Tisková zpráva k nehodě na rally Krkonoše 2014
V Praze, 16. prosince 2014:
Autoklub ČR nesvěří přípravu žádného ze svých sportovních podniků organizačnímu výboru, který letos řídil Rally Krkonoše. Pěti činovníkům zároveň pozastavil činnost. Taková je reakce na výsledky vyšetřování zvláštní expertní komise, jejímž úkolem bylo prověřit okolnosti tragické nehody, při které zahynul 9. 11. 2014 na Rally Krkonoše jezdec Miloš Vágner a spolujezdec Petr Gross byl vážně zraněn.
Komise zpracovala veškeré dostupné informace z místa nehody i výstupy jednotlivých technických systémů. „Mluvili jsme s činovníky a jezdci, kteří se podniku účastnili,“ sdělil Mgr. Tomáš Kunc, předseda expertní komise.
„Nehodám na rally nelze spolehlivě zabránit. Systém řízení rally má však mnoho pevně nastavených postupů, jak reagovat v případě vzniku takové události. V tomto případě byla reakce opožděná. Souhrou více okolností, kdy například havarovaný vůz nebyl vidět z trati rychlostní zkoušky a zároveň došlo k nesprávné komunikaci mezi dispečinkem a vedením rychlostní zkoušky,“ popsal závěry vyšetřování Kunc. Expertní komise dále shledala nedostatky v systému komunikace mezi hlavním lékařem soutěže a zasahujícím lékařem na místě nehody. Naopak, veškerá školení traťových komisařů i jednotlivých činovníků rally proběhla v pořádku. V souladu s předpisy bylo i vybavení soutěžního vozu.
Autoklub České republiky přijal následující opatření:
- Nesvěřit stávajícímu organizačnímu výboru další pořádání sportovních podniků
- Pozastavení činnosti v oblasti automobilového sportu pro odpovědné členy pořadatelského týmu
Svazu rally má za úkol dopracování následující opatření:
- Dispečink rally obsazovat licencovanými činovníky se zkušenostmi v řízení mimořádných situací
- Další vzdělávání soutěžních posádek v oblasti signalizace a komunikace při nehodě – zvýšení prevence a zrychlení reakce na mimořádné události
- Zkvalitnění GPS monitorovacího systému (zejména zlepšení dokrytí signálem a zpracování podkladů pro jednotlivé rychlostní zkoušky)
- Zpracovat návrh zlepšení komunikace posádek záchranného systému s vedením dané rychlostní zkoušky a dispečinkem rally.
- Provést systémové změny v informovanosti hlavních lékařů
„Autoklub České republiky je národní sportovní autoritou, která vytváří prostor pro konání sportovních podniků na odpovídající úrovni. Nemůžeme přehlížet situaci, při níž dojde k nevhodné reakci v rámci předepsaných postupů při mimořádné události. Chceme dávat pořadatelům stoprocentní podporu v jejich činnosti, všichni si však musí uvědomit, že ta jde ruku v ruce se zodpovědností,“ doplnil Mgr. Adam Eliáš, generální sekretář Federace automobilového sportu Autoklubu České republiky.
„Je nám velmi líto, že k takové tragédii došlo. Motosport s sebou nese určitou míru rizika. S tím je třeba vždy počítat, o to důležitější je dodržovat pečlivě všechna bezpečnostní opatření a neustále pracovat na zlepšení celého systému,“ dodal Eliáš.
Rebbymann: Je to od věci, omlouvám se všem, ale když už fundovaně vysvětluješ transformaci o.s. na spolky podle nového OZ, vysvětli mi, prosím, jak s tím souvisí to, že od příštího roku MUSÍ BÝT všichni držitelé licencí FAS členy AČR?
Až o tom někdo napíše článek, můžeme se o tom pod ním bavit do halelůja. Svůj názor k potrestání "viníků" jsem vyjádřil, více nemám k tématu co říci.
Vrci: Znovu - ONI je přínosný systém. Může nám pomoci při průseru. Není to ovšem nic, co může fungovat na 100%, protože je to technika. Tady došlo k tolika náhodám (místo bez signálu, ani jeden(!) z posádky nemohl přivolat pomoc, auto neviditelné ze silnice, m...
Trochu bych tě opravila - ONI může být přínosný systém. Za tohoto stavu nám při průseru ovšem pomoci nemůže.
Monte: To nemá na nic vliv. Nikdo z delegovaných a jiných licencovaných skupin za nic neodpovídá, za vše je odpovědný ředitel, potažmo organizační výbor rally. Tak je to nastaveno.
Máš pravdu, neodpovídá on pošle potom jen fakturu.
Krásné Vánoce všem!
Crumpl: Pane kolego, pokud není ukončeno policejní vyšetřování, tak jak může AČR někoho trestat?? Nebo je ukončeno a víte pak víc, než je nám sdělováno...je v tom zásadní rozpor...A jinak pokud se Vám zde tato dle mne naprosto nijak vyhrocená či snad uražlivá diskuze nelíbí, tak poproste toho, kdo Vás do této funkce najmenoval, ať Vás zase odjmenuje a můžete konat konstruktivní práci zase jinde...jmenování a volba z pléna jsou dost rozdílné pojmy...
No, a že zde někteří strkají hlavu do písku a nechápou/ nebo to ví naopak moc dobře/, o co se AČR poslední dobou a to jak ve vztahu k nám jezdcům či k některým pořadatelům snaží či k nadřízeným státním orgánům, tak to neovlivním, ale určitě vím, že jak tady někde vrci napsal : Nedobrovolně se členem dobrovolného spolku nikdy nestanu...
A k celkovemu problemu. Mam za to,ze nam vsem v posledni dobe umiraji kamaradi,pratele a v pripade Krkonos i skveli lide lidsky. Zatim ani v jednom pripade jsem si nevsimnul,ze by se ACR postavil za poradatele, v necem jim pomohl,ci spolupracoval (sorry,az na Barum,tam pro jistotu mlcel). Naopak,bud je ticho,nebo poslouchame debilniho Patla,pasovaneho do role tiskoveho mluvciho,jak ACR vsechno udelalo v poradku a je to selhani organizacniho tymu,ci jedince. Proste jen at ten barak je bez viny a s maskou svetce. Nekdo tady napsal,ze pan Elias je komunikativni clovek, ale ja vidim cloveka,ktery mozna umi komunikovat lepe nez pan ing.Novak a mozna umi vic,nez jen v pracovni dobe hrat karty na PC,ale manyry a chovani zacina mit stejne. Takze pro mne zadna zmena.
Delal jsi na Romanovi,na CMPR,delali jste nejake ty testovaci jizdy,ne? Takze vis,kolik starosti,energie,nervu a srdicka do toho musis dat,jak nespis,jak veci prekopavas 10x,aby byl kazdy spokojenej a mel z toho radost,a pak nejakej kokot (sorry,nemyslim tim pana Eliase primo)prijde a rekne,ze jste neschopna banda trempu a ze uz si ani neprdnes? Jak znam Tebe,bylo by okolo Tebe toho zdemolovano moc...proste ten moloch na Opletalce je prezitek a v ramci reorganizace na spolky by bylo dobre ho rozpustit. A nemakacenka zijici z penez danovych poplatniku a z licenci jezdcu poslat radne makat!
Jinak vsem pokud mozno krasne svatky!
Rebby,k ONI- system v dobe,kdy byl vybran,byl nekolikanasobne predrazen a neumel veci, ktere v te dobe nabizela konkurence. O samotnem rozmeru nesmyslne krabice nemluvim. Videl jsem dve konkurencni nabidky do zminovaneho vyberoveho rizeni,ktere byly dalece nek...
Ja tedy nevim, ale vite co je elias vubec zac? Koukal jste nekdo na to co delal predtim, da se to dohledat. Nemyslim si, ze by clovek s takovou karierou lezl nekam do spolku kde by nemohl neco menit. Byl vedouci rz u nehody Ceplechy, reditel na bohemce a delal zizelice. Nevypada to na ptáka ktery nevi kde se muze stat chyba. Naopak to ze se neco takoveho vubec napise chapu jako velkou zmenu v komunikaci acr. Driv se nic nenapsalo, nadavali jste, ted se napise a opet nadavate.
Františku, třeba já toho pána vůbec neznám a nemám sebemenší potřebu jej hodnotit. Spíš jej obdivuji, že do toho šel. Ale nejde mi jeho tučně vytištěná slova v tiskové zprávě chápat jinak než jako prázdné fráze, nad kterými si člověk obvykle řekne, že je lepší...
Tak jen pár údajů, které znám pro lepší orientaci.
1. Kousek od místa byl pořadatel a volal cca do 1 min na start, ale nedovolal se ( VRZ možná volal s někým, nebo něco řešil...nevím) , tak poté volal na ZVRZ. Tomu sdělil, že na stanovišti č. 8 je nehoda. Bohužel byl signál v tom počasí o trošku horší a následkem toho rozuměl ZVRZ, že startovní číslo 8 mělo nehodu a předal na dispečink.
2. Na dispečinku zjistili, že osmička jede na přejezdu a pak už nevím proč nikdo nehledal o jakou nehodu jde. Na ONI by přece mělo být vidět co stojí kde a mohlo být do pár minut jasno. Ale nemohlo, signál st. 2 se ztratil cca 300 m za startem u jednoho dlouhého domu a tam stál s posledním údajem ONI 107,3 km. Vozidlo havarovalo asi o cca 600 m dále. Vlastně jsem nevěděl proč tam nikdo nejel se podívat, když ten bod tam stál věčnost. Jestli bylo pokrytí jako na následující RZ, tak to chápu. Kde stály body tří vozů někde uprostřed RZ a já je pak viděl až za několik minut se rozpohybovat až za cílem.
3. Po tom co nikdo nereagoval přišel na scénu onen svědek, který donutil volat pořadatele opětovně.
4. I kdyby začali vyhledávat auto po zjištění radiobodu že chybí v pořadí, což já beru pořád jako aspoň nějaké řešení, nedopracuji se k výsledku dříve než za několik minut. Mezi radiobodem a startem je dnes mnoho stanovišť a než to obvolám s VBRZ tak uplyne cca 5-7 minut, to je realita. Při dnešních požadavcích bez ONI je pořadatel hodně ve srabu, když musí ještě ohlídat neukázněné diváky, nespokojené domorodce a řidiče, kteří se domáhají vjezdů. Někdy jsem měl i 150 hovorů za rally.
5. Nechci a ani nemůžu posoudit zda auto bylo dobře či špatně vidět z té zatáčky nějakým jezdcem, ovšem sjíždělo se tam tak, že se to vyloučit nedá a tohle je jedna z nejrychlejších možností na přivolání pomoci zvláště, když jsou oba na tom zle.
ONI je opravdu dobrý pomocník, jasně se to ukázalo na loňské Rally Krkonoše, když jsem poprvé měl přístup na startu na ONI a měl opravdový přehled. Tentokrát to tak nebylo a ani mně by to nic nepomohlo, kdyby se na Třebihošti ve stínu signálu něco stalo. Závěrem bych chtěl dodat, že po příjezdu Policie se pořadatelé aktivně účastnili vyšetřování až do pozdních hodin, ale činovníci z FAS opustili soutěž tak rychle, že jsme jen žasli. Tedy po 8-letém působení jako VRZ je takové prohlášení FASu pro mě zklamáním, zvláště, když ředitelka závodu Krkonoš si o tom přečtě na e-WRC. Je to frustrující práce kdy se po vás svezou media, pak různá veřejnost, pak si s vámi vytře zadní partii FAS a nakonec vás ohodnotí palcem dolu i zástupce z asociace jezdců. Přeji všem jezdců hodně úspěchu v sezoně 2015 a rád se přijdu podívat, tentokrát jen jako ukázněný divák.
nečtu nahodou mezi řádky, že FAS přiznává, že pořadatelé byli FASem špatně proškoleni, že to došlo až k takovým věcem?
Tak to netuším co vyvolalo takový dojem. Došlo k tomu, že pořadatelé na trati přece jen něco konali, ale díky nefunkčnímu ONI se špatným pokrytím asi nedošlo k bleskovému vyhodnocení. Všechny ty okolnosti, které popsal Rebbyman se opravdu nešťastně sešly, ovšem není pravda, že by snaha nebyla.....O to větší je překvapení, že viníkem je jen několik pořadatelů a organizační výbor. U všech ostatních stačí se poučení z krize.......
Ja tedy nevim, ale vite co je elias vubec zac? Koukal jste nekdo na to co delal predtim, da se to dohledat. Nemyslim si, ze by clovek s takovou karierou lezl nekam do spolku kde by nemohl neco menit. Byl vedouci rz u nehody Ceplechy, reditel na bohemce a d...
A mám si z toho sednout na zadek? Jasně jsem napsal, že tím ptákem nemyslím jeho a taky jsem uznal, že má asi větší kvality, než jeho předchůdce, ale vidím, že se začíná chovat stejně, jako jeho předchůdce. A za tím názorem si stojím.
Františku, třeba já toho pána vůbec neznám a nemám sebemenší potřebu jej hodnotit. Spíš jej obdivuji, že do toho šel. Ale nejde mi jeho tučně vytištěná slova v tiskové zprávě chápat jinak než jako prázdné fráze, nad kterými si člověk obvykle řekne, že je lepší...
Krásně,stručně,výstižně!