27. 7. 2014 20:13 − 6349× − 9

Kdo je Alexey Lukyanuk?

Alexey Lukyanuk – muž, který svým výkonem překvapil na auto24 Rally Estonia, kde vybojoval druhé místo v absolutním hodnocení.

Alexey Lukyanuk – muž, který svým výkonem překvapil na auto24 Rally Estonia, kde vybojoval druhé místo v absolutním hodnocení. Za svůj výkon si vysloužil i cenu pro nejodvážnějšího jezdce soutěže ERC pojmenovanou po legendárním skotském závodníkovi – Colin McRae ERC Flat Out Trophy. Jak ale čtyřiatřicetiletý jezdec začínal a jak se propracoval na letošní úroveň?

Alexey Lukyanuk začínal s rallysportem pozvolna a v letech 2005 až 2008 absolvoval pár soutěží ročně, navíc ne vždy je dokázal úspěšně dokončit. Zlom přišel v roce 2009, kdy začal spolupracovat se spolujezdcem Alexeyem Arnautovem. Usedli do vozu Opel Astra a prvním závodem pro novou dvojici byla letní Rally Belye Nochi v rámci ruského poháru. Před soutěží jim ale vybouchl motor, museli vzít za vděk starým a v cíli na ně čekala 44. příčka. Úspěch přišel s prosincovou Rally Svetogorsk, kde se posádce Alexů nepodařilo pouze vyhrát svoji třídu, ale vyhráli i v absolutním hodnocení ruského poháru.

I pro následující sezónu si Lukyanuk zvolil ruský pohár. Sněhovou Rally Yakkima si moc dlouho neužil, na úvodní RZ odešel motor Opelu, na Rally Vyborg zase po chybě v rozpisu posádka dramaticky havarovala a auto bylo na dlouhou dobu mimo hru. Až při podzimní šotolinové Rally Saint Petersburg zaznamenali Alexové výsledek, a to z říše snů – dojeli třetí absolutně, jako jediná dvoukolka v Top10. To donutilo Lukyanuka k důkladné přestavbě Astry, přes zimu zapracovali na motoru, zavěšení i převodovce a rázem z toho byla vážná zbraň do třídy dvoulitrů. Důrazná přestavba se ze začátku sezóny vyplatila – první tři soutěže, vždy na první místě ve třídě a vždy v nejlepší desítce celkového hodnocení. Situace se komplikuje na dalších třech závodech, kdy je Lukyanuk nucen vždy odstoupit – na Rally Strugi Krasniye Leto jej vyřadí motor, v Rostově zavěšení, ve Vyborgu pak odejde benzínová pumpa. Až na domácím podniku Rally Saint Petersburg se vrací na první místo ve třídě (+ obhájil 3. pozici absolutně). Následující Rally Pskov ovšem končí Rus v seznamu odstoupených (motor). Rozhodnout o titulu se musí na poslední soutěži Ruského poháru – Rally Tuapse. Při závodu zažil Lukyanuk vše možné – při cestě na technickou přejímku se ve vozu uvolnil setrvačník. Oprava si vyžádala celou noc, aby nakonec zjistili, že začala prokluzovat spojka. Následuje další oprava, která už přeřadí posádku do Superally. Těžké šotolinové vložky zkrápěné deštěm nešetří posádky a Alexové se objeví opět v seznamu odstoupených. Důvod? Převodovka. Jejich soupeř v celkovém hodnocení šampionátu ale dokončuje Rally Tuapse až třetí a to znamená pro Lukyanuka a Arnautova vítězství v Poháru Ruska v roce 2011 ve třídě 2000N!

V tomto roce se ukázali Rusové třikrát i v Estonsku. V prvních dvou závodech museli odstoupit, na poslední Rally Saaremaa dostali ale jedinečnou příležitost od Vadima Kuznetsova – posadit se do Mitsubishi Lancer Evo VII. Svoji příležitost využili na 100%, dojeli pátí a pro další rok tak bylo rozhodnuto, jak dál…

Sezóna 2012 se u Lukyanuka nesla ve znamení estonského mistrovství. K šestidílnému šampionátu přidal ještě vybrané závody v Lotyšsku. Võrumaa Talveralli dokončil jezdec se sedmičkovým lancerem na 7. pozici absolutně a 1. ve skupině. Následoval další estonský závod, která ale nebyla zařazená do místního šampionátu – Honda Tallinna Ralli. Zmiňujeme ji ale proto, že se podařila Lukyanukovi vyhrát v celkovém pořadí. Mistrovství pokračovalo lotyšskou Madona rally, kde se Alexům zadařilo a opět vyhráli třídu (abs. pátí). Pro auto24 Rally Estonia dostal Alexey Lukyanuk možnost startovat s "devítkou" týmu ASRT. I přes technické problémy zaznamenal výborný výsledek – 7. místo absolutně, 2. ve třídě za Kasparem Koitlou. Dařilo se i dál – na následující Grossi Toidukaubad Viru Ralli vyhrál absolutně, radost mu ale zkalilo vyloučení za absenci katalyzátoru v Mitsubishi Lancer Evo IX. Pro zbytek sezóny tým opět přezbrojil, tentokrát na Evo X ve verzi R4. V Mulgi rally měl Lukyanuk ale smůlu, kdy zapadl do hlubokého příkopu. Autu nic nebylo, ale než se podařilo divákům vůz vytáhnout, uběhlo více jak půl hodiny. Poslední akce sezóny – Saaremaa Rally – se nesla v pozitivním duchu a dvojice Lukyanuk – Arnautov dokázala porazit kompletní estonskou špičku a vyhrála absolutně. Díky 261 bodům obsadila ruská posádka 5. příčku v hodnocení estonského šampionátu.

I loňská sezóna se u Lukyanuka vezla v rytmu estonského a lotyšského mistrovství. Vše díky podpoře Vadima Kuznetsova a jeho týmu ASRT, kteří pro rok 2013 připravili pro ruskou dvojici Evo X pro třídu 3 (N4). Během roku se Lukyanukovi nepodařilo vyhnout dvěma haváriím (Viru Rally a 300 Lakes Rally), na "velkých" soutěžích se mu ale dařilo – na Rally Liepāja Ventspils odvedl fantastický výkon, bojoval s Francois Delecourem o bednu, ale ke konci závodu musel odstoupit kvůli poruše motoru. Únorovou Rallijs Sarma vyhrál absolutně, i v dalších soutěžích estonského i lotyšského šampionátu sbíral body. V dalším důležitém závodu – Rally Estonia – dojel třetí jen s těsnou ztrátou na Karla Kruudu. Za odměnu ho tým poslal na legendární Neste Oil Rally Finland. Od samotného začátku soutěže nenechal nikoho na pochybách, kdo bude ve Finsku nejrychlejším s produkčním vozem. Třídě 3 jednoznačně kraloval, kdyby byl přihlášen do WRC2, nadělil by druhému v pořadí (mj. Martinu Hudcovi) 19 minut (!). Ve výsledkové listině se vyškrábal na 16. příčku, za zmínku stojí i 8. místo ve speciálce Killeri (RZ6). Na důležitém podniku Rally Kurzeme, která se započítávala do estonského i lotyšského mistrovství zradila Lukyanuku spojka. I přes chybějící body dosáhl na 7. příčku v rámci Estonska a na 3. pozici v Lotyšsku.

Pro letošní sezónu se Lukyanuk a Arnautov vrátili do ruského šampionátu, k němu si přidali ještě ten estonský. Vyjma jediného odstoupení letos Lukyanuk vždy spatřil cíl a většinou velmi úspěšně. Na svém kontě má sedm umístění na bedně, z čehož jsou čtyři na stupínku nejvyšším. Svoji třídu ukázal i letos na Rally Estonia, kdy se po hektickém závěru vyšplhal na druhou pozici v celkovém hodnocení. Vše mohlo být ale už na druhé RZ jinak. "Ve druhé zkoušce to bylo pro nás moc špatné. Snažil jsem se vzít zatáčku příliš z vnějšku. Následoval náraz, netrefili jsme správný bod zatáčky a pak jen veliké přetočení ve velké rychlosti. Zvládli jsme to s trochou štěstí, a tak jsem se rozhodl vzít to trochu jednodušeji. Díky tomu jsme jeli zbytek rally už bez chyb jako byla tato," prozradil drama z úvodu Alexey Lukyanuk. Během Rally Estonia vyhráli Rusové 4 rychlostní vložky a kromě poháru za druhé místo si odvezli i hodnotnou cenu Colin McRae ERC Flat Out Trophy, pro nejaktivnějšího jezdce závodu. V přiloženém videu vidíte proč. :-)

Komentářů celkem: 9
27. 7. 2014 22:491
0 0
Srdcař. Doporučuju jeho profil na youtube, kde dává z každé soutěže sestřih z onboardů - moments. Vždy na plno a do toho stihne ještě zdravit diváky.
28. 7. 2014 05:392 Upraveno 05:40
0 0
Podle onboardů to vypadá, že ten chlapec něco umí smajlík Jinak ty erzety v Estonsku neskutečnej nálet, fakt asi ještě víc než ve Finsku.
28. 7. 2014 10:103
0 0
Jak píše Rere, taky velice dobře znám jeho "moments" videa a je to fakt psychopatsmajlík
Ifo
28. 7. 2014 12:454
0 0
Naprostý magor! smajlík
28. 7. 2014 16:175
0 0
Je to velká usazovačka na prdel to video, po jeho shlédnutí člověka přejde chuť být rallyovým závodníkem nebo si dělat nějaké ambice na rychlou jízdu smajlík Článek si to tu jistě zasloužilo! smajlík
28. 7. 2014 18:156
0 0
Původně napsal AlesGute
Je to velká usazovačka na prdel to video, po jeho shlédnutí člověka přejde chuť být rallyovým závodníkem nebo si dělat nějaké ambice na rychlou jízdu Článek si to tu jistě zasloužilo!


Možná člověka nepřejde chuť být automobilovým závodníkem, ale určitě přejde chuť být spolujezdcem s tímto člověk bych nejel ani k brance pro poštu
hbt
28. 7. 2014 18:377
0 0
Ten člověk není normální. Buď má smlouvu s ďáblem, nebo mu čouhá s pr...e klika. Vždyť jen na tomhle onboardu to vypadalo 4x na tutovou ránu, a vždy ho to nějak poslalo na cestu. K neuvěření. Jen doufejme, že neumře mladý.
28. 7. 2014 19:288
0 0
Je to borec nebojí se jed neustále kládu.Ne jako některý naši dojížděči a počítači odpadlíků.
29. 7. 2014 10:469
0 0
To Dav81: Aktivní spolujezdci jsou psychicky jinde, myslím, že většina z nich by jela radši s tímhle než s průměrným borcem, co dává pravidelně rány při menším nasazení.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!