Josef Král - eWRC.cz
28. 4. 2014 17:51 − 4714× − 0

Na Rally Český Krumlov míří Ford s Legendou

Minulý rok jsme poprvé na českých soutěžích mohli vídat červeno-bílý Ford Sierra Cosworth s Jiřím Káňou za volantem.

Minulý rok jsme poprvé na českých soutěžích mohli vídat červeno-bílý Ford Sierra Cosworth s Jiřím Káňou za volantem. S nově postaveným vozem z dílen Litvínovského AP Motorsportu a se spolujezdkyní Martinou Kalistovou si porozumněli tak, že se okamžitě začali objevovat na "medailových příčkách" v MČR historiků. Že tato kombinace byla správným rozhodnutím, dokládá titul vicemistrů v konečném hodnocení MČR historiků… Na letošním prvním závodě, Valašské rally, však "Letounova" Sierra chyběla. Na plány pro letošní rok jsme se proto zeptali přímo jezdce.

Jirko, můžeš stručně zhodnotit vaši loňskou sezónu?

Minulá sezóna pro nás byla úspěšná, ale poněkud vysilující, finančně, i psychicky… Auto bylo od party kolem Vency Arazima postavené perfektně (kluci, díky!), na začátku sezóny se ale i tak stále něco ladilo a zkoušelo, takže jsme potřebovali natestovat co nejvíce kilometrů. V půlce sezony už sice všechno fungovalo ke spokojenosti techniků, ale z mého hlediska jsem se jen pomalu "vyrovnával" se schopnostmi vozu. Celý život jezdím s vozy s předním náhonem, a najednou jsem měl na zadní nápravě téměř 300 koni! Auto šlapalo jako hodinky, zatímco "mezikus" mezi pedály a volantem ho celou sezónu jen "pracně doháněl"… Nakonec to byl japonec, kdo MČR vyhrál (J. Kalista se Subaru Legacy), ale i tak jsem byl na konci sezóny nesmírně spokojen.


Foto: Tým

Jak to vidíš letos se svým závoděním?

Pro letošek jsem trochu pozměnil svou závodnickou filosofii. Letos na rozdíl od minulého roku si to závodění chci fakt především užít. Proto určitě nepojedu všechny soutěže historiků, ale jen vybrané závody. Historických aut ve startovním poli přibývá, a já budu jedině rád, když se na "bedně" objeví i kluci, kteří v autě tolik koní nemají… Naší první soutěží bude letos Rallye v Českém Krumlově. Těším se na souboje s Mírou Janotou, Honzou Krejčou, Jirkou Petráškem ale i ostatními… (zejména ten „Jihočech“ mě na Krumlov tak trošku "ukecal"). Z dalších závodů to bude asi ještě Pačejov a pak uvidím.

Slyšel jsem něco o změně na pozici spolujezdce…

Máš pravdu, největší změnou bude spolujezdec. Jsem pyšný na to, že tu můžu prozradit, že se mnou letos pojede Julda Gál, "legenda" mezi spolujezdci! Vzhledem k tomu, že se loni nechal slyšet, že (pokud vůbec) už s nikým jiným než s Vencou nepojede, musel jsem jednat fakt rychle. Je to absolutní navigátorský profík, a já to prostě musím zažít (smích)!

To je dobrá zpráva. Jak si se k Juldovi dostal a kolik to stálo úsilí ho přemluvit?

Julda jezdí po závodech od roku 1977 a od r. 1983 tvoří nerozlučnou dvojici s Václavem Arazimem. Více než třicetileté spojení Arazim – Gál asi není třeba nikomu připomínat. Já znám osobně Juldu od r. 2007. S Jirkou "NaWRCem" Navrátilem jsme si tehdy půjčovali Mitsubishi Lancer z AP Motorsportu, a v roce 2009 pak pro "nás" v Litvínově postavili první Sierru. A protože ji "NaWRCovi" i servisovali, trávili jsme na závodech společně poměrně dost času. A protože nám bylo jasné, že nejvíc se člověk přiučí od skutečných mistrů, jel jsem s Vencou Arazimem "Valašku" před 2 lety jako navigátor (kdo by nechtěl zažít „velký kluky“ v akci, že?). Nesmírně emotivní zážitek, na který nezapomenu nikdy…

Ale málo platný, pořád víc a víc mě to táhlo za volant. Po předchozích dvou sezónách strávených za volantem zadokolek jsem konečně dostal "tu drzost" Juldu oslovit… Za Juldou jsem přišel, požádal ho, a on na to kupodivu kývnul. No, vlastně, trošku jsem ho přemlouvat musel, protože on ty svoje sliby, že už s níkým nepojede, fakt asi myslel vážně. Jsem ale rád, že to dopadlo. Bude to pro mě velká čest a moc se těším. A kromě toho, kdo se může pochlubit tím, že jel rally s oběma z legendární dvojice "Prcků"? Zatím nikdo…


Foto: Tým

Co dlouhá zimní pauza, udělal jsi nějaké změny na autě?

Auto zůstane v "loňské" specifikaci. Kluci v Litvínově přes zimu auto rozebrali, zkontrolovali, a zase dali zpět dohromady. Nemá cenu posouvat auto technicky dál, když řidič toho má občas "plný brejle" i tak… (smích). Navíc posunout auto technicky dál by znamenalo, že už auto nebude pravý historik.


Juldo, co říkáš tomu, že pojedeš Krumlov s historikem? Těšíš se nebo máš strach?

Závodím přes 30 let a za tu dobu jsem toho zažil opravdu hodně. S Vencou za ta léta tvoříme dobře sehraný team a v závodech jsme téměř propojeni pupeční šňůrou, takže je pro mne stále těžší a tšžší "sednout si" k někomu jinému. Jsem rád, že jsem s ním zažil dobu opravdových závodů a nyní mám na co vzpomínat. Když koukám, kam spěje dnešní rally svět v Čechách, tak mě trochu bolí u srdce. A vůbec mi nepomáhá vědomí, že to není jen u nás…

"Letouna" znám ze závodů už pár let, neboť zázemí teamu a ubytování jsme měli vždy společné, takže jeho nabídku ke svezení v Krumlově jsem chvilku zvažoval. Se "zadokolkou" to pro mě bude změna, Sierra je moc hezké a rychlé auto se silným motorem, ale proti čtyřkolkám má zadní náhon přece jen své limity. Ale co, pojedeme se tam hlavně pobavit a snad z toho „vypadne“ i dobrý výsledek. Když už tam pojedem, tak pro něj uděláme všechno. Doufám, že bude alespoň hezké počasí, Sierra má totiž raději sluníčko…

Máš Jirko na Krumlov nějaké výsledkové ambice?

Pomalu jet rozhodně nehodlám, ale mým hlavním cíle je, aby Julda po závodech řekl: "Tak zase příště."…

Podívejte se na krátké video Sierry

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!