14. 5. 2014 06:54 − 4107× − 3

Rozhovor s ředitelem Rally Šumava a Historic Vltava Rallye

Rozhovor s ředitelem 23. ročníku Historic Vltava Rallye a 49. ročníku Rallye Šumava Klatovy, Jiřím Valentou.

Kolega Rosťa Kutěj, který rozhovory s ředitelem v Klatovech dělal, je plně zaměstnán svým novým povoláním. Proto mě požádal, abych rozhovor s Jiřím Valentou tajak loni udělal za něho. Tuž se bavte, snad se něco aj dozvíte:)

Jirko, na úvod se vrátím do minulosti. Minulý rok byla slyšet od posádek nebývalá chvála. Letos je i přes tu chválu přihlášeno málo posádek. Čím to?

Myslím, že hlavním důvodem je nešťastný termín, ve které se letos naše soutěže pořádají. Dostali jsme se nedobrovolně do situace, kdy se dva týdny před našimi podniky závodilo v nedalekém Českém Krumlově. Tam bylo na pořadu MMČR i MČR HA, týden před Vltavou se v Itálii navíc jela kultovní Targa Florio. Je nám to líto, ale někteří závodníci těmto závodům dávají přednost před těmi našimi a na účast na obou už jim nezbývají čas ani peníze.

Jak dobře, nebo naopak jak těžko se připravovala trať? Letos už český kalendář přišel o soutěže.

Tohle musím zaklepat na dřevo, přípravy šly poměrně dobře. Samozřejmě jsme museli v průběhu příprav řešit řadu problémů, ale nebyly zásadní. Je namístě poděkovat za vstřícnost obcím a jejich obyvatelům. Některé z nich samozřejmě rallye nezajímá, a ty bych rád požádal o pochopení.

Vrátím se k posádkám, zarazilo mě, že na Vltavě nevidím některé stálé jezdce a tím pádem fanoušek přijde například o Lancii 037 nebo o krásnou audinu. Čím to?

Na tuto otázku už jsem částečně odpověděl, na vině je zaplněný kalendář a navíc někteří tradiční účastníci právě jsou ve stádiu výměny techniky s tím, že novou nemají ještě nachystanou (Harrach, Jensen). Asi je na vině i nevydařená diplomacie některých českých činovníků – byli jsme donuceni termín posunout z tradičního dubna na květen. Navíc Vltava i přes dobré hodnocení loňského ročníku letos nedostala nejvyšší možný koeficient, což nám také ubralo některé posádky ME. Doufám, že napřesrok se situace už opakovat nebude – v evropském šampionátu by měly být zrušeny koeficienty, což vítám. Také si moc přejeme, abychom příště už uhájili svůj dubnový termín. Na druhou stranu, letos sice máme startovní pole méně početné, ale i tak určitě bude nač se dívat. Přijede Němec Brink s Lancií Stratos, těšíme se i na premiéru vozu Mercedes Benz 190E Fina Liukkonena, který u nás úspěšně závodil s escortem. Pokud bude auto v dobré kondici, může to být i adept na vítězství. Na startu bude i tradiční smečka vozů Porsche v čele se Švédem Myrsellem, pojedou i další zajímavé cizí vozy. Vyslyšeli jsme i volání po menším startovném pro účastníky národního mistrovství historických vozů, kde pojede početné pole škodovek a žigulíků. Pochopitelně největším favoritem domácího mistrovství bude Jiří Kalista a jeho Subaru Legacy – tak trochu čekáme, že bude možná i úplně nejrychlejším jezdcem mezi všemi historickými vozy.

Překvapila mne poznámka o diplomacii.

Soutěže a jejich zařazení do kalendářů trochu i o diplomacii jsou, stejně jako o kolektivním rozhodování. Já například jsem sice ve FASu, ale na některé věci mám jiné názory než ostatní. Například si myslím, že není nutné, aby u nás byly povinné nové pneumatiky. Také některé další věci by mohly náš sport zlevnit a umožnit start většímu množství posádek. U nás je letos závodníků málo a já upřímně řečeno doufám, že to finančně ustojíme a příští rok budeme moci uspořádat jubilejní padesátý ročník Šumavy. Posun termínu do května pro nás totiž znamená třeba také to, že budeme muset platit větší náhrady za škody na pošlapaných porostech. Přece jen, rostliny rychle rostou a budou poničeny o něco víc, než kdyby se naše rallye jela v obvyklém termínu.

Systém rallye bude takový, že první se jede Vltava?

Ano, první jede Vltava, po ní s pauzou Šumava. Stejné je to v sobotu. V pátek si diváci užijí závodění za tmy.

Jak jsou na tom divácká místa?

Bude jich 16, budou značená a samozřejmě na nich bude i možnost občerstvit se. Parkování u nich organizováno nebude, a tak bych rád diváky poprosil, aby se chovali rozumně a ponechali volný průjezd k RZ. Zvláště to platí pod Korábem, kde soutěžní auta odjíždějí po stejné silnici, po které k RZ přijíždějí diváci. Tam bych je rád poprosil, aby mysleli na fakt, že jezdci nemají mnoho času a umožnili jim skutečně volný a bezproblémový průjezd. Děkuji předem.

Jak to bude letos se zajištěním bezpečnosti na RZ?

Samozřejmě vycházíme ze standardních postupů, trať bude zabezpečena traťovými komisaři, kteří budou mít za úkol diváky informovat a upozorňovat, kde jsou bezpečná místa a kde naopak není možné stát. Maximální možné množství traťových komisařů se účastní školení pořádaných přímo vedením soutěže, ty zbylé pak před soutěží proškolí o jejich povinnostech vedení rychlostních zkoušek. Jsme si vědomi toho, že když probíhá rychlostní zkouška, nejsložitěji se v dění orientují tzv. přihlížející – tedy náhodní diváci, kteří jdou tak nějak kolem či v obci bydlí. Právě na práci s nimi se snažíme naše traťové komisaře zaměřit. Věříme, že zkušení diváci či novináři jsou si lépe vědomi všech rizik, které náš sport přináší a že vždy rychle pochopí informace od našich komisařů a budou se jejich pokyny řídit.

Jak budou vypadat ceny tiskovin a vstupného?

Ceny jsou podrobně zveřejněné na našem webu, včetně seznamu prodejních míst. Pro diváky z Vimperska mám letos dobrou zprávu, tiskoviny budou dostupné například ve Čkyni i jinde. Co se týče placení vstupného na rychlostních zkouškách, opět chystáme i rallypas (účastnickou vstupenku) za 200 Kč. V této ceně bude zahrnut vstup na jednotlivé rychlostní zkoušky včetně vstupu na okruh i parkovného u okruhu, také vstup do servisní zóny a i vstupné na čtvrteční koncert, který v Janovicích bude pořádán.

Počkej, na koncert?

Ve čtvrtek chystáme od 19 hodin na klatovském náměstí Míru tradiční slavnostní představení vybraných posádek. To bude završeno ohňostrojem a poté bude na náměstí nachystán autobus, který zdarma zaveze všechny zájemce na koncert klatovské kapely Ukradený vjecy. Koncert se bude konat v servisním areálu v Janovicích a běžná vstupenka na něj bude stát padesátikorunu. Autobus pak zase pochopitelně po koncertě odveze všechny zájemce zdarma zpět do Klatov.

Trať je schválena? Jaké budou použity protikatovací zábrany?

Ano, trať je po určitých změnách schválena. Zábrany budou stejné jako minulý rok, jezdci s nimi většinou nemají problém.

Servisní areál bude stejný?

Zůstává základní servisní areál v Janovicích, naopak po konzultacích s jezdci jsme pro letošek vynechali servisní zónu ve Vimperku. V Janovicích bude fungovat rallye bar, kde se lidé mohou občerstvit. Poběží tam i videovstupy z rallye a budou tam dostupné veškeré materiály k rallye. Servis bude klasicky přístupný divákům, pro které je to možnost vidět auta, potkat se s jezdci a podobně. Opět bych ale rád poprosil diváky, aby u servisní zóny parkovali s rozumem. I do servisu musí být umožněn volný vjezd soutěžních vozidel.

Pojede se testovací zkouška?

Ano, shakedown bude stejný jako minulý rok, pojede se v pátek dopoledne a jezdci jej mohou absolvovat libovolným počtem průjezdů.

V pátek se tedy pojede okruh a další dvě RZ?

Přesně tak, v pátek se pojede okruh, po něm populární Koráb a poté zkouška Hodousice – Víteň. Obě klasické erzety se pojedou dvakrát, páteční etapa má tedy pět erzet. Sobotní etapa pak zahrnuje další čtyři rychlostky, každá z nich se pojede opět dvakrát.

Jaká je spolupráce s městem Klatovy?

Výborná, jiné slovo nemám. Městu chci poděkovat, bez jeho podpory bychom mohli soutěže jen těžko uspořádat. My se na oplátku podílíme na akcích města, pořádáme dopravně bezpečnostní akce pro děti či školu bezpečné jízdy. Veteránisté z našeho klubu pořádají povedenou akci, která se jmenuje Jízda Klatovskem. A je toho i více.

A nějaký vzkaz na závěr?

Závěrem bych rád pozval na 23. Historic Vltava Rallye a 49. Šumava Rallye Klatovy diváky. Rádi Vás všechny u nás přivítáme. Také bych rád apeloval na diváky, aby dbali „zdravého rozumu“ a respektovali pokyny pořadatelů, ale i soukromý majetek, a pokusili se svým pohybem v okolí RZ způsobit co nejmenší škody. Rád bych také poděkoval všem našim sponzorům, celému organizačnímu týmu a všem, kteří se budou na zajištění obou rallye podílet.

Děkuji za rozhovor

Komentářů celkem: 3
xp
15. 5. 2014 11:351
0 0
Co se týče počasí, tak ne, že by se letos Šumavě a Vltavě deště úplně vyhnuly, ale pokud rosničkáři nelžou, mělo by být kolem Klatov oproti zbytku republiky přece jen výrazně lepší počasí smajlík
16. 5. 2014 08:132
0 0
Stejně zmoknem smajlík ale po včerejšku je mi to jedno....
16. 5. 2014 12:243
0 0
Šumava se má jet jako to bylo dřív v březnu,dubnu a každopádně jako první soutěž na našem území.
Startovní pole to je opravdu ostuda a vstupné ještě větší!200,- nebo na každé RZ 50,- mimo Čínova
Na Barumce se zaplatí cca270,-,ale je tam co vidět!
Jinak samozřejmě pořádat rally v dnešní době je opravdu těžké a pořadatelům patří obdiv!!
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!