Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
19. 9. 2014 20:33 − 8488× − 53

Promotér MS trvá na změnách i přes odmítnutí ze strany FIA

Ačkoliv na zasedání Světové rady FIA v Pekingu byly plány na úpravy power stage nepřijaty, promotér a VW se tohoto plánu nevzdávají.

Pro tábor "tradicionalistů" znamenalo zasedání Světové rady FIA v Pekingu, které konalo před týdnem v čínském hlavním městě, velmi potěšující informaci, neboť plány na radikální změnu formátu závěrečné RZ, kdy by jezdci spolu bojovali o pořadí, byly zamítnuty a tento aspekt šampionátu zůstal beze změn. Avšak jak dnes informuje server autosport.com Oliver Ciesla a Jost Capito, dva hlavní propagátoři změn, i nadále věří, že příští rok se pojede s novým formátem posledního testu rally. V této chvíli je jejich verze změny power stage taková, že náskok, který si jezdec v soutěži vybuduje bude před Power stage podělen deseti a tento čas bude rozhodujícím rozestupem pro poslední RZ.

K výše uvedenému řekl Oliver Ciesla následující: "Věřím, že tohle je ten správný směr, kterým se má MS vydat, aby nalákalo další diváky. Nemám žádné náznaky, proč bychom neměli být optimističtí." I přes to, že při hlasování se proti návrhu vyslovili i samotní jezdci a spolujezdci, Jost Capito si také myslí, že cesta kupředu vede tímto směrem. "Neměli byste poslouchat, co jezdci chtějí. Oni nejsou ti, co do tohoto sportu investují, ale naopak díky němu peníze získávají," říká šéf dvojnásobného Mistra světa mezi značkami VW a pokračuje, "jsou důležití pro samotné závodění, ale neměli by být zapojeni do rozhodování o pravidlech. Měli by se zapojit do bezpečnostních otázek, o tom není žádných pochyb a také by měli být zapojeni v tom, jak se rally organizuje – oni jsou tu experti, ale finální rozhodnutí o ostatních věcech by mělo náležet těm, kteří do sportu investují," doplňuje svůj pohled na zapojení jezdců do rozhodovacího procesu Jost Capito.


Letošní cesta MS se chýlí ke konci, ale jak to vypadá, pořád není jasno, v jaké podobě příští rok odstartuje…

"Jezdci jsou si vědomi, že něco se musí stát, alespoň naši jezdci si toho jsou vědomí. A také si uvědomují, že nikdo nepřišel s ničím lepším. Nezapomeňme, že jezdci jsou vždy proti změnám. Při zavedení Power stage říkali, zabije to Mistrovství světa, ale nestalo se tak. Jezdci chtějí hlavně samotný sport, ale jsou trochu krátkozrací. Pokud zde není dostatečná hodnota, tak nepřijdou výrobci a jezdci budou bez práce," přidává Jost Capito své další názory na zapojení jezdců samotných do rozhodování. Pokud jde o nedávné rozhodnutí Světové rady FIA, tak šéf VW Motorsportu dodává, že rozhodnutím nebyl překvapený.

"Vždy jsem myslel na to, že návrh nemusí být přijat, protože se nelíbí Jeanu Todtovi. Přijde mi úžasné, že jednomyslné rozhodnutí WRC komise, což jsou lidé zapojení v bussinesu jménem Mistrovství světa, je jednomyslně zamítnuto lidmi, kteří zapojení nejsou," vrací se k týden starému zasedání Světové rady FIA Jost Capito a dodává: "Pro mě je to políček do tváře těch, co jsou členy WRC komise. Je to vyjádření nedůvěry komisi a promotérovi – tomu zejména. Každý plně podporoval tento návrh, každá ze zúčastněných stran v MS a pak když je to zamítnuto, nevím zda-li se něco podobného v historii již událo."

Komentářů celkem: 53
23. 9. 2014 11:00
0 0
bdX: A jaká auta budou A4? Milíne: Když už se tak hezky bavíš, tak bys mi mohl místo smajlíku hodit spíš nějakou cifru na kolik mega vyjde tovární tým jedna sezóna, když je pro něj příjem z prodeje, údržby a oprav X WRCéček tak zábavná částka. To myslím upřímně, taky bych chtěl bejt tak v obraze jako ty smajlík K tý tvojí obhajobě toho blábolu.. máš pravdu, ono by to skutečně nepostrádalo napětí a adrenalin. Ale jaksi by to postrádalo logiku a základní podstatu rally, resp. sportu obecně smajlík
23. 9. 2014 11:18
0 0
milin: Myslíš, že pro některé týmy / automobilky nebyl prodej a následný provoz WRCů zdroj příjmů? Neříkám, že by jim to pokrylo sezonu, ale věřím, že třeba Wilson to dokázal dobře využít (mj. i teď někde bylo, že pokračuje s WRCy jen díky prodejům Fiesty R5). A hlavně, jak je možné, že pokles zájmu o rally (řekl bych všeobecně) je dost spojen s tím, že přestala WRCa běžně jezdit? Vždycky na rally bylo skvělé to, že jsi mohl "za barákem" potkat stejný auto, který vyhrávalo v MS. A to někdo mávnutím proutku zakázal... Podle mne i proto není tak jednoduché pro mladé skočit do WRCa - nemohou s ním začít na nižší úrovni. A protože s ní nikdo nejezdí - nemá ho k dispozici - tak nemůže jen tak někdo odstartovat v MS a případně i překvapit špičku kvalitním výkonem na vybrané soutěži. Že rally není úpně televizní sport víme, ale pořád nerozumím tomu proč někdo, kdo aktuálně/dočasně chce "investovat/vydělat" na rally by měl radikálně měnit pravidla/princip/podstatu tohoto sportu??? Proč tedy neinvestuje peníze do jiného odvětví, když mu rally nevyhovuje?
23. 9. 2014 14:43
0 0
Hrozně mě baví tady sledovat,jak si tu všichni myslí,že mají patent na rozum,zatímco Capito a jemu podobní mají inteligenci kravského vemena.Ta nesoudnost je pro mě fakt zarážející.Co by se stalo ve skutečnosti při zavedení nových pravidel?Prakticky nic.Vyhrávat bude pořád Ogi,občas Latvala,vyjímečně někdo jiný.Pouze to bude napínavé až do konce a dost lidí si možná zvykne,že v týdnu,kdy není formule,si v neděli odpoledne pustí na hodinu rally.
23. 9. 2014 16:01
0 0
Fazzy: obdobné jako tehdy když startovalo na větších soutěžích 150+ aut a na RMC 200+, ne 30+ jako dnes i s "Kaputem".
23. 9. 2014 17:16
0 0
bdX, pro sk.A potřebuješ seriovej základ.. Kolik automobilek má dneska vhodnej základ pro A4? (předpokládám že tím myslíš bývalou A8). Skupina A pro nejvyšší úroveň už nikdy nepůjde obnovit. hadapa: Nikdo tu nemá patent na rozum, ale zaplaťpánbůh má každej svůj, i Capito. On má akorát pro své názory zcela odlišný pohnutky než my plebs. Ale na tom nevidím nic zarážejícího, nesoudnýho ani legračního smajlík
23. 9. 2014 17:46
0 0
Původně napsal hadapa
Hrozně mě baví tady sledovat,jak si tu všichni myslí,že mají patent na rozum,zatímco Capito a jemu podobní mají inteligenci kravského vemena.Ta nesoudnost je pro mě fakt zarážející.Co by se stalo ve skutečnosti při zavedení nových pravidel?Prakticky nic.Vyhráv...
neber to prosím osobně, ale právě z takových lidí i běhá mráz po zádech a nejen při diskuzi o sportu, na každou debilitu a tohle fakt debilita je! jsou schopni se dívat rádoby objektivně a hledat i sebemenší pozitivum, přičemž ani náznakem nezavadí o obří negativa, smutno je mi smajlík
23. 9. 2014 20:20
Upraveno 20:29
0 0
Tak pokud se nejak rozumne zapocitaji casy z predchozich dni, dokazu si nejake snizeni rozestupu predstavit. Ve spouste jinych sportu napriklad zacina finalovy zapas za stavu 0:0 a nikomu nevadi ze to smaze predchozi vysledky. Otazka zni, jestli priblizenim vetsine sportu prilaka vic divaku, protoze treba Tour de France trva 3 tydny a ma divaku dost. A taky jestli neni‚­ divne menit pravidla jen v MS, kdyz FIA zmeny ‚odmitla a vsude jinde se bude jezdit po starem. Zavedeni stejnych aut v MS a regioni­ch sampionatech by podle me urcite pomohlo, minimalne v jednotlivych zavodech docela vyrazne.
23. 9. 2014 20:24
0 0
A kolik by stála tovární tým sezona v MS s "levnou" R5? A kolik zisku přinese do automobilky-protože motorsporty staví automobilky! a jsou jejich součástí, prodej jednoho WRCa?-řekněme za 12 mega? Tipnu si... jako prodej tak 30-i civilních aut? A, že Wilsona drží hlavně prodej R5(dodám, že nikoliv jenom R5)? Osobně jsem jsem přesvědčenej, že tam skrytá podpora od Fordu je-jak technická, tak finanční. Ale Ford nechce jít za dnešního stavu "s kůží na trh" otevřeně. A všeobecný pokles oblíbenosti rally v souvislosti s nezávoděním WRC aut na národní úrovni? Já si myslím, že pokles(a kdo z nás si dovolí tipnout, jak velkej?) je z jinejch příčin. Možná i proto, že dlouho dominoval jeden jezdec. Navíc jen v jedný značce. Možná i proto, jak jsem už dříve psal, že bejt druhej, hodně lidí považuje za stejný, jako bejt třicátej. Proto automobilky v určitým období odešly z ringu. Jenomže všechno jde ve "vlnách". A to, že jsou tam dneska 4 automobilky, považuju za známku toho, že vlna už zase jde nahoru. A doufám, že půjde ještě výš. Myslím, že to lidi začíná zase znovu bavit. Ta syrovost, to naturálno. "Návrat k přírodě." Ikdyž třeba jen od televize, smártfónu.smajlík Třeba bych v každým přenosu nezapomněl zdůraznit, že rally je himl specifickej motorsport. Že se nedá pořádně natrénovat-jako všechno ostatní na okruzích. Že se jezdec musí v tom "pekle" orientovat jen podle toho, co má napsáno v notesu a co mu spolujezdec přečte. A kolik maličkostí, ovšem s nedozírnejma důsledkama, je třeba vzít v úvahu, aby auta(s posádkama!) mohla takhle letět. Že to je stejný, jako když bojová stíhačka letí "naslepo" nad nepřátelský území a je to jen na těch dvou, co v tom letadle sedí. smajlík Ať si ti noví diváci pořádně uvědomí, co je to za peklo! Však by to pořádnej milovník rally přežil, ikdyž je to základ nejzákladnější. A, že je super, když mi za barákem přejede WRCo a za volantem je "nějakej závoďák"? Díky, už nemám zájem. A, že by provoz WRC na národní úrovni "vyrobil" víc mladejch špičkovejch jezdců? Silně pochybuju, ikdyž pominu finanční stránku věci! Když je někdo hodně dobrej a sejde se mu všechno! potřebný, roste s kategoriema, tu šanci dostane. Stačí se podívat na dnešní (nejen) rallyscénu. No a jinak? Češi jsou Velmistři světa ve hledání všech možnejch negativ na všem možným myslitelným. Ale snad časem půjde vlna taky nahoru...smajlík
23. 9. 2014 21:53
0 0
milín: Jinými slovy víš stejný prd jako já. V rámci celý automobilky je prodej jednoho WRC samozřejmě zanedbatelná částka, ale.. Kolik peněz přinese rallyteam svý automobilce mimo sponzorů? 0. Proč myslíš, že by automobilka neměla uvítat kdyby byl tým schopen třeba 30, 40, 50% svých výdajů pokrýt vlastní produkcí?
24. 9. 2014 09:09
0 0
Původně napsal Fazzy
bdX, pro sk.A potřebuješ seriovej základ.. Kolik automobilek má dneska vhodnej základ pro A4? (předpokládám že tím myslíš bývalou A8).

Já předpokládám, že když napsal bdX A4, tak myslel bývalou A4 (Stratos, 131 Abarth, atd.)
24. 9. 2014 10:45
0 0
Neznám předpisy pro tehdejší třídu 4, ale myslím že by to s dostupností vhodných a atraktivních aut bylo ještě horší než u A8..
24. 9. 2014 15:26
0 0
třídy byly jednoduše A1 - sériové auta, A2 - sériové upravené tzv. cestovní vozy, A3 - sériové GT, A4 - upravené GT a "speciály" pro rally - vše podle velikosti série (u A3+4 min.400 aut), podtřídy podle obsahu. Příklad:
http://www.ewrc-results.com/startlist.php?e=1592&t=Rallye-Monte-Carlo-1981
http://www.ewrc-results.com/startlist.php?e=2025&t=Barum-Rallye-1981
Jestliže tedy Fiat vymyslel F131 Abarth pro A4, vyrobil jich ke 400 a aby se prodaly, musely mít prodejnou cenu a/nebo případně podporu od výrobce pro "místní" borce, kteří s tím chtěli jezdit po Evropě. Nejezdily tedy 2-3 Pola WRC po celém světě, ale 200+ vrcholových soutěžních aut po "celé" Evropě. Vhodné auto pro rally bylo každé, kterému výrobce udělal homologaci a i to nejblbější auto svištící lesem vypadá škvěle. Mladící začínali s A1 za pár peněz a když jim to šlo, brzo si jich všiml místní zástupce a poskytl jim podporu... atd atd.. Prostě rally (a ne formule, jak na tom pracuje kaputo a spol).
24. 9. 2014 18:37
0 0
bdX: chápu tě, ale přecejenom je jiná doba. Na dnešní poměry se tohle zas až tak moc neliší od formátu R1-R5
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!