Peugeot vyloučit návrat WRC
Ředitel Peugeot Sportu, Bruno Famin, vyloučil návrat do mistrovství světa, říká, že světová série rallycrossu nabízí větší hodnotu. "Současné MS nemá dobrý výhled do budoucna," myslí si Famin. Peugeot letos nasadil do ME nový Peugeot 208 T16 a hned v první soutěži v Řecku na slavné Acropolis díky Craigu Breenovi zvítězil. Na nedávných Azorech dosáhl Kevin Abbring na druhou příčku.
"WRC je vlastně evropský šampionát s dvěma výlety do Jižní Ameriky, to příliš málo definuje svět. Lepší to je v rallycrossu – Argentina, Kanada, Turecko a bude i Rusko – tento kalendář se mi zdá být mnohem lepší. Vidím budoucnost MS velmi složitě," dodal šéf sportovního oddělení francouzské značky se lvem ve znaku.
Peugeot zažil nejúspěšnější období s modelem 206 WRC, z MS se vytratil v roce 2005.
"Chtělo by to alespoň 40 miliónů Euro a na to nemáme rozpočet. A pokud bychom ho měli, stálo by to vůbec za to? Z toho, co jsem slyšel, ani Volkswagen není z návratu do MS příliš šťastný. Kolik let tam asi zůstane?" spekuluje Famin o nespokojenosti německé automobilky, která hned v první sezóně dosáhla na titul. "Především potřebujete promotéra, který dostane rally do televize. To je ale to, co bohužel nikde není vidět," kritizuje Bruno Famin promotéra světového šampionátu. Zdá se tak, že Peugeot o stavbě vozu WRC ani neuvažuje.
A proc porad TV? Asi je to porad nejsilnejsi medium pro reklamu a o to jim asi bezi
"V rally je mnoho oblastí, kde by se dalo docela těžit": Všechno záleží jenom na tom, jak se dokážou dohodnout výrobci a co je pro každého z nich v jeho vlastním zájmu. Ať jde o auta, o bodování, o destinace, o medializaci. S tím internetem je to zase to samý. Možná nám to někomu přijde zkostnatělý, ale pokud si některej výrobce vyhodnotil, že procpat se do televize, je pro něj v danou chvíli výhodnější, tak o to bude usilovat... a zase jde o společnou dohodu. Internet sice má řadu výhod, oslovuje mladý,... třeba ve volbách(v některejch... kdyby měl takovou moc, tak na Hradě nesedí becherovka) může zabodovat..., ale kdo z mladejch si po sledování internetu teď půjde koupit auto? Automobilky nejsou blbci, aby neměly o tomhle všem dokonalý přehled. Bude to tak, jak ony budou chtít. Uvidíme.
Ano, možná ještě stále platí, že vše musí být v TV. Ale za rok za dva, za pět? Nejde o to, co je teď, ale co je trendem a co má budoucnost. A kdo tuhle situaci dokáže vhodně využít, ten si bude za pár let pískat.
Problem je, ze automobilky uz vnimaji motorsport jako "vsechno nebo nic". PSA vidi, kolik penez lije VW do WRC a je jim jasne, ze takovy rozpocet nikdy nedorovnaji a nebudou mit sanci je porazit. Radsi si kazdy najde svoji kategorii, v ktere muze zvitezit (dak...
To, že v určité generaci jednoznačně vítězí internet před většinou ostatních médií je sice pravda, ale jedná se z hlediska reklamního trhu o velmi malou a navíc spíš necílovou skupinu (teenageři nekupují moc nových aut). Sice můžeme reálně do budoucna předpokládat, že poměr internetu proti "klasickým" médiím bude růst, ale investor potřebuje peníze teď hned a ne za 10 let. Zvlášť v době, kdy na 2 "postkomunistické děti" připadá v průměru sotva jeden novorozenec včetně započítání různých sociálně závislých...
Proto tedy ten tlak na TV (ale i noviny, rádia...) za strany výrobců. Byla to TV, kdo "udělal" F1, kterou do té doby navštěvovali snad jen známí a příbuzní aktérů.
Že má internet větší budoucnost, než TV, považuji za axiom. Ale momentálně v roce 2014 tomu tak ještě zdaleka není. A je logické, že vloží-li automobilka do WRC nějakých 50 mil. Eur ročně, pak srovná tyto vynaložené náklady třeba s počtem billboardů, promoakcí, mediálních kampaní, product placementem atd., tak ji vyjde účast ve WRC jako přiliš drahá (náklady lomeno počty jednotek díky nim prodaných = příliš vysoké číslo) a nejistá (pravděpodobnost, že vyhraju je dejme tomu dneska čtvrtinová a čím víc týmů ve WRC, tím je samozřejmě nižší).
Rentalibilta vložených prostředků je prvotní. Navíc současné WRC má ještě jeden "drobný" problém: nejde o prezentaci výrobku v klasickém slova smyslu, protože auta nemají nic společného se sériovou produkcí. Tím se dostáváme k paradoxu, že PSA motorsportu vévodil v době, kdy žádal stát o finanční prostředky, aby nemuseli zavírat fabriky. Vztah mezi úspěchy v motorsportu a prodejích nevykázal žádnou, nebo velmi malou, korelaci. To samozřejmě odradí další potencionální zájemce, kteří raději vsadí na levnou agresivní "vymývací" akci typu Hyundai (zaplavení médií množinou klíčových slov). Na rozdíl od rally je to účinnější, nehrozí porážka a poměr nákladů versusu počet prodaných jednotek bude mnohem nižší než u WRC.
Bohužel. Doby, kdy Fiat prodával nejvíc aut v Evropě proto, že uměl prodej podpořit masivní podporou v motorsportu, jsou dávno pryč (Fiat je dnes jednou z méně známých automobilek na chvostu prodejů). Dneska se při koupi nového automobilu pro konkrétní značku na základě úspěchů v motorsportu podle mého odhadu rozhoduje do 5 % zákazníků.
Byla to TV, kdo "udělal" F1, kterou do té doby navštěvovali snad jen známí a příbuzní aktérů.
Tak sorry ale tohle je naprosty a uplny blabol. Tribuny pred TV prenosy F1 byly plne, staci se podivat na dobove obrazky. A to i v mezivalecnem obdobi, dlouho pred vznikem F1. A jezdci jako Nuvolari (pred valkou), Fangio nebo Clark byli narodni hrdinove. Jenze do roku 1968 byly reklamy na autech zakazane, takze se tam nelilo tolik penez.