Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
9. 1. 2015 20:32 − 13389× − 3

Jak udělat z Fabie S2000 autocrossový speciál

Úspěšný soutěžní vůz Škoda Fabia S2000 má za sebou šest let fungování na tratích rally a některé z vozů po úpravách zasáhly i mimo soutěže.

Soutěžní vůz Škoda Fabia S2000 znamenal restart pro tovární tým Škoda motorsport, který se ve velké parádě vrátil na mezinárodní tratě po několikaleté pauze od konce projektu WRC. Vůz byl postaven dle regulí pro třídu S2000 a dá se říct, že od prvního startu, kterým byla, stejně jako u Octavie WRC, věhlasná Rallye Monte Carlo, sbíral soutěžní speciál úspěchy a v průběhu čtyř let se stal nejúspěšnější závodničkou, která do šampionátu IRC kdy zasáhla. Svědčí o tom jistě i trojice jezdeckých titulů a stejný počet titulů mezi značkami. Po přesunu do ERC pokračoval tým v úspěších když přidal další dva jezdecké tituly. V tomto článku se však nebudeme věnovat rallyové kariéře vozu, nýbrž se podíváme na to, co lze z původně rally vozu postavit. Může to být například speciál pro autocross, který v letošním roce představil tým Samohýl motorsport a s jezdcem Martinem Samohýlem jsme se na auto podrobněji podívali.

Můžeš krátce představit váš tým?

Tým Samohýl Motorsport s.r.o byl založen na konci roku 2013 za účelem účasti v Evropském šampionátu v autokrosu divize TOURING. Stavba speciálu začala v prosinci 2013. Hlavním konstruktérem je Michal Jančík, který se podílel na stavbě celého vozu, dále dodal komponenty předního a zadního diferenciálu a převodovky. Motor je od pana Mike Callaghana z Holandska. Podvozek byl konstruován na základě Škoda Fabia S2000 s úpravami dle FIA standardů…


Foto: Tým

Jak vznikla idea přestavět na autocross zrovna Škodu Fabii S2000?

Tento nápad jsem nosil v hlavě již dlouho. Bylo to na základě perfektních výsledků Fabie S2000 hlavně na šotolinových soutěžích. Říkal jsem si, že když to funguje na šotolině v rallye, tak proč to nepoužít i na autokross. Původní záměr byl použít i motor o obsahu 2,0 (obdobný jako má S2000) a závodit s ním, ale po našich propočtech bych na "turba" ztrácel zhruba 1,5 až 2,5 vteřiny na kolo, což by nebylo konkurenceschopné. Takže nakonec byla volba jasná. Postavit závoďáka na podvozku Fabie S2000, nebo se tomu alespoň přiblížit a do něj zakomponovat turbo motor. To znamenalo svislé uložení motoru a tím pádem spoustu úprav. Sehnala se sériová karoserie a začalo se vymýšlet. Usmálo se však na mě štěstí, protože jednoho dne zazvonil telefon a dostal jsem nabídku na nákup poškozené karoserie originál S2000, tak jsem neváhal a pro karoserii se vydal.

Jakou soutěžní historii měl vůz před změnou disciplíny?

Byla to karoserie s označením chassis #73, se kterou havaroval Juho Hanninen na soutěži San Remo v roce 2012. Tato nabídka přišla od jednoho soukromého teamu, který tuto Fabii po havárii koupil a přestavěl do nové karoserie a tuhle měl tzv. navíc.


Foto: Tým

Kolik práce takováto změna zabere a lze nastínit, co všechno se musí oproti rally speciálu změnit?

No tohle to byl po pravdě velký vývoj. Jako první jsme karoserii a hlavně rám vozidla kompletně opravili. Poté jsem zjistil, že současný rám ve vozidle je pro náš sport nepoužitelný, tak byl kompletně vyřezán a nainstalován rám dle přílohy "J". Dneska už zase vím, že to bylo špatně a nedávno jsem auto přivezl od pana Najmana, který tento rám vyřezal a nainstaloval nový homologovaný. Problém byl ve vzpěrách, které u originálního rámu drží přední a zadní nápravnici. Tyto vzpěry v rámu dle přílohy "J" nesměly být použity, tím pádem při nárazu nám docházelo k posunutí osy nápravnice a rozhození geometrie. Nyní již tyto vzpěry máme homologovány, takže doufám, že se problém vyřešil :)

Dalším problémem bylo, jak jsem již nastínil, svislé uložení motoru a s tím spojený tunel. V autokrosu je totiž pravidlo, které povoluje posunutí motoru pod čelní okno tak, že půlka motoru musí být před osou a druhá půlka může býti za osou čelního okna. Tzn. že do karoserie byl vyřezán větší tunel (zase dle pravidel FIA) a držáky motoru a převodovky byly vyrobeny jiné. Tím pádem se nám celá přední část změnila. Museli jsme tedy vymyslet jinou nápravnici, jiné nápravy, poloosy, těhlice atd. Čili celá přední a zadní část podvozku je jiná. Povedlo se nám však zachovat uložení tlumičů a geometrie, takže náš podvozek je s S2000 hodně podobný.


Foto: Tým

Nachází se na autě ještě nějaké původní díly, nebo až na karoserii nic nezbylo?

Tohle je velmi složitá otázka, vnitřek karoserie je úplně jiný. Stejné díly s S2000 se nacházejí pouze na podvozku, ale skoro u 90% došlo k nějaké úpravě. U rallye je vše velice pevné, ale pokud to dostane velkou ránu, je většinou konec závodu. V autokrosu to naopak zase dostává rány každé kolo (jde o kontaktní sport) a tím pádem to musí vydržet více.

Jak by si vůz vedl v porovnání s rally verzí, váha, výkon atp?

Naše vozidlo nepřejíždí po silnici v běžném provozu, takže nemáme světla (funkční), nemusíme na běžnou technickou prohlídku a ani na měření emisí. Naopak je u nás řešen pouze hluk motoru při určitých otáčkách.

Největším rozdílem je motor a k tomu přidružené části jako převodovka, kardany, diferenciály, poloosy atd. Náš motor byl loni na hodnotách cca 510 koní a 640 Nm kroutícího momentu. Pro příští sezónu s naším motorářem panem Callaghanem chystáme ještě zlepšení, o kolik to se ukáže až na brzdě v Holandsku.

Předpis pro minimální váhu vozidla je stejný a to 1 200 kg včetně všech náplní bez jezdce. V tomto směru máme ještě hodně práce, protože na konci minulé sezóny jsme měli zhruba 80 kg nad limit a to je na trati rozhodně znát.

Posledním rozdílem mezi speciálem do rally a autokrosu je asi ten, že v našem kontaktním sportu je vozidlo neustále obouchané ze všech stran, nárazníky měníme jak na běžícím páse a proto je potřeba mít všechno co nejjednodušší, nejlehčí a finančně dostupné. Všechny nárazové části – přední nárazník, blatníky, zadní dveře vč. blatníků a zadní nárazník jsou z laminátu. Jediné dveře řidiče kvůli bezpečnosti musí být sériové. Pro příští rok chystáme tyto lamináty vyměnit za karbon kevlar a již nyní na tom usilovně pracujeme.


Foto: Tým

Co plány do budoucna?

Vzhledem k tomu, že jsem na možnost závodit v tomto šampionátu čekal skoro 10 let, rád bych příští rok odjel co nejvíce závodu a posbíral co nejvíce zkušeností. Tento sport je hodně náročný na finance a čas, proto ještě přesný plán závodu nemám. Určitě musíme přes zimu hodně zapracovat na váze a spolehlivosti auta, protože se v minulé sezóně objevily tzv. dětské nemoci, které nás třeba v Maďarsku nepustily bojovat do "B" finále. Dalším aspektem je Nová Škoda Fabia III, která se hrozně povedla a padlo rozhodnutí na stavbu nového speciálu právě na základě tohoto vozidla. To je už ale plán dlouhodobější na rok 2016/2017.

Na závěr bych rád hlavně poděkoval za podporu mému tátovi, díky kterému se tento projekt povedl. Další poděkování je Michalovi Jančíkovi za perfektní spolupráci při vývoji a stavbě vozidla, panu Callaghanovi za konstrukci skvělého motoru a poradenství, sponzorům za spolupráci a mechanikům za nervy, které se mnou mají :)

Komentářů celkem: 3
9. 1. 2015 22:261
0 0
Martin Samohýl-povolání syn.
10. 1. 2015 11:352
0 0
to jestli je povoláním syn nebo ne, je mi upřímně jedno. Jen trochu nechápu, že chcou hned další rok řešit novou fábii,když ještě určitě nebudou mít vychytanou ani tu první.. to mi hlava trochu nebere.. smajlík
12. 1. 2015 07:573
0 0
rallycko: závist lidem, kterým otec odkáže firmu je hnus co...
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!