Výrazné změny v bezpečnosti v MS od roku 2017
Od roku 2017 by měly v platnost vstoupit nová technická pravidla pro vozidla specifikace WRC a jak informuje server autosport.com měly by obsahovat také velké změny v oblasti bezpečnosti, protože se ozývají hlasy, které tvrdí, že od tragické nehody Markko Martina ve Walesu před devíti lety, při níž zemřel spolujezdec Michael Park, nebylo v bezpečností otázce příliš mnoho uděláno. Jednou z novinek by měl být například monokok uvnitř nových speciálů, který by měl přinést zlepšenou ochranu posádky při bočních nárazech. Technický ředitel Volkswagen motorportu Francois-Xavier Demaison říká, že je potřeba, aby toho bylo uděláno ještě více.
Jak bude vypadat kokpit soutěžních vozů na několik let?
"Ze strany výrobců byla do dveří vozů instalována pěna pohlcující náraz a od FIA máme nyní nový standard sedaček, ale to jsou jen malé změny," říká F-X Demaison a pokračuje, "měly bychom tomu věnovat více úsilí. Když vidíte, jak se věci posunuly kupředu v jiných odvětvích motorsportu, tak nejsme na stejné úrovni. A, v některých ohledech, je zde vyšší míra rizika." Spolu s novou bezpečnostní strukturou v kokpitu vozů by mělo dojít i ke změnám funkčnosti bezpečnostních pásů spolu se sedačkou, což je věc, po které volají samotné posádky.
Za posádky přidal několik slov Jarmo Lehtinen, spolujezdec loučícího se Mikka Hirvonena: "V jiných odvětvích motorsportu je bezpečnostní pás připojen přímo k sedačce, to je něco, co potřebujeme. Problém je, že když dojde k náhlému zastavení nebo velkému nárazu a sedačka se uvolní a pohybuje, tak je jezdec nebo spolujezdec držen na místě pásy, které se nepohnou. Už jsme mohli vidět, že to dokáže způsobit nepěkná zranění."
Posádka vedle sebe, stane se toto uspořádání reliktem minulosti?
To, co nadnesl J. Lehtinen dále doplňuje F-X Demaison. "Při nárazu je potřeba absorbovat energii a pokud budeme mít uvnitř auta monokok, tak bude lepší k absorpci využít jej a nikoliv členy posádky – pohybovat se bude monokok, ne jezdci. Zabudování pásů do sedaček uvnitř monokoku je pak součástí celého procesu." Jak již bylo nadneseno v úvodu, právě ochrana posádky při bočním nárazu je tím, co týmy trápí nejvíce. Posádky již byly usazeny blíže do středu auta, aby byly co nejvíce vzdáleny od míst možného nárazu.
Nejbezpečnější cestou, jak toto ještě zlepšit je usadit členy posádky za sebe, avšak to, že za dobu existence vozů WRC se zmenšily rozměry aut, činí tuto ideu hůře realizovatelnou a vede k volání po větších autech, které položí základ vozům WRC. Za FIA dodává manažerka MS Michele Mouton, že ani autorita motorsportu na téma bezpečnosti nezapomíná: "V této chvíli tuto oblast zkoumáme. Samozřejmé je, že bezpečnost je pro nás prioritou."
Ne, nemyslím to ve zlém. Jen mi přijde věta: "Neumím si představit..." od našich politiků zbytečně zmedializovaná a ubohá. Buď to svědčí o malé fantazii a představivosti člověka nebo o malé slovní zásobě.
Tak zavřete oči a představujte si WRC s kokpitem stíhačky
Já jsem se kdysi po nešťastném roce 2007 zabýval myšlenkou univerzální skořepiny pro střední část auta, na kterou by si továrny mohly navěsit dopředu a dozadu už svoje komponenty, zejména pro odstranění slabých míst dosavadních konstrukcí rámů, tedy náraz na spodek sloupku "A",boční náraz a taky spodní, kde není posádka chráněna vůbec.
ve předu sedící spolujezdec bude ukazovat jezdci sedícímu za ním natažením ruky; například levá tři: natáhne levou ruku a ukáže tři prsty