Jiří Kalista se připravuje na novou sezónu
Jeden z nejúspěšnějších rally závodníků se chystá obhájit mistrovský titul v kategorii historiků. Do nadcházející sezony proto intenzivně připravuje nejen svůj vůz, ale i sám sebe – fyzicky i duševně.
Loni vaše posádka zažila v rámci Mistrovství ČR historických automobilů svou premiéru, a přesto jste v této třídě zvítězili. Jak se vám to podařilo? Zní to trochu jako štěstí začátečníků…
Sice jsme měli premiéru v rámci mistrovství ČR historických automobilů, ale jako posádka a závodní team jsme měli za sebou už mnoho zkušeností z jiných soutěží. Byly pro nás jiné a mnohem těžší tratě a také závodní vůz Subaru byl úplně nově postavený, takže loňská sezóna měla být spíše testovací, ale přály nám okolnosti, fungovala technika a dostávalo se nám veliké podpory, takže od poloviny sezóny jsme se pokusili zabojovat o titul a to se nakonec podařilo.
Co chystáte do nové sezony?
Rozhodně nemáme menší cíl než obhajobu titulu. Tomu se teď všechno podřizuje. Podle finanční situace se pak v průběhu sezóny rozhodne, jestli si budeme moci dovolit i nějaký zahraniční start, což bychom moc rádi, protože mezinárodní srovnání a konkurence je pro nás velká výzva.
V jakém autě letos pojedete?
Znovu budeme bojovat se Subaru Legacy RS Gr.A. z roku 1990. Je to sice už tak trochu dědeček, ale v minulých letech se nám to auto osvědčilo – nechali jsme za sebou i celou řadu posádek, které jezdí novými vozy vybavenými tou nejmodernější technikou. Když půjde vše podle plánu, tak by se mohlo začít s testováním staro-nového vozu BMW M3. Na to se upřímně moc těším.
Nemáte jako pilot strach řídit 24 let staré auto ve chvíli, kdy se v téměř dvousetkilometrové rychlosti řítíte do zatáčky?
V tu chvíli na strach vůbec nemáte čas. Kdybych ale našemu autu nedůvěřoval, tak bych se s ním nikdy nepostavil na start. Proto je příprava na sezonu tak důležitá. Nic se nesmí podcenit ani zanedbat.
Jak to tedy zhruba probíhá?
Co se týče údržby automobilu a jeho příslušenství, je příprava víceméně standardní. Méně standardní je letos příprava posádky.
V čem přesně? To mi musíte vysvětlit.
Je to jednoduché – minulý rok se nám podařilo vypilovat techniku i nastavení vozu k dokonalosti, ale bohužel se začala projevovat fyzická nepřipravenost posádky, takže na tom tentokrát chceme víc zapracovat.
Jak takový trénink v případě automobilového závodníka vypadá?
Momentálně nás mají pod přísným dohledem terapeuti Rehabilitace Rehasport, kteří se v první řadě snaží uvést do pořádku naše zdevastovaná těla prací a hodinami strávenými v závodním automobilu. Další krok je trénink a prevence. Především se budeme snažit o posílení všech svalů kolem páteře, protože to je v autě nejdůležitější.
Jaký teď před sebou budete mít cíl, až se znovu postavíte na start?
Chtěl bych dál svými časy znervózňovat posádky moderních vozů a hlavně to vše ve zdraví přežít. Věřím ale, že když investujeme tolik času do příprav, že se nám to podaří.
Jiří Kalista se narodil v roce 1979 v Ostrově nad Ohří. Ještě než se začal věnovat rally, jezdil závody do vrchu, okruhové závody a sprinty. V jeho další kariéře následovala velká řada úspěchů, za zmínku stojí například Rallye Český Krumlov – Subaru Legacy RS – 1.MČRHA, Valašská Rally – Subaru Legacy RS – 1.MČRHA, EPLcond Rally Agropa – Subaru Legacy RS – 1.MČRHA, Rally Jeseníky – Subaru Legacy RS – 1.MČRHA to vše v roce 2013. V roce 2007 založil v pražských Štěrboholech vlastní společnost Sportgarage, která se specializuje na závodní vozy. Žije se svou ženou Martinou a dcerou Kristýnou ve Velkých Popovicích.