16. 12. 2014 17:59 − 19310× − 60

Tisková zpráva k nehodě na rally Krkonoše 2014

Autoklub ČR nesvěří přípravu žádného ze svých sportovních podniků organizačnímu výboru, který letos řídil Rally Krkonoše.

V Praze, 16. prosince 2014:

Autoklub ČR nesvěří přípravu žádného ze svých sportovních podniků organizačnímu výboru, který letos řídil Rally Krkonoše. Pěti činovníkům zároveň pozastavil činnost. Taková je reakce na výsledky vyšetřování zvláštní expertní komise, jejímž úkolem bylo prověřit okolnosti tragické nehody, při které zahynul 9. 11. 2014 na Rally Krkonoše jezdec Miloš Vágner a spolujezdec Petr Gross byl vážně zraněn.

Komise zpracovala veškeré dostupné informace z místa nehody i výstupy jednotlivých technických systémů. „Mluvili jsme s činovníky a jezdci, kteří se podniku účastnili,“ sdělil Mgr. Tomáš Kunc, předseda expertní komise.

„Nehodám na rally nelze spolehlivě zabránit. Systém řízení rally má však mnoho pevně nastavených postupů, jak reagovat v případě vzniku takové události. V tomto případě byla reakce opožděná. Souhrou více okolností, kdy například havarovaný vůz nebyl vidět z trati rychlostní zkoušky a zároveň došlo k nesprávné komunikaci mezi dispečinkem a vedením rychlostní zkoušky,“ popsal závěry vyšetřování Kunc. Expertní komise dále shledala nedostatky v systému komunikace mezi hlavním lékařem soutěže a zasahujícím lékařem na místě nehody. Naopak, veškerá školení traťových komisařů i jednotlivých činovníků rally proběhla v pořádku. V souladu s předpisy bylo i vybavení soutěžního vozu.

Autoklub České republiky přijal následující opatření:
- Nesvěřit stávajícímu organizačnímu výboru další pořádání sportovních podniků
- Pozastavení činnosti v oblasti automobilového sportu pro odpovědné členy pořadatelského týmu

Svazu rally má za úkol dopracování následující opatření:
- Dispečink rally obsazovat licencovanými činovníky se zkušenostmi v řízení mimořádných situací
- Další vzdělávání soutěžních posádek v oblasti signalizace a komunikace při nehodě – zvýšení prevence a zrychlení reakce na mimořádné události
- Zkvalitnění GPS monitorovacího systému (zejména zlepšení dokrytí signálem a zpracování podkladů pro jednotlivé rychlostní zkoušky)
- Zpracovat návrh zlepšení komunikace posádek záchranného systému s vedením dané rychlostní zkoušky a dispečinkem rally.
- Provést systémové změny v informovanosti hlavních lékařů

„Autoklub České republiky je národní sportovní autoritou, která vytváří prostor pro konání sportovních podniků na odpovídající úrovni. Nemůžeme přehlížet situaci, při níž dojde k nevhodné reakci v rámci předepsaných postupů při mimořádné události. Chceme dávat pořadatelům stoprocentní podporu v jejich činnosti, všichni si však musí uvědomit, že ta jde ruku v ruce se zodpovědností,“ doplnil Mgr. Adam Eliáš, generální sekretář Federace automobilového sportu Autoklubu České republiky.

„Je nám velmi líto, že k takové tragédii došlo. Motosport s sebou nese určitou míru rizika. S tím je třeba vždy počítat, o to důležitější je dodržovat pečlivě všechna bezpečnostní opatření a neustále pracovat na zlepšení celého systému,“ dodal Eliáš.

Komentářů celkem: 60
17. 12. 2014 18:27
0 0
Vrátníček: Moje prvotní reakce se vztahovala k rozdaným žlutým a červeným kartám, tato debate už je poněkud stranou. Trvám na tom, že systém opravdu není celý špatně (i.e. "neselhal jako celek"). Stačilo, aby zafungoval byť jen jediný z mnoha spouštěcích mechanismů: "manuální" poplach od havarované posádky, automatický poplach z ONI, poplach od pořadatele (kdyby to celé mohl vidět), volání/poplach od kterékoliv ze 4 následujících posádek, které projely kolem (kdyby havarované auto viděly). Mimochodem - emergency telefon je i v diváckých programech. Jenže on v tom místě nebyl dokonce ani žádný kasický divák... Tedy stačil by jeden jediný trigger a celý systém by se rozběhl jako dobře namazaný stroj. Když jsem boural na Vrchovině v roce 2012, měl jsem na mobilu zmeškaný hovor z dispečinku ještě než jsem vylezl z auta. Ten systém (myslím celek, ne jen ONI), je-li aktivován, rozhodně funguje správně. Bohužel, v tomto velice specifickém případě, celou mašinu nic nespustilo. V tom je ten kámen úrazu a tím směrem by se měla soustředit energie - ano, soustřeďme se na lepší pokrytí ONI. Ano většímu důrazu na radiobody. Ale zakazovat krkonošským pořádat soutěže? To mi připadne absurdní. Z mého úhlu pohledu šlo o zatraceně hnusnou shodu náhod. Kdy naposled se stalo, aby selhalo 5 mechanismů poplachu najednou?
17. 12. 2014 19:12
0 0
GPSka se bohužel po nárazu, který šel přímo na ni, rozbila......proto nic nevysílala. Do toho havarovala ještě posádka st.č 4, takže se toho sešlo v jednu chvíli hodně a nikdo nemohl tušit, že je to tak zlé.
17. 12. 2014 20:15
0 0
Původně napsal Monte
Mgr.Eliáš na 100% nahradil Nováka Kdo dodává poradatelům ONI s obsluhou??? Neni to náhodou FAS??? Proto se musí vše hodit na pořadatele!!! Eliáši fůůůj!!!! Novák taky řídíl všechna vyšetřování a hlavně hlasování!!!!!


Trošku se kroť - Mgr. Eliáš je jeden z mála, který na Autoklubu používá mozek a jepřístupný dialogu. Sjednej si s ním schůzku a budeš překvapen smajlík
17. 12. 2014 20:32
0 0
Vrátniček & Vrci: Naprostý souhlas. ONI již stálo takové peníze, že ani nejde přijmout myšlenku, že by někde nemělo mít pokrytí. Právě 100% pokrytí byl argument pro další investice a nákupu "dokrývačů". Ale problém je v tom, že den před soutěží prostě zavolali pořadateli, že kvůli 25 autům nepřijedou. Až po následném ověření a připomenutí zástupcům ONI, že je to jejich povinnost, se laskavě ráno v den závodu uráčili dorazit 3 zástupci a přijeli jedním autem. Z toho pro mě vyplývají dvě zásadní věci - trať si předem neprojeli (tak jak je požadováno) a ikdyby ráno zjistili, že mají "hluchá" místa, neměli s sebou potřebnou techniku!! A jelikož se "vypařili" z dispečinku velmi rychle po tragické události, nebude to asi náhoda. Navíc bych tu pár lidem rád "připomenul", že již v minulosti při velkých nehodách (z nichž minimálně jedna byla tragická) tento systém prostě nezafungoval!
17. 12. 2014 20:37
0 0
Nechtěl jsem.Ale přesto.Nevím už rok:Barumka Luděk Kocman.RZ Pindula ale se startem v Lipě.Nechápu do dnes.Havárka cca 5km od cíle ale Rescue+hasiči jeli po RZ z Lipy cca 14Km přitom stačilo mít další stanoviště na Pinduli a k havárce by to bylo cca 2-3Km.
17. 12. 2014 20:45
0 0
Je jednoduché vše hodit na pořadatele, ale ruku na srdičko. Jak je možné, že provozovatel ONI systému si nezkontroloval funkčnost po celé délce tratí RZ! Nemá toto někdo z FASu na starosti, když mám to strkaj do aut?smajlík Dle mého názoru při tragedii hrálo i ego důležitou úlohu. Přeci mě nepojede "nějakej" veterán. (jen můj názor - nekamenovatsmajlík). Závěr příspěvku - nemá máslo na hlavě taky někdo od FASu a né jen pořadatel?
17. 12. 2014 20:49
0 0
Původně napsal RendaD
GPSka se bohužel po nárazu, který šel přímo na ni, rozbila......proto nic nevysílala. Do toho havarovala ještě posádka st.č 4, takže se toho sešlo v jednu chvíli hodně a nikdo nemohl tušit, že je to tak zlé.



Nic se nesešlo, protože posádka č.4 nedobrzdila a vjela do pole, z kterého se nemohla dostat. Ale nikomu nepřekážela. To, že se jednotka při nehodě poškodí a není schopna nic vyslat je právě přece jeden z hlavních důvodů proč ten systém je, ne? To ten systém na dispečinku musí vyhodnotit, že ztratil signál a okamžitě spustit alarm. Pak přeci není nic jednodušsího než zavolat na předchozí a následující pořadatelské stanoviště a výsledek je jasný okamžitě. Pokud budu počítat s rezervou na zpoždění informací z jednotky auta (data GSM mají být zasílána max v 15s intervalu), dá se to vyřešit během minuty. Jenže to by ten ONI musel právě vygenerovat ten poplach, což se nestalo. A to ani nehovořím o tom, že někteří jezdci zmiňují i to, že když měli defekt a zapoměli vypnout poplach, ani po 5 minutách jim nikdo nevolal. Nehájím tímto pořadatele, protože určitě pár věcí nebylo z jejich strany v pořádku. Ale těžko se mi polyká, že vše bylo hozeno na jejich bedra a onen ONI zase vyjde bez ztráty kytičky. Je to snad kvůli vlastnické struktuře?
17. 12. 2014 21:26
Upraveno 21:31
0 0
Původně napsal JirkaMicanek

Určitě páč když se někde něco posere je to problém pořadatelů,když se zadaří je to úspěch těch nahoře.


Nic se nesešlo, protože posádka č.4 nedobrzdila a vjela do pole, z kterého se nemohla dostat. Ale nikomu nepřekážela. To, že se jednotka při nehodě poškodí a není schopna nic vyslat je právě přece jeden z hlavních důvodů proč ten systém je, ne? To ten sy...
17. 12. 2014 21:34
0 0
Kucí omluva.Něco asi u mě nefachčí,jen nevím co.Ale já na to příjdusmajlík
17. 12. 2014 21:39
Upraveno 21:41
0 0
Rebbyman: Myslím, že si popovídáme někde na závodech,souhlasím, že zákazy nám nové pořadatele nepřinesou, ono ostatně tak často deglarovaná podpora AČR a Fasu pro pořadatele v krizových situacích a pro konkrétní činovníky třeba při výsleších na Policii ČR je naprosto nulová ,já si vždy vzpomenu na " Nechoď Vašku s pány na led, atd....ostatně už ta výše pojistky domluvené AČR pro nehody a řešení jejich následků je naprosto nedostatečná...
Jirka Micanek: Díky za nové informace, tohle jsem nevěděl, je jasné, že AČR se snaží mlžit, jak může, ono ostatně ona demonstrace minulý týden ohledně bezpečnosti s řezáním střechy z soutěžní felicie a taháním posádky z auta za účasti kamer na Opletalce před AČR a především za účasti šéfa FIA J.Todta/ kde se vzal, tu se vzal...jel okolo.../ministra Chládka/ taky šel kolem.../,taky prý autorit AČR Ječmínka a Šťovíčka a nabarveného Tuhého, šéfa PČR ... přijde mi to jako plánovaná reakce na ....? že by nějaký průser ..???
Hujer: Luďkovi by nepomohlo bohužel nic,rozsah jeho zranění znám , ale pro mne to znamenalo i to, že od tohoto data v místech, která se mi nelíbí ,vždy uberu...zvlášť, když jsem byl svědkem toho, že na jedné soutěži /rok po /po zastavení RZ a odjezdu sanitky se ona po 5 minutách vrátila s tím, že jí vedoucí RZ ujel a šofér sanitky zabloudil a neví, kudy jet..../ Okříšky 2008/...navíc nehoda byla v cíli RZ a od startu do cíle po státní to bylo 1.5 km...po RZ 10 km... smajlík
Nejlepší bezpečnostní prvek je posádka sama...
18. 12. 2014 08:01
0 0
Systém ONI , který stál tolik peněz a který na každém závodě dále posádky doplácí nefunguje na 100 procent, nebo nefungují lidé, kteří ho obsluhují. Několikrát jsem se o tom přesvědčil sám a několikrát jsem na to upozornil. Bohužel jsem vždy byl brán za remcala a podvratný živel. Může se stát, že na RZ není v některém místě pokrytí, ale tato místa musí být označena a zesílen pořadatelský dozor. Nevím, k čemu zde došlo, ale selhání dispečinku bylo katastrofické a pouhé pozastavení činnosti pěti anonymních funkcionářů nic neřeší. Singer
18. 12. 2014 08:30
Upraveno 08:32
0 0
To Singer: Tome máš 100% pravdu. Můj případ - slavný ONI systém mi řval při Příbramy 2013 a když jsem na toto poukazoval, tak že si vymejšlím. Měl jsem chuť tu zatracenou krabičku zahodit do příkopu. Je fakt supt když mitfára diktuje a v tom píp píp řve systém. Konccentrace je v háji. (jen mimo mísu)smajlík
18. 12. 2014 08:44
0 0
Původně napsal Vrátníček
... ono ostatně ona demonstrace minulý týden ohledně bezpečnosti s řezáním střechy z soutěžní felicie a taháním posádky z auta za účasti kamer na Opletalce před AČR...

Právě v tomto bodě jste mne ubezpečil o tom, že tady jenom plácáte. To co považujete za demonstraci něčeho se domlouvalo v létě, dávno před tím, než se jely Krkonoše. Čekám, kdy tady někdo z Vás přinese zaručenou informaci o tom, že Autoklub připravuje vlastní Areu 51. Vše v podstatě vysvětlil hned v jednom z úvodních příspěvků Milan, ale je daleko snazší jenom plivat. To si vážně myslíte, že v průběhu policejního vyšetřování budou zveřejněny nějaké podrobnosti? Že se tak stane v uzavření vyšetřování, tomu v případě Adama věřím.
18. 12. 2014 09:31
0 0
kondec - A co to bylo jiného, jak ne demonstrace toho, jak jsou dobří? Jen se předváděli, jak jsou skvělí, protože si potřebují udělat reklamu. Nebo si myslíš, že někdo pochybuje, že je dnes problém rozřezat auto? Ovšem za dohledu kamer, ministra a šéfa policie to je přece jenom lepší! A navíc ten význačný host... víte, pane ministře, to je ten Todt, president FIA, ten co vládl Ferrari F1, víte, on se přišel podívat, jak jsme dobří...
No a zase budou dotace! Sice je teď trochu nachytali, když si trošku vymýšleli, jak májí desetitisíce závodníků, ale oni to spraví! Teď si převedou závodníky na členy AČR, ukáží, že členská základna stoupá a to se zase nějak udělá...
Hlavně, že např. v případu Luďka Kocmana se čekalo desítky minut, než seženou záchranáře s nářadím, co by rozstřihlo karosérii. Není mi z toho dobře...
18. 12. 2014 09:39
Upraveno 09:40
0 0
vrci, nezlob se na mně, ale tohle je absurní hysterie. Co má možné pochybení funkcionářů na krkonoších dočinění s prezentací záchranného systému? Tenhle článek je přece úplně o něčem jiném. Proč do toho taháš dotace? Proboha jaká členská základna zase? Četl jsi nového občana? S tím ta transformace souvisí - občanská sdružení končí, včetně autoklubů. Budou to spolky a tzv. pobočné spolky, taky tu transformaci řešíme... Tohle je neuvěřitelný, vážně. Diskuse se zvrhla do úplně absurdních invektiv vůči lidem, kteří s podstatou článku nemají vůbec nic společného (ne, Todt na radiobodu opravdu nebyl a dotace ministra školství sanitku nezrychlí). Že sem vůbec lezu...
18. 12. 2014 09:52
0 0
Rebbymann: Je to od věci, omlouvám se všem, ale když už fundovaně vysvětluješ transformaci o.s. na spolky podle nového OZ, vysvětli mi, prosím, jak s tím souvisí to, že od příštího roku MUSÍ BÝT všichni držitelé licencí FAS členy AČR?
18. 12. 2014 10:04
Upraveno 10:05
0 0
vrci: Pokud chceš vidět jen ty špatné věci, tak ti v tom nikdo nezabrání, ale je to velmi jednoduchá cesta jak ze sebe udělat hlupáka. A za jakého dohledu kamer - co jsem viděl, tak si to přítomní točili max. na své mobilní telefony. Autoklub dělá v oblasti bezpečnosti spoustu věcí a třeba činnost po havárii je jednou z nich. V letošním roce se rozběhly školení první pomoci pro posádky (což jsem v takovém rozsahu doposud viděl pouze ve WRC) a AČR dlouhodobě pracuje na vzdělávání vlastního záchranného systému i přípravy zdravotníků. O tom celém to v sobotu bylo. A podle pozitivních ohlasů zástupců jiných ASN to vůbec nedělá špatně.
18. 12. 2014 10:07
0 0
Blesk pro příznivce rally - opětovně žádám redakci o přejmenování tohoto bulvárního serveru, který již dávno ztratil tvář informačního media a stala se z něj drbárna.
18. 12. 2014 10:25
0 0
Stane, to v Tvých letech až teď zjišťuješ, že různí lidé mají na věci různé názory, od geniálních až po hloupé? Tak to prostě je. A Blesk s tím má společného co? Měly by se smazat příspěvky málo obdivující zveřejněnou tiskovou informaci, nebo všechny? Nebo pod příspěvky AČR zakázat diskusi? Promiň, ale "Blesk pro příznivce rally" - to nebyl moudrý nápad.
18. 12. 2014 10:34
0 0
Stane, zdravím tě a zkusím se zeptat, jak ovlivní redakce složení čtenářů a jak může redakce ovlivnit názory a vyjádření diskutujících pod články? smajlíksmajlík

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama