Populární „Lužičky“ letos neodstartují
Není to aprílový žert, ale holá skutečnost. Po zvážení všech okolností a důležitých faktorů došel organizační výbor 17. ročníku GRS Galaxy Rally Lužické hory 2014 k závěru, že v současných podmínkách a atmosféře, které v našem státě panují, nelze letošní ročník této u posádek, činovníků i diváků populární automobilové soutěže, jehož centrem je Hrádek nad Nisou, uskutečnit. „Přes velké úsilí se nám nepodařilo dotáhnout zdárně do konce všechna povolení potřebná k uspořádání naší rally,“ sdělil v úterý 4. března zástupce ředitele připravované soutěže Jan Krečman mladší.
„Věnovali jsme přípravě mimořádné úsilí i velké množství času. Podstoupili jsme řadu složitých jednání. Ve chvíli, kdy se měla rozjet závěrečná fáze se schválením bezpečnostního plánu, s tiskem všech potřebných materiálů, přihlašování posádek, zajišťování složek záchranného systému, delegovaných činovníků, jsme po rozumné úvaze byli nuceli vyhlásit stop-stav. Děkujeme všem úřadům, firmám i jednotlivcům, kteří nám při přípravě vycházeli vstříc a jakkoliv nám pomáhali,“ dodává dále Jan Krečman.
Tyto řádky se mi nepsaly vůbec radostně. GRS Galaxy Rally Lužické hory se měla uskutečnit ve dnech 18. a 19. dubna jako druhá soutěž zařazená do Mistrovství České republiky ve sprintrally, Poháru ČR v rally a jako úvodní soutěž mezinárodního Lužického poháru.
Vyjděme ale ze zásadního faktu. Zde diskutuje a horuje komunita milovníků rally a autosportu. S lítostí nutno konstatovat, že ta opravdu aktivní skupina je, v porovnání s počtem obyvatel, velmi slabá a máločetná. Věřte tomu, že zahrádkářů a chatařů je víc. No, a ti diváci, kteří se jdou jen podívat, ti půjdou stejně klidně na cyklistiku. Z vlastní dlouholeté zkušenosti znám názory mnohých domorodců i lufťáků na různé, byť minimální, uzávěry komunikací, přístupových cest, atd.. Nejsou vůbec pozitivní a příznivé, samozřejmě s výjimkou oblastí se silných vztahem k autosportu. Pamatuji si, jak na Berounka Revival házeli na projíždějící auta šutry, protože jim narušovala víkendový klid. V Krkonoších, na Šumavě i jinde to vedlo k hazardnímu průniku cyklistů i pěšáků, mnohdy s dětmi, na trati RZ. Smiřme se s faktem, že náš milovaný sport má více odpůrců, nebo zmanipulovaných neutrálů, než opravdových fandů.
Dalším faktorem je termín. Velikonoce, prodloužený víkend. Vajíčkáři vyjíždějí, navštěvují se rodiny, které se celý rok nevidí, a je zrovna nutno "odzimovat " chatu. No, a pak stačí jeden ukřivděný strejda, který je někde výbor, spojí se s chovateli a následnými zabijáky zvěře, kde někoho má, a tím najde živnou půdu. A je to v řiti. Podívejte se, kolik lidí, a pod jakými záminkami, brání výstavbě silnic a dálnic. A nezmůže s tím nic ani stát.
Posledním faktorem je pak současný trend: Co mi to přinese? A jsme u jádra pudla.
Proto prosím všechny pozůstalé po mé milované Rally Lužické hory. Truchlete, ale zachovejte si soudnost a bez rozmysle neobviňujte. Spíš zkuste pomoci.
Přitom my, coby motorističtí sportovci chceme pouze mírnou toleranci v konkrétní oblasti na max. 2 dny za rok, nepotřebujeme výstavbu stadionů či tréninkových center , jak je tomu běžné v ostatních sportech, o ostatních nákladech státu ani nemluvě, ani nedochází k demolicím či výtržnostem, jak je taky u ostatních sportech, zejména "lidově-masových" dost běžné...
Ano, chce to jistě osvětu, ale pokud obyvatelé takových oáz chtějí mít svůj klid, pak jim nezbyde žít jinak než jak ti pověstní amišové či jak se ti nepoužívači aut, proudu a ostatních moderností v USA jmenují...Motoristický sport je přes 100 let běžnou součástí moderního světa....
A již jenom okrajově,já prostě nechápu, že myslivec,který často drahná léta nebyl u doktora a je často nebezpečný nejenom ostatním, ale i sám sobě, tak když nahání ozbrojen nějakou ubohou zvěř, tak může vstoupit na cizí pozemek a dokonce střílet jenom pár desítek metrů od obytných budov, aniž se kohokoliv zeptá a to je o.k.? Ale 1x za rok použití místních silnic pro sport je fuj?
Možná je i příčina v tom, že dříve měla taky skoro každá obec nějakou tu svépomocnou svazarmovskou dílnu, která sloužila jako další centrum dění v obci a to po hospodě,hasičské zbrojnici či nějakém folk.spolku..tam při opravách místních aut se taky někde v rohu takové dílny chystala často i nějaká ta škodovka či žigul do oblasti či i případně vyšších soutěží a tak bývávalo místní obyvatelstvo daleko více přirozeným způsobem informováno a i často díky místním svazarmovcům často vtaženo do organizování soutěží,podotýkám, že bývaly tři oblasti po často 4-5 soutěžích, pak 4-5 přeborových pro Česko a 5 až 7 federálů pro celé Československo, tedy výrazně více, než se pořádá nyní...
Jen se obávám,že to nebude poslední hřebík do rakve naši rally obecně.Co jsem se dozvěděl,tak jen krajská správa silnic Lib.Kraje tak zásadním způsobem zpoplatnila dotčené komunikace,že je to pro organizátora a nebo pro jezdce(výše startovného) doopravdy likvidační.