3. 4. 2014 17:51 − 4686× − 3

Světlomety Lazer Lamps: jasná budoucnost!

Když se loni v červnu objevil na Ypres Rally v Belgii ještě nehomologovaný Ford Fiesta R5, byla to jedna z největších atrakcí léta.

Když se loni v červnu objevil na Ypres Rally v Belgii ještě nehomologovaný Ford Fiesta R5, byla to jedna z největších atrakcí léta. Nemenší rozruch ale vzbudila nezvyklá, na tomto voze umístěná světelná rampa od britské společnosti Lazer Lamps, využívající jako zdroj světla vysokovýkonné LED diody.

Bylo to právě v létě 2013, kdy pracovní skupina FIA pro rally schválila LED technologii jako přídavné osvětlení v motosportu. Stěžejní bylo stanovisko, že modul obsahující více diod je považován za jeden světlomet. Po tomto rozhodnutí už nebránilo nic v rozšíření přídavných LED světlometů Lazer do všech možných motoristických disciplín. Nutností samozřejmě bylo splnění dalších podmínek, jako například certifikace ECE pro silniční provoz. Světlomety Lazer touto homologací disponují a proto mohly být konkrétní typy schváleny Mezinárodní automobilovou federací nejen v rally, ale také na okruzích atd. Portfolio Lazer Lamps obsahuje několik řad světlometů určených podle jejich použití:

Řada ST je základní kategorií dálkových světlometů Lazer, obsahuje typy ST-4 a ST-8 obsahující čtyři nebo osm vysokosvítivých LED diod. Světlomety mají homologaci ECE pro silniční provoz a právě řada ST byla schválena jako povolené přídavné LED osvětlení pro automobily na podnicích FIA.

Řada RS vychází z typů ST a je vlajkovou lodí mezi produkty Lazer Lamps. I ona se vyrábí buď se čtyřmi nebo osmi LED diodami pro dálkový světlomet a navíc je vybavena páskem menších diod pro denní svícení, případně poziční světla. Také světlomety Lazer RS mají silniční homologaci ECE.

Řada T je vyhrazena pro použití v náročných podmínkách mimo silnice. Obsahuje dálkové světlomety se šestnácti nebo čtyřiadvaceti diodami, které naleznou uplatnění např. na terénních vozech či při extrémních závodech typu Dakar, ale také na pracovních strojích, u nichž se očekává nasazení v noci či v náročných optických podmínkách.

Kromě toho Lazer Lamps nabízí příslušenství, které umožní využít světlomety opravdu na maximum. V oblasti motorsportu jde především o držáky Boomer, které jsou schváleny FIA speciálně pro rally a umožňují snadno a rychle uchytit na soutěžní vůz dva nebo čtyři světlomety ST-8. Právě tato sada se objevila na zmíněném Fordu Fiesta R5 a dnes je k tomuto vozu nabízena jako originální příslušenství. Kouzlo držáků Boomer však tkví v jejich univerzálnosti, neboť díky širokým možnostem nastavení umožňují instalaci na prakticky jakýkoliv automobil.

A jaké jsou vlastně výhody LED světlometů Lazer? Je jich celá řada!

Světelný výkon – když M-Sport chystal Fiestu R5, chtěli jeho inženýři původně nahradit čtyři xenonová světla čtyřmi světly ST-8. Avšak poté, co viděli výkonnost světlometů Lazer, spokojili se s instalací dvou přídavných světel ST-8. Rampa se dvěma těmito moduly poskytuje světelný tok 13 888 lumenů a dosvítí do vzdálenosti téměř 800 metrů.

Elektrický odběr – LED diody mají radikálně nižší hodnoty elektrického proudu. Například jeden světlomet ST-8, který je po světelné stránce ekvivalentem dvou xenonových výbojek či tří až čtyř halogenových světel, má příkon pouze 86 wattů a odběr proudu jen 6 ampérů.

Barva světla – LED diody oproti halogenům či xenonům emitují bílé světlo, které se velice blíží tomu dennímu. Světlo z nich tak je velice příjemné pro zrak a za tmy méně unavuje oči. Díky pečlivě vyladěné optice navíc světlomety Lazer nesvítí jen do dálky, nýbrž rozprostírají světlo rovnoměrně také do stran a na střední vzdálenosti efektivně osvětlují celý prostor před automobilem.

Hmotnost a kompaktnost – světlomety Lazer mají velice kompaktní rozměry a nízkou hmotnost. Vždyť celá světelná rampa Boomer Single se dvěma světly ST-8 váží jen 3,2 kilogramu. Díky malým rozměrům navíc může být rampa umístěna až dále na kapotu vozu, aniž by narušovala výhled řidiče z kabiny závodního speciálu. Přídavné osvětlení tak není vystaveno riziku poškození, jako při umístění klasické světelné rampy na nárazníku.

Životnost a záruka – Životnost diod je výrobcem garantována na 50.000 hodin. Díky kvalitní, odolné konstrukci a pečlivé výrobě pak výrobce Lazer Lamps mohl na světlomety poskytnout záruku tři roky. Těla světlometů Lazer, stejně jako držáky Boomer jsou vyráběny z hliníku, účinná vodotěsnost a prachotěsnost světlometů je garantována splněním normy IP67.

Od loňského léta všechny tyto benefity využívá čím dál větší zástup závodních týmů. Kromě M-Sportu se světlomety Lazer rozšiřují i mezi soukromými soutěžními stájemi nejen v Evropě, čím dál širší skupina uživatelů se objevuje také např. na Dakaru – vždyť světlomety Lazer letos zářily například na Tatře Jamal Aleše Lopraise nebo na všech kamionech vítězného týmu Kamaz. LED diody světlometů Lazer také stihly už vloni díky instalaci na několik závodních speciálů osvítit například legendární Severní smyčku při čtyřiadvacetihodinovce na německém Nürburgringu.

Přelomové světlomety Lazer a kompletní příslušenství k nim nyní bez problémů seženete i na českém a slovenském trhu, kde je výhradním dovozcem společnost CERS performance s.r.o. Veškeré informace o produktech Lazer Lamps včetně technických specifikací a e-shopu najdete na webových stránkách http://lazer.cersperformance.com, aktuální novinky jsou také k nalezení na facebooku www.fb.com/lazerlamps.ceskoslovensko.

Komentářů celkem: 3
3. 4. 2014 18:07
0 0
Já tedy nebudu brečet, že se mi stýská po starých světelných lampách. Je to stejné jako s dvoulitrovými WRCčky, byla skvělá, ale ty nové jsou také dobré. Doba jde nezadržitelně dopředu, chtělo to už něco nového, a na tomhle se mi velice líbí funkčnost smajlíksmajlík
3. 4. 2014 21:13
0 0
proč něco takového vymýšlet? stejně už se v noci nejezdí ... smajlík
4. 4. 2014 23:43
0 0
proč to nekoupit na dýlikstrýmu :D :D
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!