16. 12. 2014 17:59 − 19311× − 60

Tisková zpráva k nehodě na rally Krkonoše 2014

Autoklub ČR nesvěří přípravu žádného ze svých sportovních podniků organizačnímu výboru, který letos řídil Rally Krkonoše.

V Praze, 16. prosince 2014:

Autoklub ČR nesvěří přípravu žádného ze svých sportovních podniků organizačnímu výboru, který letos řídil Rally Krkonoše. Pěti činovníkům zároveň pozastavil činnost. Taková je reakce na výsledky vyšetřování zvláštní expertní komise, jejímž úkolem bylo prověřit okolnosti tragické nehody, při které zahynul 9. 11. 2014 na Rally Krkonoše jezdec Miloš Vágner a spolujezdec Petr Gross byl vážně zraněn.

Komise zpracovala veškeré dostupné informace z místa nehody i výstupy jednotlivých technických systémů. „Mluvili jsme s činovníky a jezdci, kteří se podniku účastnili,“ sdělil Mgr. Tomáš Kunc, předseda expertní komise.

„Nehodám na rally nelze spolehlivě zabránit. Systém řízení rally má však mnoho pevně nastavených postupů, jak reagovat v případě vzniku takové události. V tomto případě byla reakce opožděná. Souhrou více okolností, kdy například havarovaný vůz nebyl vidět z trati rychlostní zkoušky a zároveň došlo k nesprávné komunikaci mezi dispečinkem a vedením rychlostní zkoušky,“ popsal závěry vyšetřování Kunc. Expertní komise dále shledala nedostatky v systému komunikace mezi hlavním lékařem soutěže a zasahujícím lékařem na místě nehody. Naopak, veškerá školení traťových komisařů i jednotlivých činovníků rally proběhla v pořádku. V souladu s předpisy bylo i vybavení soutěžního vozu.

Autoklub České republiky přijal následující opatření:
- Nesvěřit stávajícímu organizačnímu výboru další pořádání sportovních podniků
- Pozastavení činnosti v oblasti automobilového sportu pro odpovědné členy pořadatelského týmu

Svazu rally má za úkol dopracování následující opatření:
- Dispečink rally obsazovat licencovanými činovníky se zkušenostmi v řízení mimořádných situací
- Další vzdělávání soutěžních posádek v oblasti signalizace a komunikace při nehodě – zvýšení prevence a zrychlení reakce na mimořádné události
- Zkvalitnění GPS monitorovacího systému (zejména zlepšení dokrytí signálem a zpracování podkladů pro jednotlivé rychlostní zkoušky)
- Zpracovat návrh zlepšení komunikace posádek záchranného systému s vedením dané rychlostní zkoušky a dispečinkem rally.
- Provést systémové změny v informovanosti hlavních lékařů

„Autoklub České republiky je národní sportovní autoritou, která vytváří prostor pro konání sportovních podniků na odpovídající úrovni. Nemůžeme přehlížet situaci, při níž dojde k nevhodné reakci v rámci předepsaných postupů při mimořádné události. Chceme dávat pořadatelům stoprocentní podporu v jejich činnosti, všichni si však musí uvědomit, že ta jde ruku v ruce se zodpovědností,“ doplnil Mgr. Adam Eliáš, generální sekretář Federace automobilového sportu Autoklubu České republiky.

„Je nám velmi líto, že k takové tragédii došlo. Motosport s sebou nese určitou míru rizika. S tím je třeba vždy počítat, o to důležitější je dodržovat pečlivě všechna bezpečnostní opatření a neustále pracovat na zlepšení celého systému,“ dodal Eliáš.

Komentářů celkem: 60
16. 12. 2014 18:25
0 0
Chci se zeptat, zda jsou nějaké aktuální informace o stavu Petra Grosse?
16. 12. 2014 23:28
0 0
Já tomu asi ne zcela rozumím. Ze zprávy jsem nabyl dojmu, že nastala chyba na úrovni lékařů sanitky na RZ a lékařů na dispečinku (kdyžtak mně opravte). Ale nevidím důvod, proč dávat pořadatelům STOP! v organizování, když zpráva hovoří o tom, že všichni pořadatelé byli řádně proškoleni atd.? Mohl by mi to někdo ze zasvěcenějších, než jsem já, prosím vysvětlit? Děkuji
17. 12. 2014 00:18
0 0
Bohuzel asi vetsina jezdcu, kteri nestartovali letos v Krkonosich, netusi, co se tam vlastne stalo. Myslim, ze pro vsechny jezdce by bylo prinosne, kdyby organy FAS kazdou vaznou nehodu vysetrily a minimalne aktivni jezdce s vysledky vysetrovani seznamili.
Zprava rika, ze doslo k chybam a nekdo bude potrestan, ale nerika k jakym chybam a kdo a proc bude potrestan. To povede jen k dalsim spekulacim. Kdyby se kazda nehoda vysetrila verejne, zadne pochybnosti o objektivnosti cinovniku FAS a mereni vsem organizatorum soutezi stejnym metrem by nemusely vznikat.
17. 12. 2014 06:41
0 0
Chtělo by to opravdu zveřejnit podrobnosti o tom, kde konkrétně nastala chyba. Pozastavení činnosti některých členů z pořadatelského týmu je pěkné, ale také by mě zajímalo čeho se dopustili a zda bylo jejich proškolení dostatečné.
17. 12. 2014 06:48
0 0
Tak Mgr.Eliáš,
koukejte vše vysvětlit. Když už umíte trestat, tak by jste také měli umět vysvětlovat za co trestáte.. Ty zabalený tlachy v příspěvku jsou anonymním výsměchem.
17. 12. 2014 07:07
0 0
Tak ten trest je asi zato, že pořadatelé nedokázali zabezpečit RZ tak, aby se na havarované vozidlo přišlo hned a ne až po deseti nebo kolika minutách. Když už nebyl úsek pokryt signálem GPS, měli ho zajišťovat fyzicky pořadatelé. Nevím co je na tom k nepochopení.
17. 12. 2014 09:07
0 0
Původně napsal bosch
Tak Mgr.Eliáš,
koukejte vše vysvětlit. Když už umíte trestat, tak by jste také měli umět vysvětlovat za co trestáte.. Ty zabalený tlachy v příspěvku jsou anonymním výsměchem.

Přesně tak, v reakci na toto neštěstí Autoklub ČR v tiskové zprávě (http://www.autoklub.cz/aktualita/1203-tiskova-zprava-k-rally-krkonose.html) slíbil, že bude informovat o výsledcích vyšetřování. A o tom v této zprávě není ani slovo! Nevím co víc by mohlo zejména aktivní jezdce zajímat, než čas, kdy dispečink ONI obdržel signál z vozidlové jednotky o nárazu, a rozbor následné činnosti ředitele rally, ale i ASR, lékařské služby... Nejde o nic jiného než o to, aby se řešila skutečná pochybení s důrazem na opatření do budoucna, a ne rozhazování maskovacích sítí...
17. 12. 2014 09:17
Upraveno 09:21
0 0
Původně napsal suomi
Tak ten trest je asi zato, že pořadatelé nedokázali zabezpečit RZ tak, aby se na havarované vozidlo přišlo hned a ne až po deseti nebo kolika minutách. Když už nebyl úsek pokryt signálem GPS, měli ho zajišťovat fyzicky pořadatelé. Nevím co je na tom k nepochop...

Případy, kdy úsek není pokrytý signálem GPS je povinen provozovatel ONI systému řešit dokrytím, má k tomu vlastní rádiovou síť. Autoklub ČR za tento systém vyhodil několik milionů Kč, pořadatele každé soutěže to taky něco stojí, o posádkách nemluvě, a to vše jen proto, aby se nakonec zjistilo, že spolehlivost v krizových momentech je nulová a pořadatel je trestán za to, že nezajistil duplicitní fyzické sledování? Tím neříkám nic o radiobodech a jejich funkci. Ale to všechno vyžaduje systémová opatření, stopka pro licencované z Krkonoš nic neřeší.
17. 12. 2014 09:17
Upraveno 09:35
0 0
Nevěřím že budou zveřejněny další informace. Zřejmě ta pochybení byla na více stranách a o tom se asi nebude chtít mluvit. Na základě této smutné nehody se určitě zlepší systémová opatření.
17. 12. 2014 09:27
Upraveno 09:34
0 0
Mgr.Eliáš na 100% nahradil Novákasmajlíksmajlíksmajlík Kdo dodává poradatelům ONI s obsluhou??? Neni to náhodou FAS??? Proto se musí vše hodit na pořadatele!!! Eliáši fůůůj!!!! Novák taky řídíl všechna vyšetřování a hlavně hlasování!!!!!
17. 12. 2014 09:44
0 0
Je jasné, že tato zpráva přinese ponaučení pro všechny, jsem zvědavý na reakce a chování ostatních pořadatelů.
17. 12. 2014 10:16
0 0
pomalu s tím porovnáváním s Novákem, ten je nedostižnej... taky bych nezapomínal na to, že policie pořád vyšetřuje, což sebou nese pro všechny velká omezení
17. 12. 2014 10:45
0 0
Původně napsal JanO
pořadatel je trestán za to, že nezajistil duplicitní fyzické sledování
ale my nevíme, za co jsou trestaní, to je jen domněka tady z fora od suomi
17. 12. 2014 11:06
0 0
Ano, my nevíme za co (suomi to předpokládá a na něj jsem reagoval), ale dočítáme se: "Nesvěřit stávajícímu organizačnímu výboru další pořádání sportovních podniků, Pozastavení činnosti v oblasti automobilového sportu pro odpovědné členy pořadatelského týmu". A já se ptám: Co je "pozastavení činnosti..." A dodávám, že je to vlastně zastavení činnosti na nějakou dobu, což je podle řádů disciplinární trest. Jeho udělení by mělapředcházet nějaká procedura, možnost odvolání atd. atd.
17. 12. 2014 11:56
0 0
Co udělal FAS Regnerovi, když postavil diváka na místo (myšleno divácké místo) kde ho zabilo soutěžní auto???? Nic jelikož je jejich kamarád!!!!
17. 12. 2014 12:27
0 0
Co udělal FAS Regnerovi, když postavil diváka na místo (myšleno divácké místo) kde ho zabylo soutěžní auto???? Nic jelikož je jejich kamarád!!!!
17. 12. 2014 12:30
Upraveno 12:36
0 0
Naprosto nemístný alibismus a snaha najít viníky za každou cenu. Mnohem cenější, než investovat energii to hledání "viníků", je se z chyb se poučit a příště jim předcházet. Kritika ONI systému je také úsměvná. Sice byl hromadně odmítán a odsuzován, když byl zaveden, no teď je na tapetě. Jistota neexistuje nikdy a v ničem. Lidé jsou zblblí bezpečností čehokoliv a pak se hrozně diví, že je to je iluze... Už se nenosí říci: "Došlo k takové shodě okolností, že by bylo nevhodné někoho trestat". V řetězci možností, jak nehodu odhalit chyběly všechny, přesto budeme trestat. Radiobod bych viděl jako poslední "záchrannou brzdu", která mohla zasáhnout. Jenže auta se na RZ "ztrácejí" běžně. Stává se, že se mě ve stopce ptají, jestli jsem někde "neviděl auto". Rychlost zásahu záchraných složek by to tedy neovlivnilo.
17. 12. 2014 13:06
0 0
Rebbyman - no nevím, nevím... Co tedy vlastně dostáváme za naše startovné? Možnost se dobrovolně zmrzačit? Pořád slyším od FASu, jak jsou "amatérské závody" nezajištěné po straně bezpečnosti a výsledek? ONI stálo milióny a tak jak je možné, že tam nefungovalo? Jak to, že se nezjistilo, že tam není signál a neudělala se potřebná opatření. Kdo je za to zodpovědný? Jak je možné, že na radiobodu neprojede auto a nic se neděje? I já jsem zažil, že se mě ptali ve stopce, jestli jsem neviděl st. číslo to a to! Co dělají na dispečinku, když nemají signál ONI z vozu? Co dělá vedoucí RZ, když dostane info, že mezi radiobodem tím a tím se ztratilo auto? Já vím, nikdo hned nechce myslet na nejhorší, ale jak je vidět, tak může se to stát! A v tomto případě, kdyby vše fungovalo, to možná mohlo Grošáka zachránit...
17. 12. 2014 15:03
0 0
Vrci: Znovu - ONI je přínosný systém. Může nám pomoci při průseru. Není to ovšem nic, co může fungovat na 100%, protože je to technika. Tady došlo k tolika náhodám (místo bez signálu, ani jeden(!) z posádky nemohl přivolat pomoc, auto neviditelné ze silnice, místo bez mobilního signálu, pořadatel 100 metrů od mista nehody, jen v postavení, kdy nemohl vidět ani slyšet...), že hledat viníka je prostě nesmysl. Nemyslím si, že došlo k selhání systému jako celku. Spíše došlo k eliminaci jeho spouštěcích mechanismů tím, jak se nehoda stala. Nevěřím, že si kdokoliv z potrestaných řekl: "Na tohle kašlu, nebudu to dělat". Pojďme zhodnotit, co se dá udělat lépe. Ale nedělejme z toho hon na čarodějnice.
17. 12. 2014 16:12
0 0
Rebbyman: Nemůžu souhlasit, nehoda není náhoda...na počátku může být chyba posádky či technická závada, ale pak má zafungovat zabezpečení, v prvé řadě ochranné prvky posádky a v autě a zde je první pochybnost vzhledem ke zranění zejména u spolujezdce, zda tato výbava nebyla spíše nebezpečný prvek místo bezpečnostní prvek,v další řadě má zafungovat zabezpečení pořadatele. Zde se nelze vymlouvat na náhodu, že něco nemělo signál, že pořadatel byl daleko, že nebyl signál mobilu...atd.,atd. Tohle mne skutečně jako jezdce naprosto nezajímá, tohle zabezpečení musí,opakuji musí fungovat. ONI systém se za mnoho milionů / a jenom myslím letos nebo loni byla investice dalších 2 mil. na dovybavení právě mobilními pokrývači/ zaváděl jako málem záchrana českého rallysportu, AČR se jím chlubil na všech možných zasedáních a ono toto zařízení s třemi nezávislými okruhy nefunguje??? Jak to, že není signál, se nezjistilo v pátek?? Kdo to prověřuje projetím rychlostek?? To stejné u pokrytí mobilů?? ONI se také zavádělo jako pomoc pořadatelům s tím důsledkem, že pak na RZ může být právě počet pořadatelů menší, protože u ONI vidíme v reálném čase, co se se závodním autem děje... Zde navíc při startování po 2 minutách a krátké rychlostce se muselo i bez signálu velmi brzo vědět, že nám st.č.2 neprojelo radiobodem, cca po 2 minutách...Co se dělo dalších 10 minut ?? Pro mne za mne, ať pořadatel vytáhne polní telefony, natáhne drát, ať jsou pořadatele pouze tak daleko, aby na sebe viděli,ať mají třeba, když nefunguje mobil, vysílačky za 300,- z Tesca a volají si navzájem, je mi jedno , jak toto zabezpečení pořadatel zajistí, ale MUSÍ fungovat....kdyby ten pořadatel od místa nehody doběhl těch 400 metrů na start, tak je tam za 2 minuty....
A slova...: nemyslím si, že došlo k selhání systému jako celku.... při reálném faktu, že posádka byla bez pomoci okolo 12 minut myslíš fakt vážně??

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama