Dva tituly: Škoda přepisuje historii v APRC
› Předčasný triumf v hodnocení značek a jezdců pro značku ŠKODA
› Třetí titul v APRC po sobě
› Český tovární jezdec Kopecký zvítězil po titulu v ME 2013 ve druhém kontinentálním mistrovství
› Páté vítězství v páté soutěži sezóny pro značku ŠKODA
› Fabia Super 2000 pokračuje v úspěšné sérii – letos získala již tři národní tituly
Obihiro, Japonsko, 28. září 2014 – ŠKODA může slavit: Český výrobce automobilů svým předčasným ziskem dvou titulů v Asijsko-pacifickém šampionátu FIA (APRC) přepisuje dějiny motoristického sportu. ŠKODA potřetí za sebou zvítězila v hodnocení značek a jezdců v APRC*.
Tovární jezdec Jan Kopecký (CZ) přitom rok po titulu v evropském šampionátu zvítězil v dalším kontinentálním mistrovství. Kopecký se spolujezdcem Pavlem Dreslerem (CZ) dokonal svůj triumf suverénním úspěchem na „Rally Hokkaido“ v Japonsku.
„Jsem přešťastný, že se nám opět podařilo získat oba kontinentální tituly v tomto pro nás tak důležitém regionu. Tím jsme dosáhli toho nejdůležitějšího cíle. Zvláště je potěšitelné, že s těmito úspěchy můžeme jet na finále sezóny v APRC, které se koná na našem nejdůležitějším trhu v Číně,“ komentoval výsledek šéf ŠKODA Motorsport Michal Hrabánek. Zvláště chválil nového šampiona Kopeckého, který po triumfech Chrise Atkinsona (AUS/2012) a Gaurava Gilla (IND/2013) dovršil hattrick českého výrobce v APRC.
„Pro Jana to byl premiérový rok v APRC, a získat za takto obtížných podmínek titul je neuvěřitelný výkon,“ řekl Hrabánek. Kopecký a Dresler téměř nemohli tomuto historicky významnému úspěchu uvěřit. „Děkuji týmu ŠKODA Motorsport a týmu ŠKODA MRF za jejich úžasnou podporu. Je neuvěřitelné, že po titulu mistra Evropy můžeme oslavovat další tak velký úspěch. Všechny soutěže této sezóny pro nás byly novinkou, ale postavili jsme se k tomu čelem a zvládli jsme to. A mimořádný kompliment patří mému spolujezdci Pavlu Dreslerovi – bez něj bych v lesích Asie a pacifické oblasti zabloudil,“ dodává 32letý Kopecký.
I v páté rally ukázal pevné nervy a nadchl desetitisíce diváků podél trati. Po 222,28 kilometrech na 18 rychlostních zkouškách zvítězila posádka Kopecký/Dresler s velkým náskokem. Po triumfu na Nové Kaledonii a v Austrálii to byl již třetí úspěch v sezóně APRC z pěti soutěží.
Při rally na Novém Zélandu a v Malajsii zvítězila druhá dvojice s vozem ŠKODA – Gaurav Gill/Glenn Macneal (IND/NZ). Obhájce titulu a loňský vítěz v Japonsku až do sedmé rychlostní zkoušky této tradiční rally na ostrově Hokkaido před svým týmovým kolegou těsně vedl, pak ale vyjel z trati a soutěž nedokončil. „Samozřejmě bych rád titul obhájil, ale chci Janovi férově pogratulovat k úspěchu. Titul je v těch správných rukou. Těší mne, že jsem mohl značce ŠKODA přispět k zisku titulu ve značkách,“ komentoval Gill triumf v Japonsku.
Pro českého výrobce automobilů mají starty v APRC velký význam. Platí, že dále zvyšují povědomí o značce na mezinárodních trzích – zejména na největším trhu značky ŠKODA v Číně, kde se v listopadu koná finále této sezóny APRC. ŠKODA chce zvýšit svůj celosvětový prodej v následujících letech na minimálně 1,5 milionu vozů za rok a přidat zejména na rostoucích asijských trzích.
Dva tituly v APRC jsou pokračováním úspěšné série legendárního vozu ŠKODA Fabia Super 2000. Letos již získal tři národní tituly: Freddy Loix, který v červnu vyhrál se špičkovým vozem s pohonem všech kol z Mladé Boleslavi závod mistrovství Evropy v rally ve své vlasti, si zajistil belgický mistrovský titul. Předtím vyhrál šampionát v Portugalsku Pedro Meireles, podporovaný portugalským importérem vozů ŠKODA. Navíc si velice zkušený Raimund Baumschlager zajistil s vozem Fabia Super 2000 svůj již dvanáctý mistrovský titul v rally v Rakousku. V ERC, kde vede tabulku tovární jezdec ŠKODA Esapekka Lappi (FIN) před svým kolegou u této značky, Seppem Wiegandem (D), by mohl přibýt další titul.
Číslo pro „Rally Hokkaido“: 15
Na 15 z celkových 18 rychlostních zkoušek „Rally Hokkaido“ byli oba piloti z týmu ŠKODA MRF nejrychlejší ze všech účastníků APRC. Jan Kopecký byl v čele klasifikace jedenáctkrát, Gaurav Gill dosáhl nejlepšího času čtyřikrát.
Kalendář APRC 2014:
11.–13. dubna: Rally Whangarei – Nový Zéland
16.–18. května: Rally New Caledonia – Nová Kaledonie
20.–22. června: Rally Queensland – Austrálie
15.–17. srpna: Rally Malaysia – Malajsie
26.–28. září: Rally Hokkaido – Japonsko
7.–9. listopadu: Rally China – Čína
Tak, je treba povedať, že Škoda adaptuje tak trošku zbieranie bodov účasťou. Tak, na druhej strane, ako i dokázal minulý rok Lappi, ktorý prakticky vyhral jedine a len Čínu, že účasť sa počíta. A pravda, druhá vec a pravidlo: Ak chceš zvíťaziť, tak musíš najprv prísť do cieľa ako prvý.
A tak musíme si dať ruku na srdce, že nároky na transport sú na južnej pologuli a ešte v takej oceánskej časti rozhodne zložitejšie a náročnejšie a čo tu vôbec my zažívame aké ťažkosti so závodmi, konaním, tak tam je to vlastne iba drobnosť.
A tak posledné. Taký fakt. Ono niektorí ako Hjundé má tiež veľké kecy o svojom miestnom trhu so svojimi jazdcami a prečo sa tam náhodou neprezentuje? Veď zas, pravda, je to len idea. To by museli mať homologované aspoň RRC a práve to bolo ideou tohto "WRC reštrikčného kitu", aby to bolo brázdiť lokálne trhy. Čo už i20 WRC nemusela mať (akože RRC kit).
Ono niektorí ako Hjundé má tiež veľké kecy o svojom miestnom trhu so svojimi jazdcami a prečo sa tam náhodou neprezentuje? Veď zas, pravda, je to len idea. To by museli mať homologované aspoň RRC a práve to bolo ideou tohto "WRC reštrikčného kitu", aby to bolo brázdiť lokálne trhy. Čo už i20 WRC nemusela mať (akože RRC kit).
Proc by se neprezentovali? WRC je ta nejlepsi soutez na prezentaci a ani se nemusi jet primo v dane zemi.
Proc by se neprezentovali? WRC je ta nejlepsi soutez na prezentaci a ani se nemusi jet primo v dane zemi.
Tak iste a jasnačka, že áno! Na druhej strane stojí za polemiku, či daný prístup nepodmieňuje potom iba plané píár správy (čo je prakticky ilúzia o tom, že ako strašne žije úspechom a podobné kecy) počas celého roku a faktu, že regionálne súťaže potom vyzerajú tak ako vyzerajú a výrobcovia sú potom ako sklenené slony uväznené v top kategóriách (tým myslím úplnú absenciu polotovárenských aktivít a zákaznícke programy práve na týchto trhoch).