Walter Röhrl: Pitstop ve WRC? Blbost!
Dvakrát se stal mistrem světa, do dnešní doby platí za jednoho z nejlepších jezdců historie rallysport. Řeč je o Walteru Röhrlovi, který se na tiskové konferenci rakouské Ennstal Classic vyjádřil k možným změnám v mistrovství světa v rally. Uvedený rozhovor přinesl web motorline.cc.
Waltere, co si myslíš o nápadu zavést v mistrovství světa v rally zastávku v boxech?
To už mám dávno za sebou. V roce 1983 jsme něco takového provedli na rychlostní zkoušce. Prvních 20 kilometrů jsme jeli na slickách, ale na zbývajících šest kilometrů jsme nazuli hřebíky. A i když jsme u každého kola museli povolit pět šroubů, tak jsme na výměnu kol potřebovali 42 sekund. Protože jsme vyvinuli takový přístroj, který povoloval všech pět šroubů najednou. Tak jsme navzdory zastávce v boxech zajeli nejrychlejší čas.
Ptám se: Je zavedení zastávek v boxech správnou myšlenkou ke zlepšení mistrovství světa v rally?
Ne, to je prostě jen blbost. Rallysportu se odebírá vše, co ho vlastně rallysportem dělá, jezdci hrají čím dál tím menší roli. Dříve vyhrál ten jezdec, který stál nejdéle na plynu.
Člověk má pocit, že lidé z mistrovství světa přemýšlí dle principu: Formule jedna je úspěšná, chceme být taktéž úspěšní – co má formule jedna, co my nemáme? Má zastávky v boxech, takže je chceme taktéž…
Ano, přesně – přijde mi to prostě zvrácené. Naši zastávku jsme tehdy v roce 1983 udělali spíše z nouze, ale že vůbec někdo vážně přemýšlí o zavedení výměny pneumatik na rychlostní zkoušce, to je zkrátka k smíchu. A to ani nehledím na s tím spojené vysoké náklady – jak má něco takového vůbec vypadat? Kde bude místo na to, aby všechny týmy vyměnily pneumatiky? Jen si představ to s tím spojené riziko, když se budou hekticky měnit pneumatiky. Chybí už jen zavedení zastávky na dotankování….
Mistr světa Sebastien Ogier si nedávno stěžoval na špatnou propagaci mistrovství světa, dle něj je televizní zpravodajství slabé a hodné zlepšení….
To nemohu posoudit, dosud jsem nic z toho v televizi neviděl, protože zpravidla chodím spát před půlnocí.
V jednom rozhovoru s motorline.cc jsme se Sebastiena Ogiera ptali, jak by mělo vypadat ideální soutěžní auto. Řekl, že by přivítal více PS, agresivnější optiku a lepší zvuk.
Původně existoval sportovní vůz – tedy auto, se kterým se provozuje motorsport, které dle toho i vypadalo a i tak znělo. Pak ale přišly továrny a marketing – a s nimi názor, že je třeba se přiblížit sériovým vozům. Také si myslím, že je obdivuhodné jak rychle projíždí současná wéercéčka zatáčkami, ale od pátého rychlostního stupně to je na uspání.
Ogier jel ve Spielbergu jako host v Porsche Supercupu – a měl vcelku potíže…
V Porsche Supercupu se nesmíš zúčastnit závodů na normálních okruzích, protože tam ti pravidelní účastníci ujedou. Ale v Monaku, na městském okruhu, kde trať lemují zdi, můžeš jako jezdec z rally dobře držet krok. Když jsem jel v Porsche Supercupu v Monaku v roce 1993, tak jsem musel nechat vyhrát Mikku Hakkinena, byl jsem o to požádán – nevadilo mi to, v tréninku jsem mu řekl, ať prostě jede za mnou a sleduje mojí stopu, pak závod vyhraje. Já dojel druhý.