Jiří Fryje - eWRC.cz
10. 7. 2014 00:25 − 8478× − 4

Rallye Vltava – smutné výročí

Rok 1960 byl mezníkem ve vývoji našich automobilových soutěží.

Rok 1960 byl mezníkem ve vývoji našich automobilových soutěží. Iniciativa jezdců, kteří měli určité zkušenosti ze zahraničí, vedla ke vzniku automobilové soutěže Rallye Vltava. V jejich čele stál Viktor Mráz a s ním se na jejím zrodu podíleli členové tehdy velmi agilního AMK Benzina Praha. Název vyplynul ze snahy, aby trať několikrát přetnula tok řeky Vltavy, po jejíž obou březích byl dostatek atraktivních jezdeckých úseků. Soutěž, která měla start v Praze, později v Liberci, znovu v Praze a pak v Písku, zdomácněla na posledních šest ročníků v Klatovech.


Parkoviště 1973

Součástí architektury tratí, vystavěných podle moderních evropských trendů, byl od roku 1964 zatím neznámý prvek, zkouška stálosti výkonu, kterou soutěž zahajovala a končila. Tuto divácky oblíbenou a jezdci často proklínanou záležitost vymyslel právě Viktor Mráz.


29

Záměr tvůrců se začal naplňovat v roce 1963, kdy odstartovala první “velká“ Vltava za účasti Louise Chirona, prezidenta sportovní komise FIA, v roli pozorovatele. Nelze opomenout, že nemalou zásluhu na tomto, pro další vývoj soutěže tak důležitém faktu, měla paní Eliška Junková a její diplomacie. V roce 1964 se v názvu soutěže objevilo slovo “mezinárodní“ a o rok později už figurovala v kalendáři mistrovství Evropy. Tato skutečnost se projevila na startovní listině. Na trati vedoucí po obvodu Čech a tedy velmi obtížnými horskými úseky, bojovaly o prvenství posádky patřící do světové elity tohoto sportu. Jména jako Mäkinen, Lund, Pianta, nebo Aaltonen, jsme u nás doposud znali jen z letmých zmínek, uveřejněných čas od času v jediném motoristickém periodiku té doby, ve Světě motorů. Vítězný Rauno Aaltonen složil organizátorům tento hold:


Ascona Walter Röhrl 1974

„Soutěž byla těžká, trať vynikající, na nudu jsme si nemohli naříkat. Organizace předčila veškerá očekávání.“
Rallye Vltava se stala pojmem v celé Evropě a její jezdecké obsazení, náročnost a kvalitní organizace rok od roku gradovala. Na startu pravidelně stály nejlepší evropské posádky a s nimi naše celá soutěžácká špička v čele s Vladimírem Hubáčkem a továrními jezdci AZNP Škoda Mladá Boleslav.


Ascona Röhrl – Lancia Munari 1973

Jedním z vrcholů byl rok 1973, kdy o prvenství sváděli nezapomenutelný souboj Walter Röhrl a Sandro Munari. Jeho exces po startu soutěže dal jméno jedné ze zatáček Činovského okruhu.


Datsun 1600 Ohlson

Když o rok později odmávnul šachovnicový praporek poslední posádku startovního pole, málokdo z přítomných tušil, že byl účastníkem derniéry naší nejslavnější rallye.


Fiat 128c Rais-Kožíšek

Kdo měl zájem na zrušení soutěže, která ve zdraví přežila i složité události roku 1968, není dodnes zcela jasné. Pravděpodobně garnitura představitelů automobilového průmyslu. Klatovská soutěž posloužila jako pevný základní kámen pro Barum rallye a Rallye Škoda, které její osvědčené prvky převzaly. Trvalo ale dlouho, než se svojí kvalitou a věhlasem “Vltavě“ přiblížily.


Fulvia HF Munari 1973

Rallye Vltava hrála v Evropě první ligu a pokud měla některá z našich soutěží šanci, stát se součástí mistrovství světa, byla to právě ona. V dnešních dnech uplynulo 40 roků od jejího patnáctého a zároveň posledního ročníku.


Hubáček-Rieger 1973

©Jiří Fryje

Černobílé fotografie zapůjčil Jan Splídek a Dušan Neumann


Kec-Schneider


Munari 1973


Porsche 911s Vauxhall Viva GT


Start


Vitásek-Roudnický


Vltava 1974 Röhrl Opel Ascona


Wartburg Peřinka-Peřinka

Komentářů celkem: 4
10. 7. 2014 07:131
0 0
Nikdy jsem nevěděl,proč tato soutěž skončila. Tak už jsem trošku chytřejší.
10. 7. 2014 07:572
0 0
Moc pěkný článek,p.Fryje má i pěkné,, trefné kusovky"foto,dík mám úžasnou na físbuku smajlíksmajlíksmajlíksmajlíksmajlík
10. 7. 2014 09:013 Upraveno 09:05
0 0
Krásný článek.To ještě soutěže naplnily svoje krédo.Dnes jsou to jen torza-nebo příměstské závody.Na jedné straně úspory pořadatelů a posádek a na druhé straně z mého pohledu tento sport silně devalvuje.Každý sport se mění, v hokeji se dnes nepíská ovsajd na červené čáře jsou i další úpravy pravidel atd..ale pořád se hraje 3x 20 min. na hřišti stejných rozměrů.Nikoho v rámci úspor nenapadlo hrát 3x 10 min.a kluziště udělat poloviční.Proto si myslým že soutěže v rámci významu měli být zachovány 2-3 denní formáty o kilometrážích rz ani nemluvě.(ze 450km na třetinu cca150km).Přibývají nesmyslné zkoušky ve městech atd..Něco dokážu pochopit třebas servisní zony (v dnešním provozu servis dělat průběžně na trase jako dříve by skončilo asi malérem),ale spousty věcí ne.Vltavy je velká škoda dnes by byla podobně jako Rajd Polski jedna z nejstarších.
10. 7. 2014 21:084
0 0
Tenkrát když skončila Vltava a pořádání ME dostala ŠkodaRallye , se proslýchalo že Vltava dostávala dotace na pořádání a Boleslav nabídla pořádání bez dotace. Rozdíl byl v tom, že Vltava měla tenkrát koef.4 a Škodovka dostala jen koef.1 a tedy obsazení daleko slabší, protože bodů bylo málo.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!