Vlastimil Resl - eWRC.cz
1. 11. 2014 12:19 − 5577× − 4

Tomáš Pospíšilík kvituje dobré vztahy v rallye

Tomáš Pospíšilík letos absolvoval svoji první rallyovou sezónu.

Tomáš Pospíšilík letos absolvoval svoji první rallyovou sezónu. Po rozpačitém začátku se rozjel k velmi pěkným výkonům a v závěrečných podnicích už se pohyboval na předních příčkách třídy 6. Naopak plán absolvovat zároveň kompletní autokrosový evropský šampionát vzal v polovině roku za své a pilot z Hrobic u Slušovic svoji předchozí disciplínu po desetiletém úspěšném účinkování, vyšperkovaným ziskem domácích titulů v Buggy1600 i SuperBuggy, opustil. Své plány pro nadcházející sezónu už směřuje pouze k soutěžím.

Profil Tomáše Pospíšilíka na eWRC-results.com

Tomáši, letošní sezóna byla tvoji první rallyovou. Jak jí hodnotíš?

„Hodnotím ji úspěšně. Její začátek byl dost náročný a já dost bojoval sám se sebou a zbavením se autokrosových zvyků a návyků. S přibývajícími odjetými soutěžemi jsem pochopil, jak k rallye přistupovat jako jezdec. Letos jsem toho hodně poznal a naučil se. Výsledek, kterého jsme s Lukášem a celým týmem dosáhli, není špatný.“

Tvoji původní prioritou byl šampionát ERC a debutoval jsi na Rally Liepaja. Jak velké sousto to pro nováčka bylo?

„Evropa jako taková je, ve srovnání s domácím závoděním, hodně náročná. Auto jsme měli pronajaté, ale žádné zkušenosti s ním jsem neměl. Před soutěží totiž neproběhl žádný test. To mě znervóznilo více, než samotná rallye. V úvodní rychlostce jsem byl dlouhý na brzdách, něco jsem trefil a poškodil tím řízení. Na „dvojce“ jsme na tento problém doplatili a v malé rychlosti spadli do příkopu. Kluci auto provizorně opravili tak, abychom mohli v neděli pokračovat. Soutěž byla celkově velkou školou a já, alespoň za neděli, získal spoustu zkušeností. To nám nepovedený podnik trochu vynahradilo.“

Ve druhé polovině roku jsi už startoval především na českých tratích. Jak hodnotíš úroveň obou domácích šampionátů a konkurenci ve 2WD. Můžeš jí porovnat s tou evropskou?

„Mně se líbily všechny soutěže, kde jsem startoval. Ve velkém mistráku jede v naší třídě podstatně méně jezdců než ve sprintech. Evropa je náročnější, ať už charakterem rychlostních zkoušek i jejich délkou. Konkurence je někde úplně jinde a jede tam mnoho hodně rychlých jezdců.“

Na kterou soutěž a který okamžik z uplynulé sezóny vzpomínáš nejraději?

„Vzpomínám rád na všechny soutěže, které jsem odjel od Jeseníků. Po Vyškově nastal určitý progres. S ním jsem byl spokojen a každou další soutěží jsem se cítil lépe.“

Je naopak nějaká soutěž či moment, na který bys nejraději zapomněl?

„Belgie a naše havárie na shakedownu. To bylo hodně nepříjemné a nešlo na to dlouho zapomenout.“

Úvodní podnik jsi absolvoval za volantem Fabie R2, poté jsi přešel na Citroën C2 R2 MAX. Proč a můžeš obě auta porovnat?

„Přestup do rallye znamenal vše nové. My se rozhodli, alespoň pro začátek, přijmout nabídku pronájmu Fabie R2. Po prvním odjetém závodu jsme zjistili, že to nebyla správná volba a nejlepší a nejjistější bude pořízení vlastního auta. Fabie je novější, ale porovnání nemám. Odjel jsem s ní jen jednu soutěž, navíc, na hrotech, na šotolině a sněhu. S citroënem jsem naopak jel pouze na asfaltu.“

Tvým spolujezdcem je Lukáš Vyoral. Jak jsi spokojen s ním a vzájemnou spoluprací a nakolik ti jeho předchozí zkušenosti pomohly? Jaký jedeš rozpis? Tvoříš jej sám nebo spíše spoléháš na Lukášovy zkušenosti?

„Jsem spokojen. Lukášovy zkušenosti mi hodně pomáhají. Důležité také bylo, že mě – hlavně v první polovině sezóny – přibrzďoval. Rozpis jedeme desítkový. Lukáš mi s ním pomáhá, ale tvořit ho musím hlavně já, a především tak, abych mu co nejlépe rozuměl.“

Tvoji předchozí disciplínou byl dlouhá léta autokros, který jsi plánoval kombinovat s rallye. Nakonec jsi se z něj však po polovině sezóny vytratil. Proč dostaly jednoznačnou prioritu soutěže a znamená to konec tvé autokrosové kariéry?

„Začátkem sezóny jsme se trápili s technikou. To se podepsalo na výsledcích a bylo to jednou z příčin předčasného ukončení sezóny. Další důvod byl ve vedení autokrosu, kde panuje velký zmatek a kvalita autokrosu celkově upadá.“

V autokrosu jsi získal mnoho úspěchů. Kterých si ceníš nejvíce? Chybí ti něco z autokrosu v rallye?

„Jednotlivá pódiová umístění v Evropě a pak zisk titulů v MMČR v divizích Buggy1600 a SuperBuggy. Jedinečná na autokrosu je samotná jízda v bugyně. Poměr váha – výkon je ve výsledku velký zážitek. Ten lze v rallye zažít maximálně ve speciálech WRC. A co je na autokrosu nejkrásnější? V součtu vás přijde na mnohem menší peníze.“

Přestože jde o motoristické disciplíny, jsou velmi rozdílné. V čem ty vidíš největší rozdíly?

„Rozdíly jsou velké jak v předpisech, tak samotné závodní technice. Autokrosové tratě jsou vesměs pouze šotolinové a jede se na okruhu. Závody jsou velmi krátké a rozdělené od měřených tréninků přes rozjížďky až po finále. Jezdec za víkend najede celkově zhruba třicet kilometrů. Každá disciplína má něco do sebe. Autokros je mnohem náročnější samotnou technikou. Tu si vesměs každý vyrobí a od základu vyvíjí sám. V rallye je vše homologované a vy jen přijdete a koupíte. Myslím ale, že právě soutěže jako takové jsou královnou motorsportu.“

Která disciplína je složitější a dal ti něco autokros pro rallye?

„V autokrosu jsem se naučil ovládat auto, reagovat na nečekané situace a dostat je do podvědomí. Velký mínus pro rallye jsem viděl v okruhovém zvyku, kde se naučíš trať a každým kolem zrychluješ. Nakonec jedeš každou zatáčku na maximum, přesně brzdíš a jedeš, jak nejlépe umíš. V prvních odjetých soutěžích jsem tento pocit neměl. Častokrát jsem si říkal, že jedu hrozně pomalu. Postupem času jsem se musel zvyku z okruhů zbavit a přistoupit k rallye jinak.“

Sledoval jsi nadále autokrosové dění. Komu jsi držel palce a je někdo z mladých, kdo tě zaujal?

„Autokros jsem neopouštěl zrovna v nejlepší náladě a tak jsem ho přestal sledovat. Postupem času jsem se na výsledky podíval a dva závody jsem i navštívil. Že by mě ale někdo zaujal, to asi ne.“

V autokrosu loni hodně vzplály emoce. Čím si to vysvětluješ? Můžeš porovnat vztahy v rallye a autokrosu?

„V rallye jsem teprve krátce a teprve ji poznávám. Co jsem ale stihl zaregistrovat, jsou dobré vztahy mezi posádkami. Autokrosu jsem se věnoval okolo deseti let. Zpočátku to v depu vypadalo jako setkání velké rodiny. Atmosféra byla krásná, týmy se večer navštěvovaly, opékalo se prase a alkohol tekl proudem – tedy pouze mezi mechaniky:-). Byla velká sranda. Před odjezdem na závody jsme se těšili nejen na závody samotné, ale také na tato společná setkání. Postupem času se tato atmosféra začala vytrácet a najednou se otočila o stoosmdesát stupňů. Teď je to jen o financích, které všem ubývají. Na základě toho se mění pohled na celé závodění a situace jsou vyhrocenější. Když jsem se šel podívat na poslední autokrosový závod – možná se mýlím – ale to už dávno autokros není.“

Nyní ale zpět k soutěžím. Do konce sezóny nás čeká ještě několik volných podniků. Uvidíme tě na některém?

„Rád bych se ještě někde svezl. Mikuláš Rally Slušovice je domácí podnik, kde bychom se měli ukázat.“

Příští sezóna je sice ještě daleko, ale přesto – máš pro ni už nějaký konkrétní plán?

„Konkrétní plán ještě nemáme. Rádi bychom ale získali zkušenosti na jiných površích, než je asfalt. Tak uvidíme.“

Závěrem se tě zeptám, jak hodláš vyplnit dlouhou zimní pauzu?

„Prací na autě, fyzickou přípravou a jezdeckým zlepšováním.“

Komentářů celkem: 4
2. 11. 2014 04:331
0 0
Postupem času se tato atmosféra začala vytrácet a najednou se otočila o stoosmdesát stupňů. Teď je to jen o financích, které všem ubývají

Nesmysl,pokud to myslí o autokrosu,nemluvím
Ale o rally je to naprostý blábol.Týmy,jak mechanici,jezdi tak i spolujezdci,větší rodinu jsem neviděl.Nehrajou tam finance,ale vztah k motorosportu.Že je v rally pár měsíců,má to přehané,jestli zná pár pilotů nebo tak,ti finance mají určitě jiné.Ale ti praví srdcaři,ti nevymyzí
2. 11. 2014 08:122
0 0
M@rt1n: ještě jednou si to přečti smajlík kritizuje situaci v autocrosu, ne v rally
2. 11. 2014 10:353
0 0
M@rt1n : Tomáš Pospíšilík kvituje dobré vztahy v rallye!!! Tak buď neumíš číst .....
2. 11. 2014 16:474
0 0
jojo blbě jsem to přečetl a vyhodnotil.Smazat nebo odpustitsmajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!