já ho neznám a taky(zatím) neuznávám.
11. 2. 2014 22:29
0 0
Mi přijde že se snad vyjadřujete k jinému článku. Nějaké chudé, bohaté závodníky, kde to berete? Celé se to točilo o tom, že se za volantem můžete efektivně zlepšit pod dohledem schopného instrukora, který vám rovnou řekne co a jak než abyste na to zdlouhavě a s nejistým výsledkem (například v podobě poruch karoserie) přicházeli sami.
11. 2. 2014 22:38
0 0
Zajda:vyjadřuju se jenom k dnešnímu fenoménu "financím".To je alfa nebo omega dnešního učinkování v rally.Máš? Jedeš!
11. 2. 2014 22:50
0 0
Bože na čem tady, až na vyjímky (zajda), jedete?smajlíksmajlík
12. 2. 2014 08:15
0 0
Hujer a baiardo: O tom, co píšete, v článku přece není ani slovo. Kam na ty nápady chodíte? Hlavně se to po vás vůbec nedá číst. Já vás taky neznám a taky vás (zatím) neuznávám. Bože, dnes může k internetu každej magor...
12. 2. 2014 08:42
0 0
Protože na podobných akcích vždy zjistím, že ač si myslím, jak jsem geniální řidič, umím naprosté h..., odpouštím článku jeho PR charakter a s autorem v jeho pohledu zcela souhlasím. Výborný zážitek a každému doporučuji zkusit. smajlík smajlík
12. 2. 2014 10:47
0 0
To guma:.........."a někdo si řekne, že na začátku své závodnické cesty uvítá pár dobře mířených rad. ...................................................... je cestou pro ty, kteří si chtějí cestu k závodění trochu zkrátit"
12. 2. 2014 11:09
0 0
baiardo: Nejsem si jistý, že jsi pochopil, že tady se žádné licence ani nic podobného nevydávají, je to ,,jen" cesta, jak si relativně bezpečně ,,zablbnout" pod dohledem někoho, kdo něco umí a může ti předat nějaké zkušenosti a rady, jak zvládat auto v různých situacích - tady není dalším krokem automatický vstup do mistráku s velkým eNkem... Ty tvoje citace vyrvané z kontextu, jsou myšleny asi trochu jinak, než sis je vyložil - ono tím zkrácením se rozumí to, že je rychlejší (a dost často levnější a bezpečnější), si nechat poradit od někoho, kdo něco umí, než na vše přicházet metodou ,,pokus omyl", neboli snažit se vymýšlet už vymyšlené... Já třeba nemám závodnické ambice, i přesto zvažuju (pokud čas, peněženka a jiné elementy dovolí) tenhle kurz absolvovat, protože mi to prostě přijde přínosné naučit se ovládat auto na limitu jeho možností, ono tě pak na silnici leccos tolik nezaskočí...
A mimochodem, ačkoliv mi ty vaše komenty přijdou vzhledem k obsahu článku naprosto zcestné, nedá mi to na jeden z nicn nereagovat - teď se chlapci držte, ale představte si, že peníze vždycky byly, jsou a budou alfou a omegou závodění, protože bez nich to prostě nejde,nešlo a nepůjde, to není fenomén dnešní doby.smajlík
12. 2. 2014 14:03
0 0
Původně napsal baiardo
Takže, jaký je rozdíl. mezi někým, který se vyparcuje z nějaký Š 105 až třeba k fabii a někým, kdo nezačne rovnou v nějakém minimálně dvoulitru?

Nerozumím otázce, jaký má být rozdíl mezi někým, kdo se vypracuje ze Š 105 k Fabii a druhým, který nezačne rovnou v v minimálně dvoulitru. To já klidně nezačnu rovnou minimálně v Lancii Delta S4smajlík
12. 2. 2014 17:35
0 0
... kašlu na vaše moudra, kromě kilometra. Já jsem nadšený z toho, že konečně někdo zveřejnil fotky nové cupové Fiesty, která byla dosud skryta pod rouškou tajemství...smajlík
12. 2. 2014 18:26
0 0
MPI, ani nevíš, jakou pravdu máš v poslední větě. smajlík
"kilometr [12.2.2014 08:42]
Protože na podobných akcích vždy zjistím, že ač si myslím, jak jsem geniální řidič, umím naprosté h...,"smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!