Rallye Vltava – smutné výročí
Rok 1960 byl mezníkem ve vývoji našich automobilových soutěží. Iniciativa jezdců, kteří měli určité zkušenosti ze zahraničí, vedla ke vzniku automobilové soutěže Rallye Vltava. V jejich čele stál Viktor Mráz a s ním se na jejím zrodu podíleli členové tehdy velmi agilního AMK Benzina Praha. Název vyplynul ze snahy, aby trať několikrát přetnula tok řeky Vltavy, po jejíž obou březích byl dostatek atraktivních jezdeckých úseků. Soutěž, která měla start v Praze, později v Liberci, znovu v Praze a pak v Písku, zdomácněla na posledních šest ročníků v Klatovech.
Parkoviště 1973
Součástí architektury tratí, vystavěných podle moderních evropských trendů, byl od roku 1964 zatím neznámý prvek, zkouška stálosti výkonu, kterou soutěž zahajovala a končila. Tuto divácky oblíbenou a jezdci často proklínanou záležitost vymyslel právě Viktor Mráz.
29
Záměr tvůrců se začal naplňovat v roce 1963, kdy odstartovala první “velká“ Vltava za účasti Louise Chirona, prezidenta sportovní komise FIA, v roli pozorovatele. Nelze opomenout, že nemalou zásluhu na tomto, pro další vývoj soutěže tak důležitém faktu, měla paní Eliška Junková a její diplomacie. V roce 1964 se v názvu soutěže objevilo slovo “mezinárodní“ a o rok později už figurovala v kalendáři mistrovství Evropy. Tato skutečnost se projevila na startovní listině. Na trati vedoucí po obvodu Čech a tedy velmi obtížnými horskými úseky, bojovaly o prvenství posádky patřící do světové elity tohoto sportu. Jména jako Mäkinen, Lund, Pianta, nebo Aaltonen, jsme u nás doposud znali jen z letmých zmínek, uveřejněných čas od času v jediném motoristickém periodiku té doby, ve Světě motorů. Vítězný Rauno Aaltonen složil organizátorům tento hold:
Ascona Walter Röhrl 1974
„Soutěž byla těžká, trať vynikající, na nudu jsme si nemohli naříkat.
Organizace předčila veškerá očekávání.“
Rallye Vltava se stala pojmem v celé Evropě a její jezdecké obsazení, náročnost
a kvalitní organizace rok od roku gradovala. Na startu pravidelně stály nejlepší
evropské posádky a s nimi naše celá soutěžácká špička v čele s Vladimírem
Hubáčkem a továrními jezdci AZNP Škoda Mladá Boleslav.
Ascona Röhrl – Lancia Munari 1973
Jedním z vrcholů byl rok 1973, kdy o prvenství sváděli nezapomenutelný souboj Walter Röhrl a Sandro Munari. Jeho exces po startu soutěže dal jméno jedné ze zatáček Činovského okruhu.
Datsun 1600 Ohlson
Když o rok později odmávnul šachovnicový praporek poslední posádku startovního pole, málokdo z přítomných tušil, že byl účastníkem derniéry naší nejslavnější rallye.
Fiat 128c Rais-Kožíšek
Kdo měl zájem na zrušení soutěže, která ve zdraví přežila i složité události roku 1968, není dodnes zcela jasné. Pravděpodobně garnitura představitelů automobilového průmyslu. Klatovská soutěž posloužila jako pevný základní kámen pro Barum rallye a Rallye Škoda, které její osvědčené prvky převzaly. Trvalo ale dlouho, než se svojí kvalitou a věhlasem “Vltavě“ přiblížily.
Fulvia HF Munari 1973
Rallye Vltava hrála v Evropě první ligu a pokud měla některá z našich soutěží šanci, stát se součástí mistrovství světa, byla to právě ona. V dnešních dnech uplynulo 40 roků od jejího patnáctého a zároveň posledního ročníku.
Hubáček-Rieger 1973
©Jiří Fryje
Černobílé fotografie zapůjčil Jan Splídek a Dušan Neumann
Kec-Schneider
Munari 1973
Porsche 911s Vauxhall Viva GT
Start
Vitásek-Roudnický
Vltava 1974 Röhrl Opel Ascona
Wartburg Peřinka-Peřinka