24. 11. 2014 19:17 − 1217× − 0

Obhajoba titulu, nové zkušenosti i zklamání

Hustopečský jezdec Martin Rada hodnotí letošní sezonu velmi pozitivně.

Hustopečský jezdec Martin Rada hodnotí letošní sezonu velmi pozitivně. Se spolujezdcem Jaroslavem Jugasem obhájili mistrovský titul ve třídě 8 (MMČR), se svou Alfou Romeo 147 vybojovali desátou příčku v celkové klasifikaci vozů s jednou poháněnou nápravou. Tento pohled malinko kazí nedokončené zahraniční starty, kdy jim štěstí nepřálo.

Prioritou Agrotec racing teamu jednoznačně byla obhajoba domácího titulu v MMČR ve třídě 8. Její konkurence se proti loňské sezoně zvýšila a první závody ukázaly, že to pro Radu s Jugasem nebude procházka „růžovou zahradou“. V Českém Krumlově skončil druzí, vyhráli na Šumavě, ale pouze stříbro brali i na domácím závodě v Hustopečích, kde je o prvenství připravil defekt pneumatiky v předposlední RZ a s tím spojená časová ztráta.

„Třída 8 letos zažívala renesanci. Nejen v MMČR, ale také ve sprintrally a z toho mám velkou radost. Věřím tomu, že i při výhledu do sezony 2015, lze opět očekávat podobný trend,“ vrací se k průběhu sezony Martin Rada a pokračuje: „Vzhledem k naší účasti na Rallye Monte Carlo 2014 pro nás začala domácí sezona až květnovým Krumlovem. V prvním závodě jsme se museli sklonit před Honzou Lungou, ale za čtrnáct dní na Rally Šumava v Klatovech, kde pokračoval seriál MMČR, jsme už zvítězili a začalo se schylovat k velké bitvě na domácím ´poli´. V červnu nás čekala AGROTEC Petronas rally v Hustopečích. V jejím průběhu jsme společně opět svedli nádherný souboj a nebýt defektu v předposlední RZ, tak jsme snad vítězství i na domácím závodě uhájili.“

Červená Alfa Romeo 147 udělala hlavní krok k zisku letošního českého titulu ve třídě 8 na dvou nejprestižnějších podnicích – mladoboleslavské Rally Bohemia a zlínské Barum rally. V obou těchto prázdninových podnicích Martin Rada s Jaroslavem Jugasem zvítězili. A to jim nakonec jeden závod před koncem sezony zajistilo definitivu mistrovského titulu.

„Bohemia rally a Barum rally patří k nejhezčím a nejnáročnějším soutěžím celého šampionátu. Na Bohemii jsme svedli krásný souboj s Michalem Vaňharou, který jel s Jardovou dcerou Karolínou. Rodinný souboj a sázku jsme nakonec s Jardou vyhráli a mohli si v tomto krásném závodě užívat vítězství ve třídě. Vrcholem sezony pro nás a domácím závodem Jardy Jugase je vždy start na Barum rally ve Zlíně o posledním srpnovém víkendu. I tady jsme zažívali krásné souboje a vítězství ve třídě 8 rozhodlo o naší obhajobě mistrovského titulu pro rok 2014. Jednalo se o náročný závod s krásným koncem. A to je právě to, co nás nabíjí a posouvá do dalších závodů,“ komentoval prázdninovou část sezony hustopečský jezdec.

Start na závěrečném závodě Rally Příbram tak byl pro Radu pouze formalitou. Na sedadle spolujezdce zaskočil Tomáš Plachý, ale při společné premiéře jim nebylo souzeno spatřit cílovou rampu. Ještě po první etapě hustopečská alfa figurovala na prvním místě ve třídě, v druhé etapě ji ovšem vyřadila technická závada převodového ústrojí.

A podobně bohužel pro Martina Radu s Jaroslavem Jugasem dopadl i závěrečný podnik sezony, kterým byla rakouská Waldviertel rallye. Alfa i hustopečský jezdec se premiérově představili na nezpevněném povrchu. V první etapě ovšem hustopečský tým opět potrápila nefunkční převodovka, závod tak dokončili jen v rámci superally.

„Po návratu Jardy Jugase z Mexica jsme vyrazili na náš první šotolinový závod do Rakouska. Celý měsíc jsme připravovali Alfu na start na Waldviertel rallye, těšili se na první kilometry na tomto povrchu. Jelikož to se sněhem v posledních letech není valné, pojali jsme start jako trénink na Monte 2015. Bohužel na pátečních asfaltových zkouškách došlo k poruše převodovky a museli jsme v RZ5 odstoupit. Nechtěli jsme však náš první start na šotolině jen tak vzdát, a tak jsme v noci auto opravili a ráno nastoupili v rámci superally do závodu. Velký podíl na tom měl tým mechaniků Luboš Horáček, Pepa Bláha a Tomáš Kříž. Přes noc dovezli do Rakouska novou převodovku, s úctyhodným nasazením ji v ranních hodinách vyměnili. To vše v dešti a zimě, která v Rakousku panovala. Ráno jsme díky tomu odstartovali a mohli se svézt na krásných vložkách na nezpevněném povrchu. Závodit na šotolině je úžasná zábava, auto fungovalo, krásně se nechalo vodit na klouzavém povrchu. Získal jsem nové zkušenosti, s Jardou jsme si dobře zazávodili a už nyní víme, že se na šotolinu určitě ještě vrátíme.“

Mnohem důležitějším zahraničním startem byla pro AGROTEC racing team už pátá účast na Rallye Monte Carlo. Kultovní soutěži, která v lednu 2014 otevírala seriál mistrovství světa.

„Rád jsem se na Monte vrátil. Je to unikátní soutěž. Ač se některé rychlostní zkoušky opakují, každý rok jde v podstatě kvůli rozdílným podmínkám na tratích o nový závod. A to mě na Monte fascinuje. Není to jen o rychlosti, ale také o hlavě, souhře posádky a týmu, dobré volbě pneumatik. Při pátém startu jsme se chtěli na cílové rampě u monackého paláce se touto soutěží ´rozloučit´, ale letos nám nebylo souzeno spatřit cílovou rampu. Na pátém rychlostním testu jsme havarovali a tím pro nás závod skončil,“ vrátil se ke startu na Rallye Monte Carlo Martin Rada.

„A jak už jsem po návratu do Česka uvedl, tímto způsobem na RMC skončit nechceme. Proto tým od září začal přípravy na start v 83. ročníku, v lednu 2015. Nyní jsme již v závěrečné fázi,“ přiznává jezdec AGROTEC racing teamu.

Vzhledem ke končící homologaci vozu Alfa Romeo 147 bude Rallye Monte Carlo definitivně posledním startem hustopečského týmu ve spojení s tímto soutěžním „nářadím“ ve světovém šampionátu.

„Po roce 2015 s alfou už nebudeme moci v MS startovat. Ale doma to nebude problém. Takže příští rok plánujeme po návratu z Monte účast v mistrovství České republiky ve dvoudenních soutěžích. A postupně se budeme ohlížet po nějakém novém voze. Ale jelikož MČR obsahuje pouze šest závodů, tak kalendář určitě doplníme o dva další zahraniční starty. Kde to bude, to se ještě uvidí,“ naznačuje plány Martin Rada.

„Za celou sezonu patří poděkování našim partnerům, bez kterých by nešlo závodit. Zvláštní místo patří celému týmu mechaniků, který se ve složení Luboš Horáček, Pepa Bláha, Martin Bláha, Tomáš Kříž a Broňa Dofek o alfu staral a vždy ji dokázal připravit tak, abychom bojovali o vítězství ve třídě. A velké poděkování patří v neposlední řadě našim rodinám, které nás podporují a pomáhají nám závodit,“ uzavřel ohlédnutí za sezonou Martin Rada.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!