Jiří Fryje - eWRC.cz
21. 3. 2014 07:23 − 4141× − 3

Jubileum pod komínem

Vůz, který měl jako první v dějinách automobilky samonosnou karoserii a motor umístěn vzadu, se vyráběl od roku 1964 do roku 1969.

„Vážené soudružky, vážení soudruzi, přátelé motorismu. Dnešním dnem odstartujeme v naší automobilce novou, a nebojím se to říci, přímo přelomovou etapu. Vás, motoristické novináře, jsme pozvali proto, abyste mohli o této slavnostní události informovat širokou veřejnost. Automobilový průmysl má v naší zemi dlouhou tradici a československé automobily jsou známy na všech kontinentech. Za chvíli vám představíme další z řady vozů, které vznikly zde, v Mladé Boleslavi a o kterém jsme přesvědčeni, že bude v celém světě šířit dobré jméno automobilky s okřídleným šípem ve znaku. Teď mě, prosím, následujte.“

Tak podobně asi probíhala tisková konference, kterou svolalo dne 21. března 1964 vedení AZNP, na které představilo vlajkovou loď tehdejší boleslavské produkce, Škodu 1000 MB, pro kterou se brzy vžilo pojmenování “embéčko“, nebo “tisícovka“.

Nový vůz, který měl jako první v dějinách automobilky samonosnou karoserii a motor s převodovkou umístěn vzadu, se vyráběl od roku 1964 do roku 1969 a za tu dobu podstoupil několik inovací. Jeho zaváděcí cena byla 44 000 Kčs a v prodejnách Mototechny byl k dostání pouze na pořadník.


Foto: Archiv J. Splídka

Během let 1964 – 1969 jich bylo vyrobeno 419 540. Poslední z řady MB sjel z výrobní linky 1. 8. 1969.


Bobek – Hnatevič

Ve sportovní úpravě začaly tyto vozy sbírat úspěchy od roku 1965. V tomto roce byla Rallye Vltava poprvé zařazena do tehdy velmi prestižního seriálu Mistrovství Evropy. V cíli soutěže, která měřila 2240 km, byl Jaroslav Bobek se Škodou 1000 MB klasifikován na pátém místě absolutního pořadí. Boleslavské posádky pak v průběhu několika roků absolvovaly na “embéčkách“ úspěšně celou řadu soutěží doma i v zahraničí, včetně Tulipánové rallye, Alpenfahrt rallye, Rallye Monte Carlo a Tour d´Europe.

Embéčko, které posunulo o velký stupeň úroveň motorizace v socialistickém Československu, se stalo základním kamenem celé řady sportovních modifikací následných modelů Škodovek, na jejímž konci jsou veleúspěšné stotřicítky. Škoda 1000 MB dnes slaví padesáté narozeniny.

Komentářů celkem: 3
21. 3. 2014 08:051
0 0
... jó, to bejvávaly časy,... kdy jsem ještě míval vlasy...
21. 3. 2014 11:102
0 0
Krása a elegance .......míry 90-60-90smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!