10. 4. 2014 18:03 − 7111× − 7

Portugalská studená sprcha – zpověď Honzy Černého

Jan Černý s Pavlem Kohoutem v Portugalsku absolvovali svůj křest v JWRC. A křest to byl poměrně studený.

Posádka se vydala do mistrovství světa s Citroënem DS3 R3T, který je v letošním roce určený jako jediné vozidlo pro juniorské mistrovství světa rally. Honza s Pavlem už nějaké zkušenosti s MS v rally mají, když v roce 2011 absolvovali sezónu v projektu mezinárodní automobilové federace FIA Pirelli Stars Driver, který hledal mladé talenty. A protože Rally de Portugal nebyla pro Honzu Černého a Pavla Kohouta úplnou neznámou, vstupovali do první soutěže JWRC sezony 2014 se značným očekáváním. „Dnes rally vnímám o dost jinak než v roce 2011. Tehdy jsme zkušeností měli minimum a naprosto vše pro nás bylo nové. Šotolinu, která v MS převládá, jsme prakticky neznali. Za tu dobu už jsme nějaké závody odjeli, a i na šotolině se nám dařilo a například v Lotyšsku to byla úplná paráda. Do Portugalska jsme tedy možná i díky předchozím úspěchům vyráželi s přehnaným optimismem,“ vysvětluje Honza Černý.

Rally je nesmírně komplexní disciplína a pro soukromého jezdce, jakým je Honza Černý, nezačíná příprava rozhodně při seznamovacích jízdách na daném podniku, jak dále dodává: „Celá účast na JWRC se upekla doslova na poslední chvíli. Rychle jsem se rozhodl, že pojedeme, ale tím to rozhodně neskončilo. Právě naopak. Začalo shánění auta, které jsme si půjčili od Petra Chodury, protože naše předloňská DS3 je už prodaná. Hlavním problémem bylo sehnat tak rychle na účast v Portugalsku peníze, které jako soukromý tým v rozpočtu nemáme. Prakticky každou volnou chvíli před soutěží jsem tomu věnoval a bylo to hodně těžké. Do toho je potřeba organizovat přípravy týmu, dát dohromady testy, které jsme před odjezdem v ČR měli dva, a nezastavíte se. Je možné, že už v tuhle chvíli vznikl problém, který nás pak provázel celé Portugalsko. Rozhodně jsem nebyl v psychické pohodě, spíš naopak. Ještě tři dny před odjezdem týmu do Portugalska jsem zvažoval, jestli celou akci nebude lepší odpískat, ale nakonec jsme se rozhodli, že do toho jdeme. Jsme závodníci a já závodit chci.“

Tým Černý Racing pod vedením Petra Bryndy odcestoval do Portugalska a za ním vyrazila i posádka Jan Černý – Pavel Kohout. „Na místě jsme absolvovali test a velmi rychle bylo jasné, že testování u Českého Krumlova před odjezdem, bylo dobré pouze k seznámení se s vozem a k osvěžení návyků na tohle auto. Podmínky na trati byly naprosto jiné a auto se znovu nastavovalo a i my jsme se museli přizpůsobit jiným podmínkám. Týden před startem Portugalské Rally bylo v oblasti neskutečně deštivé počasí, všude tekly potoky vody, bláto, některými místy se ani nedalo projet. Něco takového jsem ještě nezažil a v tom jsme si psali rozpis. Podmínky ale byly pro všechny stejné, je to prostě svět, nikdo se s nikým nemaže, na vše je dost málo času,“ popisuje podmínky při seznamovacích jízdách a v týdnu předcházející soutěži Honza Černý.

„V začátku seznamovacích jízd jsem byl duchem tak trochu někde mimo a ještě v podvědomí řešil věci spojené vůbec s účastí v Portugalsku. Možná až s moc velkým nadhledem a bez většího přemýšlení jsme si začali psát rozpis, který se pak ukázal jako zásadní problém. Za běžných okolností nemám problém si napsat rozpis na dva průjezdy, jak je tomu v MS běžné, ale tady jsem se měl nad podmínkami na trati trochu víc zamyslet a předpokládat, že se trať bude více měnit, jak některé úseky na sebe navazují, no je toho víc. V zásadě se dá říct, že jsem měl rozpis hlavně v pomalejších pasážích moc pomalý, opatrný a tím nepřesný. Rychlé pasáže nám obecně nedělají problém a široká rychlá šotolina mě baví a myslím, že jí umím. Tady jsme ale i podle měření času ztráceli čas v úsecích, kde to bylo ze zatáčky do zatáčky, pomalu kolem skály, kolem stromů. Možná jsem do toho v těchto místech šel až příliš agresivně. Pak se ve smyku a při brzdění auto často skoro zastaví a čas utíká. Je to mnohem víc o plynulosti než o agresivním a maximálním nasazení,“ dodává Honza Černý.

Posádka Czech National Rally teamu tedy do soutěže nevstoupila vůbec dobře a časy kolem sedmého místa byly za očekáváním celého týmu. „Dá se říct, že už po shakedownu jsem cítil, že bude problém, a že rozpis není přesný. V tu chvíli ale už není šance s tím něco dělat. V prvních průjezdech jsem se hledal a zjišťoval nepřesnosti v rozpisu. Některé zatáčky jsem opravoval o dva stupně, daly se projet o dost rychleji, někde to chtělo víc zvolnit v nájezdu a celý úsek pak projet klidněji, což bylo ve výsledku rychlejší. Není u mě obvyklé, že bych se ve druhých průjezdech tak zrychloval jako tady v Portugalsku. V pátek ve druhé sekci jsme zajeli třetí a druhý čas v RZ, ale už jsme stačili nabrat velkou ztrátu. V sobotu to bylo podobné, do druhých průjezdů už jsem se cítil jistější, ale pak nám ve dvanácté rychlostní zkoušce praskla poloosa a opět jsme se propadli pořadím,“ vysvětluje Honza Černý.

Počasí v týdnu před začátek rally mělo za následek, že podmínky na trati byly letos nebývale složité a i místní znalci se vyjadřovali v duchu, že takto těžké rychlostní zkoušky nepamatují. „Technika dostávala strašně zabrat. Někde se jelo rychle po slušné šotolině, ale v pomalých místech, kde třeba bylo bláto, se vyjely hluboké koleje mnohdy až na skálu a to je pro auto, jakým je DS3 dost velké zatížení. Wéercéčka a S2000 taková místa neřeší. Ta auta jsou daleko bytelnější, jsou to čtyřkolky, ale dvoukolka jako je DS3 strašně trpí. Na šetření techniky ale není pomyšlení, protože všichni v JWRC jedou strašně rychle a je to o tom, co komu na autě povolí dřív. Tak to ale prostě je. Zase říkám, je to svět a i v tomhle je náročnost na techniku i posádku o násobek vyšší než v jiných šampionátech. Dost mi taky v Portugalsku chyběla účast nějakého technika – inženýra týmu, kterého už velmi dlouho hledáme. Potřeboval bych mít v servisu někoho, kdo mi pomůže analyzovat situaci, data, poradíme se spolu nad výběrem pneumatik, nastavení vozu. Takový člověk je v týmu strašně třeba a my jej zatím jen hledáme. “ Po odstoupení vlivem technické závady týmoví mechanici i s pomocí týmu Tomáše Pletky, který se staral o vůz Martina Kočiho a v servisním zázemí stál vedle týmu Honzy Černého, vůz opravili, aby posádka mohla nastoupit do závěrečné etapy Rally de Portugal. „Tomášovi Pletkovi patří dík, za pomoc, kterou nám poskytl. Velmi příjemně mě také překvapili Martin Koči s Lukášem Kostkou. Ti podali perfektní výkon, a Martin na sobě udělal za krátkou dobu hodně velký kus práce. Jejich výsledek mohl být ještě lepší nebýt technického problému a skutečně mají můj obdiv,“ netají se Honza Černý a pokračuje, „Portugalsko bylo pro nás obrovskou školou a zase další zkušeností, vyzkoušeli jsme si fungování týmu v těch nejtěžších podmínkách a všem klukům mechanikům patří obrovský dík. Fungovali naprosto perfektně a profesionálně. Děkuji i Pavlovi, za perfektní přípravu a bezchybnou práci spolujezdce, Petrovi Chodurovi, že nám půjčil auto a samozřejmě tátovi, bez kterého bychom vůbec nemohli vyjet.“

Celkový výsledek v podobě 7. místa v JWRC z Vodafone Rally de Portugal určitě není tím, co by si Honza Černý před startem této soutěže představoval. Už za týden ale čeká Honzu Černého a Pavla Kohouta start na Irské Rally, kde se tentokrát s Peugeotem 208 R2 postaví na start soutěže mistrovství Evropy a budou bodovat o body mezi juniory (JERC). „Na Irsko jsme testovali nedaleko Sedlčan, kde jsme na pěkném úseku najeli asi 100 kilometrů. Věřím, že jsme připravení dobře a neúspěch v Portugalsku nás dost motivoval k dalšímu snažení a k další práci. V Irsku chceme uspět. Je to tak ale na každé soutěži, kde startujeme. Všude bychom rádi zajeli co nejlepší výsledek, ale ne vždy se to podaří. Rozhodně nás ta studená sprcha z Portugalska pozitivně nakopla k dalšímu závodění, tak nám držte palce.“

Komentářů celkem: 7
10. 4. 2014 19:18
0 0
že si někdo sedne občas na "prdel", to se stane často, ale aby to takhle otevřeně přiznal, to se stane málokdy, navíc u Honzy vím bezpečně, že si neplácá játra a že příště bude o level (nebo dva?) výš, takže smajlík
10. 4. 2014 19:25
0 0
Klobouk dole!
10. 4. 2014 19:36
0 0
Pěkná, otevřená zpověď. držím palce v dalších soutěžích. Líbí se mi, jak tvrdě do toho jde.
10. 4. 2014 20:11
0 0
Pravdou je, že junioři jedou ve světě strašnou kládu, platilo to i dřívější roky s Fiestou R2. A stejně tak je pravda, že auto nešetří, buď to vydrží nebo ne. Tak jen lépe! smajlík smajlík
10. 4. 2014 23:07
0 0
Na problém s rozpisem Honza často odkazoval už při jeho první sezoně v MS. Snad to tentokrát v Portugalsku byla pouze blbá náhoda... smajlík
11. 4. 2014 09:45
0 0
Držíme palce smajlík
12. 4. 2014 16:12
0 0
Držim palce....velmi sympatické a upřímné vyjádření. Žádnej učenej z nebe nespadnul a jak píše Shacki, je to na krev....smajlík

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama