Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
11. 11. 2014 23:36 − 6187× − 12

Výrazné změny v bezpečnosti v MS od roku 2017

Pomalu, ale jistě se blíží schvalování pravidel pro další období vozů WRC a spolu s nimi se plánují řešit velké změny v bezpečnosti soutěží a vozů.

Od roku 2017 by měly v platnost vstoupit nová technická pravidla pro vozidla specifikace WRC a jak informuje server autosport.com měly by obsahovat také velké změny v oblasti bezpečnosti, protože se ozývají hlasy, které tvrdí, že od tragické nehody Markko Martina ve Walesu před devíti lety, při níž zemřel spolujezdec Michael Park, nebylo v bezpečností otázce příliš mnoho uděláno. Jednou z novinek by měl být například monokok uvnitř nových speciálů, který by měl přinést zlepšenou ochranu posádky při bočních nárazech. Technický ředitel Volkswagen motorportu Francois-Xavier Demaison říká, že je potřeba, aby toho bylo uděláno ještě více.


Jak bude vypadat kokpit soutěžních vozů na několik let?

"Ze strany výrobců byla do dveří vozů instalována pěna pohlcující náraz a od FIA máme nyní nový standard sedaček, ale to jsou jen malé změny," říká F-X Demaison a pokračuje, "měly bychom tomu věnovat více úsilí. Když vidíte, jak se věci posunuly kupředu v jiných odvětvích motorsportu, tak nejsme na stejné úrovni. A, v některých ohledech, je zde vyšší míra rizika." Spolu s novou bezpečnostní strukturou v kokpitu vozů by mělo dojít i ke změnám funkčnosti bezpečnostních pásů spolu se sedačkou, což je věc, po které volají samotné posádky.

Za posádky přidal několik slov Jarmo Lehtinen, spolujezdec loučícího se Mikka Hirvonena: "V jiných odvětvích motorsportu je bezpečnostní pás připojen přímo k sedačce, to je něco, co potřebujeme. Problém je, že když dojde k náhlému zastavení nebo velkému nárazu a sedačka se uvolní a pohybuje, tak je jezdec nebo spolujezdec držen na místě pásy, které se nepohnou. Už jsme mohli vidět, že to dokáže způsobit nepěkná zranění."


Posádka vedle sebe, stane se toto uspořádání reliktem minulosti?

To, co nadnesl J. Lehtinen dále doplňuje F-X Demaison. "Při nárazu je potřeba absorbovat energii a pokud budeme mít uvnitř auta monokok, tak bude lepší k absorpci využít jej a nikoliv členy posádky – pohybovat se bude monokok, ne jezdci. Zabudování pásů do sedaček uvnitř monokoku je pak součástí celého procesu." Jak již bylo nadneseno v úvodu, právě ochrana posádky při bočním nárazu je tím, co týmy trápí nejvíce. Posádky již byly usazeny blíže do středu auta, aby byly co nejvíce vzdáleny od míst možného nárazu.

Nejbezpečnější cestou, jak toto ještě zlepšit je usadit členy posádky za sebe, avšak to, že za dobu existence vozů WRC se zmenšily rozměry aut, činí tuto ideu hůře realizovatelnou a vede k volání po větších autech, které položí základ vozům WRC. Za FIA dodává manažerka MS Michele Mouton, že ani autorita motorsportu na téma bezpečnosti nezapomíná: "V této chvíli tuto oblast zkoumáme. Samozřejmé je, že bezpečnost je pro nás prioritou."

Komentářů celkem: 12
12. 11. 2014 07:31
0 0
Za sebou už se v minulosti sedělo, tuším že to bylo v nějaké verzi Fiatu 131 Abarth, ale tam to asi bylo pro zlepšení trakce. smajlík
12. 11. 2014 08:18
0 0
Tak napriklad sezeni za sebou si nedokazu predstavit a byla by to dost vyrazna zmena. Upevneni pasu k sedacce mi zase neni jasne ohledne toho co se bude dit az se sedacka uvolni v tomto pripade? Bude se pohybovat i s jezdcem? Ale je dobre ze se neco resi i preventivne smajlík
12. 11. 2014 08:53
0 0
Ty lidi už fakt neví, jak to rally dojebat. Ok, je dobrý, že se řeší bezpečnost, ale paskvil ve formě sedaček za sebou si dost dobře představit neumim...!smajlík
12. 11. 2014 09:26
0 0
Standy, vencls: V tom případě máte malou fantazii pánové smajlík
Ne, nemyslím to ve zlém. Jen mi přijde věta: "Neumím si představit..." od našich politiků zbytečně zmedializovaná a ubohá. Buď to svědčí o malé fantazii a představivosti člověka nebo o malé slovní zásobě.
Tak zavřete oči a představujte si WRC s kokpitem stíhačky smajlík
12. 11. 2014 09:49
0 0
Vyhledej si na googlu co je to monokok a pak to pochopis. Na principu monokoku a jeho deformacnich zon, resp. ne jeho ale kolem nej, funguji formule a skoro vsechny supersporty (Lamborghini Aventador, McLarenr P1/MP4-12c atd.)smajlík
12. 11. 2014 10:20
0 0
Na sezení za sebou se zeptejte posádky Röhrl-Geistdörfer... Ti už to zkoušeli před mnoha lety ve Fiatu 131 smajlík Po jedné soutěži se zase vrátili vedle sebe smajlík Větší bezpečnost ano (to v každém případě), ale při použití monokoku mi přijde sezení za sebou už nadbytečné. Ale školy nemám, tak to asi nechám na těch, kdo ano. Ale číst noty zezadu bych nechtěl... smajlík
12. 11. 2014 10:51
0 0
SkunnY: Ano, máte naprosto pravdu, ale tehdy nešlo ani tak o bezpečnost, jako o zatížení zadní nápravy do kluzkých rz britských a skotských lesů, nicméně to W.R. hodnotil následovně,...víc mínusů, než plusů a hlavně potměšilé jízdní vlastnosti...
Já jsem se kdysi po nešťastném roce 2007 zabýval myšlenkou univerzální skořepiny pro střední část auta, na kterou by si továrny mohly navěsit dopředu a dozadu už svoje komponenty, zejména pro odstranění slabých míst dosavadních konstrukcí rámů, tedy náraz na spodek sloupku "A",boční náraz a taky spodní, kde není posádka chráněna vůbec.
12. 11. 2014 11:21
0 0
a já si to dovedu docela dobře představit smajlík
ve předu sedící spolujezdec bude ukazovat jezdci sedícímu za ním natažením ruky; například levá tři: natáhne levou ruku a ukáže tři prsty smajlík
12. 11. 2014 12:10
0 0
A nebo by mohl spolujezdec být vzádu a čelem na zadní okno :D
12. 11. 2014 15:33 Upraveno 15:34
0 0
Aby nakonec spolujezdec nešel z kola ven úplně smajlík Přecejenom hlasy, že je tam k ničemu už jeden čas slyšet byly a teď když navíc nebudou vědět kam s nim.. smajlík
12. 11. 2014 17:56
0 0
No hlavně aby tu sedačku pak pořádně přišroubovali, stačí vzpomenout na úmrtí van Loevezijna na Dakaru ´88... Přeci jen ty pásy chycené jinam pomáhají absorbovat kinetickou energii jezdce
13. 11. 2014 09:52
0 0
Definitivní řešení asi neexistuje. Bezpečnost půjde stále kupředu, stejně jako se budou stávat další a další nehody, které něčím překvapí.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!