Filip Šmíd: „Chtěl bych prožít život jako Jaroslav Hošek!“
Filip Šmíd se prezentoval vynikajícími výkony v autokrosové divizi JuniorBuggy především v závěru loňské sezóny. I díky postupnému vyladění staré bugyny po Jakubu Knollovi ovládl závěrečné dva podniky republikového šampionátu a v konečné klasifikaci vybojoval bronz. Páté místo v Mistrovství Evropy mu pak pro letošní rok zajistilo místo v českém reprezentačním týmu. Pro blížící se sezónu je pro kladenského pilota prioritou právě evropský šampionát a v něm boj o mistrovský titul.
Filipe, můžeš zavzpomínat na tvé autokrosové začátky?
„V roce 2009 jsme se jeli s tátou a rodinou podívat do Nové Paky na závod evropského šampionátu. Tátův táta kdysi autokros jezdil a nás zajímalo, jak vypadá ten současný. Zalíbilo se nám to a rozhodli jsme se vyzkoušet divizi RacerBuggy125. Bylo mi dvanáct let a postavili jsme moji první bugynu. Po třech závodech jsme však poznali, že je příliš těžká. Koupili jsme tedy auto od Milana Vaňka a od té chvíle jsem začal jezdit vepředu. Po dovršení třinácti let věku, který je pro působení v této kategorii horní hranicí, jsem zde však už nemohl pokračovat a nejsilnější dětská třída – dvěstěpadesátky – se nám nelíbila. Rozhodli jsme se ji vynechat, dát roční pauzu a vrhnout se rovnou mezi juniory.
Jak své dosavadní působení v JuniorBuggy hodnotíš?
„V roce 2012 jsem zde začínal s koupenou a předělanou starou bugynou. V MMČR jsem skončil čtvrtý za Jakubem Kubíčkem, Jiřím Formánkem a Radkem Francem, v Evropě z toho bylo konečné sedmé místo. V lotyšské Bausce jsem díky třetímu místu poprvé vystoupal na pódium. Loni přišel Milan Vaněk a projevil zájem o koupi naší bugyny. Prodali jsme mu ji a pustili se do stavby nové. Vše však pozdrželo pozdní dodání několika důležitých komponentů. Abych jezdecky neabsentoval, provizorně jsem odjel Bausku a republiku v Nové Pace s půjčeným autem od Jakuba Kubíčka. Pak jsme koupili hodně starou bugynu po Jakubu Knollovi s motorem kawasaki. Tu jsme opět předělali a vyrazili do německého Matschenbergu. Jelikož však vše bylo hodně narychlo, vyskytla se v trénincích chyba, a ta nám zničila motor. Náhradní jsme neměli a tím pro nás závod skončil. V domácím mistráku jsem po vítězstvích v Nové Pace, Sedlčanech a druhém Přerově vybojoval bronz, v Evropě mi páté místo pro letošní sezónu zaručilo místo v české reprezentaci.“
Co říkáš na současnou konkurenci v JuniorBuggy?
„Ta je velice vysoká. Z nějakých patnácti startujících v Evropě jich může zhruba deset kdykoliv zvítězit. Hodně záleží na spolehlivosti techniky, svoji roli hraje i štěstí.“
Kterého úspěchu si ceníš nejvíce?
„Úspěchem je každý dokončený závod. A myslím, že ten největší úspěch teprve přijde.“
Máš nějakou oblíbenou trať?
„Vyloženě jednu oblíbenou trať nemám. Mám rád spíše technické tratě, kombinované s rychlými pasážemi. Ty prověří kvalitu řidiče i techniky. To splňují například Sedlčany.“
Můžeš představit tvůj tým?
„Šéfem týmu je Karel Šmíd, můj táta. Společně s mámou jsou nejdůležitějšími osobami týmu. Mým dvorním mechanikem je Frenk Drábek, dalšími pak Petr Vacina a Jan Rajchl. Fyzickou přípravu mi zajišťuje Pepa a psychickou Petr. Zmínit musím také reklamní partnery. Jsou jimi firmy Michovský Tools a MV Moto. Za podporu v tomto roce jim moc děkuji. Nejvíce ale musím poděkovat mým rodičům za obrovskou podporu v tomto sportu. Bez nich bych vůbec nemohl závodit a neměl spoustu jiných věcí. Tati, mami, jsem moc rád, že vás mám. Moc děkuji!“
A jak jsi na tom s jezdeckými vzory?
„Mým největším vzorem je Sebastien Loeb. Světový rallyový šampionát celkově sleduji hodně. V současnosti nejvíce fandím Thierry Neuvillovi. Je to špičkový pilot, talent a sympaťák a myslím, že ho čeká skvělá budoucnost. Samozřejmě klobouk dolů před uměním Sebastiena Ogiera. V autokrosu je ikonou Jaroslav Hošek. Chtěl bych prožít život jako on – celý strávený autokrosem.“
Čemu se věnuješ, když zrovna nezávodíš?
„Stále ještě chodím do deváté třídy základní školy do Hřebče. Fyzickou kondici pak nabývám tím, že chodím do HAKIM GYM – školy v Thai boxu. Tímto jejím provozovatelům děkuji. No a samozřejmě hodně času trávím na dílně přípravou bugyny.“
Můžeš přiblížit tvé plány do letošní sezóny?
„Přes zimu jsme opět vylepšili starou bugynu po Jakubu Knollovi. Snížili jsme například její váhu a měli bychom být dobře připraveni. Naší prioritou je evropský šampionát. Ten domácí bereme spíše jako testovací. Mým cílem je zisk titulu mistra Evropy. V budoucnu bych moc rád alespoň vyzkoušel automobilové soutěže a rallycross.“
Foto: David Jeřábek