17. 3. 2014 19:44 − 6802× − 124

Nelžete nám o HANS, prosím!

Na školení jezdců rally PČR zazněla z úst hlavního lékaře FAS AČR MUDr. Procházky dezinformace ohledně systému HANS.

Na nedávném školení jezdců rally Poháru České republiky zazněla z úst hlavního lékaře FAS AČR MUDr. Procházky dezinformace ohledně systému HANS.

Vážení jezdci rally v České republice, dovolte nám, abychom reagovali na silně zavádějící až lživou informaci, kterou na nedávném školení jezdců rally Poháru České republiky poskytl hlavní lékař FAS AČR MUDr. Procházka. Ten se vyjádřil v tom smyslu, že Asociace Jezdců Rally ČR již s pomocí odborníků a lékařů dospěla k závěru, že systém HANS není pro jezdce rally nebezpečný, a že závěry tohoto výzkumu zatajila.

Toto tvrzení se nezakládá na pravdě a dovolte, abychom vás informovali o skutečném vývoji v této situaci. AJR se v minulosti silně angažovala v otázce vyřešení bezpečnosti systému HANS, zejména o provedení výzkumu, který by potvrdil jeho bezpečnost, případně ukázal na jeho vady. V AJR se problematice a výzkumu systému FHR, konkrétně límce HANS, věnovali tehdejší členové výkonného výboru, konkrétně Petr Černohorský a Lubomír Tenkl. Ti dále spolupracovali s panem Ing. Zdeňkem Jandou z Cimbu Autosport. V rámci tohoto výzkumu byla navázána spolupráce s lékařem specializujícím se na úrazy páteře, MUDr. Petrem Obrubou. Byla prováděna měření například při technických přejímkách před závody. Dále byla realizována časově i finančně poměrně náročná biomechanická měření, která proběhla na vysoké škole v Liberci, jasně prokázala, že systém HANS může mít nežádoucí vliv na pohyb páteře při kombinovaném čelním a spodním nárazu. Z tohoto důvodu bylo požadováno další měření za použití vysokorychlostních kamer. Toto měření se mělo uskutečnit na reálné trati, v reálném soutěžním voze se skutečným jezdcem. Bohužel k tomuto již nedošlo, protože kamery nebyly poskytnuty a tím se výzkum dostal do slepé uličky. Nákup nebo pronájem těchto kamer je velmi nákladný a iniciátoři akce si jej nemohou dovolit. Tento pronájem nelze zaplatit ani z prostředků AJR a Autoklub ČR o něj nemá zájem.

Petr Černohorský a Lubomír Tenkl z vlastního rozhodnutí začátkem roku 2013 opustili výkonný výbor AJR a dále se problematice HANS spolu s Ing. Jandou a doktorem Obrubou věnovali ve vlastní režii. AJR se na tomto projektu již dále nepodílela. Výkonný výbor AJR rozhodl, že řešení systému HANS ani nebude prioritou činnosti AJR pro rok 2013/2014. Důvodů bylo více, ale tím zásadním byla obava z ještě větší finanční zátěže závodníků, která by hrozila v případě, že by Autoklub ČR překotně rozhodl o povinnosti užívat nový hybridní systém Simpson, který je novým vývojovým stupněm v zádržném systému hlavy v závodním voze. Je ale mnohem dražší než stávající HANS a byly by s ním spojené další velké investice do sedaček, pasů a helem.

Dosud uskutečněný výzkum pod vedením MUDr. Obruby a provedený biomechanický model jasně prokázal, že při použití systému HANS dochází k osovému zatížení páteře právě v oblasti bederních obratlů L1 – L5 a to i při prostém čelním nárazu . Aby bylo dokazování ještě průkaznější, chtěli jsme pro sběr dat použít rychlokamery. Jak jsme již uvedli, bohužel nedošlo k jejich poskytnutí v rámci původní dohody, proto jsme další výsledky oficiálně nepublikovali, protože naše závěry jsou neúplné. Rozhodně z nich ale nevyplývá, že stávající systém HANS je pro rally vyhovující a bezpečný. Naopak. Zranění bederní páteře v souvislosti s banální nehodou v rally stále přibývají a jejich svědkem jsme byli i v případě závodů mistrovství světa, Dakaru a bohužel v USA došlo při demoličním derbi k úmrtí 15ti leté dívky. Příčinou smrti bylo dle lékařů právě použití systému HANS.

Prosím, naložte s touto informací jak umíte, pokuste se zjistit si všechny informace o vhodnosti všech komponentů systému HANS (sedačka, pásy, HANS) ve vašem voze a snažte se tento systém používat v souladu se všemi dostupnými informacemi a doporučeními. Věříme, že se nám podaří výzkum s biomechaniky a lékaři dotáhnout do konce a budeme vás o něm informovat. V tuto chvíli ale nevěřte zavádějící až lživé informaci, kterou na nedávném školení jezdců rally Poháru České republiky poskytl hlavní lékař FAS AČR MUDr. Procházka.

Petr Černohorský, Lubomír Tenkl, Ing. Zdeněk Janda

Komentářů celkem: 124
21. 3. 2014 13:24
0 0
Ano, to sdělení jsem pochopil, přičemž toho, že ty případy nelze srovnávat, jsem si byl vědom už když jsem to psal. Od počátku to je příklad na téma "korelace neimplikuje kauzalitu", abych demonstroval, jak nesprávné je dělat závěry pouze na základě statistiky, která může přinejlepším sloužit pouze jako první krok k formulaci hypotézy a jejímu následnému ověření.
21. 3. 2014 13:37 Upraveno 13:40
0 0
Původně napsal martin.blader
Ano, to sdělení jsem pochopil, přičemž toho, že ty případy nelze srovnávat, jsem si byl vědom už když jsem to psal. Od počátku to je příklad na téma "korelace neimplikuje kauzalitu", abych demonstroval, jak nesprávné je dělat závěry pouze na základě statistiky...
smajlíksmajlíksmajlík
21. 3. 2014 17:55
0 0
A přitom je na eWRC tolik zajímavých článků, u kterých není potřeba vysvětlovat korelaci a její vliv na kauzualitu. Martine už dost. Tady je na místě selský rozum a ne korelace, která neimplementuje kauzualitu. Každý nechť naloží se shora uvedenou informací jak uzná za vhodné. Jsem velmi rád za článek, který jsem možná vyprovokoval a avizoval nedávno. Děkuji Zdenkovi za jeho zveřejnění a podpisy ostatních, kteří se nebojí dát svoje jméno všanc. Nevím, jestli Zdeněk nechtěl nebo nemůže konkretizovat výsledky, ale jedno je jisté. Před dokončením dokumentace celého výzkumu došlo k přerušení důležité spolupráce. Bohužel dokumentace jevů, které při použití HANS působí na pilota je důležitá k pochopení a konkretizaci mechanismů. Bez vysokorychlostních kamer není možné dokumentovat děje. Pokud někdo vládne touto technikou a má možnosti je užít, tak mile rád každý z podepsaných tuto nabídku přijme. Tímto bych po návratu z mobilu na PC obrátil debatu k tématu vlastnímu. Nikdo nikdy nezpochybňoval legitimitu užití HANs například v okruhových závodech. Je možné dokonce, a to jsem psal opakovaně jinde, že dojde k vyvrácení teorie o příčinách působení HANS na daná zranění. Podstatou ale je, že tuto domněnku by měl vyvracet někdo jiný. Pokud od oficiálního lékaře FAS při školení rally uslyšíte tak rezolutní a arogantní tvrzení cit. "AJR provedlo šetření, která publikovali v Itálii ale protože nezjistili nic, co by potvrzovalo škodlivost HANS na zdraví a tím nemají proti mně dr. Procházkovi nic, tak výzkum zatajili." Ti, kdo seděli okolo mne mohou slovosled poopravit. Myšlenka je stálá. Docela mne potěšilo, že jmenoval i eWRC konkrétně, kde "probíhá kampaň za zrušení". smajlík Nemyslím, že je kauza u konce. Bohužel.
21. 3. 2014 18:28
0 0
Ano, taky jsem toho názoru, že je třeba aplikovat zdravý rozum. Ale asi málokdo se nebude považovat za nositele zdravého rozumu, z čehož plynou různé individuální představy o tom, co je s ním v souladu. Každopádně diskuzi považuji za uzavřenou, už jsem dal najevo, že mi to stačilo. smajlík Podstatné je, že vedoucí iniciativy neskončili u té statistiky a provádí výzkum, v čemž je plně podporuji a výsledky doufejme budou v dohledné době publikované.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!