8. 10. 2014 21:41 − 2605× − 0

La Carrera Panamericana je přede dveřmi, vyrážíme!

Dva roky příprav jsou u konce a La Carrera Panamericana Czech Republic Rally Team stojí na prahu první účasti ve slavném závodě.

Téměř dva roky příprav jsou u konce a La Carrera Panamericana Czech Republic Rally Team stojí na prahu první oficiální české účasti ve slavném mexickém závodě, jehož historie se začala psát už v roce 1950 a významnou stopu v její první epoše zanechal český rodák Jaroslav Juhan.

Tři české posádky se postaví na start poslední klasické velké rallye v původním stylu, ve třech unikátních závodních vozech tří značek, více než 40 let starých. Slavná Carrera se totiž v plném tempu jezdí s historickými vozy, z nichž nejmladší smí pocházet z roku 1972.

Nápad účasti ve slavné Carreře se zrodil v hlavě Vojtěcha Štajfa, rally závodníka, který dosáhl řady úspěchů v kategorii produkčních vozů za volantem automobilu Subaru. Kromě účasti v tradičních domácích i zahraničních šampionátech se Štajf několikrát zúčastnil i Rallye Monte Carlo nebo severské Arctic Lapland Rally, která se koná za polárním kruhem. Dá se tedy říci, že Carrera je pomyslným završením těchto snah o objevení dosud neobjeveného a netradičního.

"Carrera je poslední tradiční soutěží ve starém klasickém stylu, podobnou, jakými kdysi bývaly třeba italské Targa Florio nebo Mille Miglia. Celou kariéru závodím s vozem Subaru a když jsem se rozhodoval, s čím bych na Carreru vyrazil, logická první volba padla na tuto značku. Snaha o nalezení, získání a přestavbu vhodného auta do podoby, která by mohla důstojně závodit na Carreře, nám zabrala prakticky rok a půl. Vhodný a velmi vzácný vůz jsme našli a postavili z něj unikátní závodní speciál Subaru GSR Coupé, který se tedy 17. října postaví na start. Půjde o vůbec první účast této značky v tomto legendárním podniku," říká Vojtěch Štajf. Na navigátorskou sedačku se posadí zkušený Vladimír Zelinka, který si ve své kariéře vyzkoušel jak roli navigátora, tak i pilota a který je dlouholetým spolupracovníkem Subaru Czech Rally Teamu.

Jaroslav Petrásek má za sebou úspěchy v odlišných sportovních odvětvích, věnoval se závodně snowboardingu a bezmotorovému létání. Na Carreru přiváží soutěžní techniku z nejtradičnějších, Porsche 911S z roku 1972. "S Latinskou Amerikou jsou spojeny mé úspěšné aktivity v bezmotorovém létání, a tak se tam rád vracím. Usedat do klasického Porsche se vzduchem chlazeným motorem, uloženým vzadu, je pro mě radost. Pro tento účel jsme upravili závodní devětsetjedenáctku, s níž v českých soutěžích startoval dříve Jiří Fajtl a v níž budu startovat i v dalších soutěžích doma. Rádi bychom soutěž zdárně dokončili, skončili solidně v rámci naší třídy a hlavně si chceme tu neopakovatelnou atmosféru Carrery užít," říká Petrásek.

Jeho navigátorem bude legendární český kopilot Karel Jirátko, držitel mnoha titulů mistra republiky i muž s mnoha zkušenostmi ze závodů historiků. "Všechny své zkušenosti z klasických rally budu muset dát trochu stranou, protože Carrera se jezdí úplně jinak. Neexistují tu seznamovací jízdy, nepíšeme si rozpis, ale jedeme 'na oči' podle itineráře, který obdržíme před etapou. Na soutěž a její atmosféru, na techniku, trať i soupeře se nicméně nesmírně těším a sportovní hodnoty, které jsem vždy zastával jako navigátor, se nemění ani v nejmenším," dodává Karel Jirátko.

Několikanásobný mistr republiky v závodech na okruzích Petr Kačírek podobně jako Vojtěch Štajf zůstává pro Carreru věrný té značce, jakou reprezentuje ve své hlavní závodní kariéře, totiž značce BMW, byť v posledních letech se Petr věnuje i rallye za volantem vozu Subaru. Historie bavorské značky je bohatá a spojení s motoristickým sportem má u ní dlouhou tradici. Nalezení vhodného typu vozu tedy nebyl velký problém. "Rozhodl jsem se pro soutěžní speciál na bázi dvoudveřového kupé 2800 CS. Podařilo se nám získat zajímavý kus ze Švýcarska a v průběhu stavby vyšlo najevo, že velkou část karoserie bude nutné postavit znovu, rez už vykonala svoje. Velmi jsme zapracovali na nastavení podvozku, který byl vždy tradiční silnou stránkou vozů BMW, i na nastavení tradičního bavorského řadového šestiválce. Výsledkem je závodní speciál, který jsme se rozhodli vyšetřit jen na Carreru Panamericanu, a tím podtrhnout jeho unikátnost. Věřím, že kvalitní mexické asfaltové tratě by našemu vozu mohly svědčit," říká Petr Kačírek. I on bude mít vedle sebe velmi zkušeného navigátora – podobně jako v českém šampionátu soudobých rally usedne do navigátorské sedačky Jaroslav Jugas.

Česká výprava se tedy vydává do Mexika s podtitulem "Po stopách Jaroslava Juhana". Je příznačné, že v řadách týmu se soutěže zúčastní jako patronka týmu i Anna Polívková, populární česká herečka a mimo jiné vítězka taneční soutěže Star Dance. Proč právě Anna? Je totiž vnučkou Jaroslava Juhana, ke svému dědečkovi měla vždy vřelý vztah a strávila s ním spoustu času během svých studií v Paříži. "Můj děda byl pro mě velkým životním vzorem a inspirací. Za svůj život toho zvládl neuvěřitelně mnoho, byl velmi uznávaným člověkem nejen ve světě motorismu. Ráda jsem poslouchala jeho neuvěřitelné příběhy z dob, kdy bydlel v Latinské Americe a účastnil se legendární Carrery Panamericany v místech, do kterých se teď i já budu moci podívat. Tuhle účast beru jako poctu jeho památce," říká Anna.

Soutěž Carrera Panamericana byla od roku 1950 pořádána mexickou vládou na oslavu otevření transmexické dálnice z USA do Guatemaly. V její první epoše se odehrálo pět ročníků na trati dlouhé přes 3000 kilometrů. Soutěže se tehdy účastnili přední závodní jezdci z celého světa, včetně legend jako Juan Manuel Fangio nebo Herrmann Lang. Byl to právě Juhan, zakladatel středoamerického zastoupení značky Porsche, kdo tuto značku na Carreru přivedl. Díky jemu a úspěchům z Mexika dodnes Porsche pojmenovává exkluzivní modely svých vozů právě Carrera. Po tragédii v závodě na 24 hodin v Le Mans v roce 1955 bylo další konání Carrery zakázáno a soutěž zůstala už pouze ve vzpomínkách pamětníků. Od roku 1988 se však rallye koná v obnovené podobě a účastní se jí pouze upravená historická vozidla. Nejde však o žádné nostalgické vzpomínání, ale o ostrý závod se vším všudy, s délkou okolo 3500 kilometrů a výškovými rozdíly mezi úrovní moře a průsmyky ve výšce 2500 metrů. Ročník 2014 odstartuje 17. října v přístavu Veracruz a skončí o šest dnů později ve městě Durango. Zúčastní se ho 87 posádek v 10 kategoriích a celková délka soutěže převyšuje 3000 kilometrů.

Český tým, nad jehož účastí převzal záštitu velvyslanec Spojených států mexických v České republice, jeho excelence pan Pablo Macedo, pro Carreru bude na svých internetových stránkách i facebookovém profilu přinášet bohaté zpravodajství, rozhovory s účastníky i s Annou Polívkovou a další zajímavosti.

Sdílejte s námi naše nadšení!

Posádky La Carrera Panamericana Czech Republic Rally Teamu:

Startovní číslo 281
Jezdec: Vojtěch Štajf
Spolujezdec: Vladimír Zelinka
Vozidlo: Subaru GSR Coupé
Kategorie: Historica A Plus

Startovní číslo 307
Jezdec: Petr Kačírek
Spolujezdec: Jaroslav Jugas
Vozidlo: BMW 3,0 CS
Kategorie: Historica B

Startovní číslo 308
Jezdec: Jaroslav Petrásek
Spolujezdec: Karel Jirátko
Vozidlo: Porsche 911 S
Kategorie: Historica B

Trasa La Carrera Panamericana 2014:
1 17.10. Veracruz – Oaxaca 105,89
2 18.10. Oaxaca – Mexico City 114,63
3 19.10. Mexico City – Toluca 92,28
4 20.10. Toluca – Morelia 84,07
5 21.10. Morelia – Guanajuato 84,96
6 22.10. Guanajuato – Zacatecas 87,74
7 23.10. Zacatecas – Durango 112,40

Webové stránky týmu:
http://www.panamericanarally.cz

Facebook týmu:
http://www.facebook.com/panamericana.rallycz

Webové stránky soutěže:
http://www.lacarrerapanamericana.com.mx

…a průběžné denní newlsettery La Carrerea Panamericana Czech Republic Rally Teamu!

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!