17. 6. 2014 22:03 − 2855× − 1

Filip Mareš: Opočenský dort bez pověstné „třešničky“

S velmi dobrými pocity z průběhu závodu odjížděli z podhůří Orlických hor Filip Mareš s Honzou Hlouškem.

S velmi dobrými pocity z průběhu závodu, avšak bez pomyslné „třešničky na dortu“ v podobě pěkného konečného výsledku, odjížděli z podhůří Orlických hor Filip Mareš s Honzou Hlouškem. V okolí Opočna a Dobrušky na ně čekalo hned několik premiér – první společné vystoupení, poprvé v novém týmu, ale především start v nejsilnější třídě A4. Kulisu tomu všemu obstarala, o prvním červnovém víkendu, IV. Pewag Rally Orlické hory. K dispozici měla boleslavsko – jablonecká posádka skvěle připravený Mitsubishi Lancer EVO VI z týmu Sportgarage Jiřího Kalisty. S ním se postavila do závodu v konkurenci dalších 93 posádek, z nichž 21 bylo přihlášených do stejné kategorie. Jako zdaleka nejméně zkušená posádka této třídy, si před startem nekladla žádné přehnané cíle a vše bylo podřízeno především dokončení soutěže.

Samotný start závodu se uskutečnil již v páteční podvečer na opočenském náměstí, odkud posádka červenobílého Lanceru, se startovním číslem 19, zamířila rovnou na první rychlostní zkoušku. Zvolenou taktiku a průběh krátké páteční etapy popisuje jezdec Filip Mareš následovně: „Tento závod byl pro nás skutečně velikou výzvou a určitě jsme neočekávali, že hned při prvním vystoupení budeme schopni zajíždět časy v popředí výsledkové listiny. Přeci jen proti nám stáli mnohem zkušenější soupeři. Pojali jsme to především jako možnost nasbírat zcela nové zkušenosti, sehrát se jako posádka a poznat chování vozu na tratích závodu. Časy soupeřů pro nás nebyly tolik důležité. O to větší překvapení pro nás byl výsledný čas v cíli první rychlostní zkoušky, ve které se nám podařilo zvítězit. Tím spíše, že se nám příliš nevyvedl start, ani úvodní pasáž vložky.“

Mladá dvojice tedy premiérově okusila pocity z vyhrané rychlostní zkoušky a do druhé etapy závodu přenocovala na vedoucí příčce. Nabízela se tedy otázka, zda nepřehodnotit zvolenou taktiku a nepokusit se potrápit zkušenější soupeře. Bylo to tak v případě posádky Filipa Mareše a Jana Hlouška? „To v žádném případě. Dobře jsme si uvědomovali, že na to abychom dokázali bojovat se zkušenějšími soupeři, nám chybí spoustu zkušeností a kilometrů za volantem takto silného vozu. Potom je tu také staré soutěžácké pořekadlo, že na první rychlostní zkoušce se závod nevyhrává. Proto jsme se rozhodně nevzdalovali od zvolené taktiky, naopak jsme se hned z první rychlostní zkoušky snažili vytěžit co nejvíce a získané zkušenosti zúročit pro druhý den závodu. Věděli jsme navíc, že v sobotu nás čekají o mnoho náročnější rychlostní zkoušky a že soupeři zde určitě nepojedou pomalu. Úkolem pro páteční večer tedy bylo dobře se připravit a vyspat na další část soutěže,“ vrací se k průběhu úvodního dne Filip Mareš.

Slova jezdce hned na první ranní rychlostní zkoušce potvrdily časy soupeřů, které posádku Sportgarage odsunuly na bronzový stupínek. I čtvrtý čas v rychlostní zkoušce však znamenal pokračování v parádním výkonu mladé posádky, a to i přes drobnou časovou ztrátu po chybě v retardéru. Když se k tomu na následující rychlostní zkoušce přidal druhý čas, znamenalo to průběžné druhé místo s minimálním odstupem na pozdějšího vítěze Šikla s Lancerem deváté evoluce. Ani v této fázi závodu se však duo Mareš – Hloušek nenechalo strhnout k jízdě za hranou možností a i podle svých slov se více než na časy soupeřů, soustředili na svůj vlastní výkon. Velmi dobré vystoupení pak ještě stvrdili dalším dílčím vítězstvím v páté rychlostní zkoušce a před závěrečnou sekcí stále hájili stříbrnou pozici. „V této fázi závodu jsme samozřejmě věděli, že se pohybujeme na provizorních stupních vítězů, nicméně jsme tomuto faktu nijak zásadně nepodřizovali naše tempo. Příprava na poslední sekci byla stejně svědomitá, jako v celém dosavadním průběhu závodu a předvedený výkon jsme chtěli potvrdit pěkným výsledkem. Před startem poslední vložky ale panovala jistá obava o stavu benzínu v nádrži. Už na předchozí vložce se nám v jednom z odbočení odlil benzín v nádrži a chvíli trvalo, než jsme z něj odjeli. Bohužel jsme tento fakt na startu RZ už nemohli nijak ovlivnit a tak jsme se raději soustředili na náš výkon. Na trati poslední rychlostní zkoušky šlo vše podle představ, bohužel, se nedaleko od cíle naše obavy naplnily a byli jsme nuceni auto odstavit. I taková ale rally může být. Je to týmový sport a na chybu má právo každý. Musím zde velmi poděkovat celému týmu Sportgarage. Společně s Honzou Hlouškem nám bylo ctí startovat v jejich barvách. Zejména rady Jirky Kalisty nám v průběhu závodu velmi pomáhaly a uplatnili jsme je snad v každé situaci. Má poklona a veliký vděk patří také spolujezdci Honzovi, protože v přípravách na závod a především pak v rally samotné, odvedl opravdu skvělou práci. V neposlední řadě bych chtěl poděkovat všem fanouškům, divákům, pomocníkům, přátelům a především mé rodině. Mnozí z nich nás neváhali přijet podpořit i z velké dálky, nevídanou podporu jsme cítili po celou dobu závodu,“ uzavírá povídání o třetím podniku ČMPR Filip Mareš.

Svá slova k průběhu závodu přidává i Jiří Kalista, úřadující mistr České republiky v HA a šéf týmu Sportgarage v jedné osobě: „Já bych kluky nerad přechválil, myslím, že mají před sebou ještě velmi dlouhou cestu. Každopádně odvedli neuvěřitelný kus práce v rekordním čase. Snažíme se dělat věci správně a předvádět v našich omezených možnostech profesionální sport. Proto si vážím toho, že se kluci opravdu poctivě věnovali rozpisu, podíleli se na přípravě auta a především pracovali na sobě, a to v mnoha směrech. Jak po psychické, tak po fyzické stránce. Určitě není úplně správný postup sednout si z Favorita do „EVA“. Velmi jsme se snažili, aby postup byl takový, jaký by měl správně být, ale bohužel vlivem vyšší moci se to nepodařilo. Sportgarage disponuje pouze vozy třídy A4 a tak nebyla jiná možnost než oprášit EVO VI. Přiznávám, že jsem měl trochu strach, ale kluci působili naprosto vyrovnaně a jejich výkon na trati byl nejen rychlý, ale i s dostatečnou rezervou bezpečný. Byla z nich cítit pokora a respekt, což jsou podle mě základní vlastnosti v tomto sportu. Jejich výkon byl podle mě bezchybný a byla pro mě veliká čest, že zrovna tato posádka reprezentovala naše barvy a představila naše EVO VI opět v plné kráse a bojovém nasazení. Jak to však v životě bývá, pýcha předchází pád, a tak se stala veliká chyba, kterou si do smrti neodpustím. Rallye nám opět ukázala, že se máme ještě hodně co učit a že jsme pořád na začátku. Jako šéf týmu zodpovídám za nedostatek benzínu v nádrži Filipova auta. Tímto se omlouvám posádce a všem, co jim do poslední chvíle tak strašně moc fandili. Pevně věřím, že z této nepříjemné situace vzejde mnoho ponaučení a nebude se již nikdy opakovat,“ říká Jiří Kalista a pokračuje: „Bezprostředně po závodech se ozvali téměř všichni naši partneři v čele s Petrem Šimurdou – Trotina Auto, Martinem Urbanem – Cinema Casting, Janem Kalistou – Rehasport. Tito a pár dalších, přislíbili finanční pomoc pro posádku Mareš – Hloušek. Tímto bych vás všechny rád pozval na Rallye Železné hory, kde by kluci opět měli startovat s naší EVO VI.“

Náladu v týmu Sportgarage pozvedla o uplynulém víkendu účast na motoristické slavnosti Legendy, kde se tisícům návštěvníků představilo jak modré Subaru Legacy RS mistrovské posádky Jiří Kalista – Michal Šofr, tak i červenobílý Lancer EVO VI se jmény Filipa Mareše a Jana Hlouška na oknech. Krom toho už všichni v týmu spřádají plány na reparát, který by, jak už bylo zmíněno výše, měla obstarat srpnová Rally Železné hory s centrem v Chrudimi.

Komentářů celkem: 1
18. 6. 2014 11:10
0 0
Jako na první závod se čtyřkolkou opravdu klobouk dolu. V tom klukovi to je smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!