K titulu všemi cestami
Dubajská rally zakončila historicky nejdramatičtější ročník šampionátu středního východu. Do závěrečného klání nastoupila hned trojice jezdců s šancí na zisk titulu, přičemž dva největší favorité po celých 251 ostrých kilometrů poslední soutěže sváděli nervy drásající souboj. V cíli se o pouhopouhé tři desetiny sekundy radoval pilot Khalid Al-Qassimi za volantem Citroënu DS3 RRC. Šejk se ze získaného titulu ovšem neradoval moc dlouho. Jeho úhlavní soupeř Nasser Al-Attiyah se v žádném případě nechtěl nechat o svůj jubilejní desátý titul připravit a podniknul všechny kroky, kterými by zvrátil prohru, kterou utržil na trati.
Okamžitě po soutěži Katařan podal protest proti svému soupeři za údajné zkrácení tratě. Dubajští komisaři ovšem tento protest neuznali a výsledky ponechali v nezměněné formě. Al-Attiyahovi ani to nezabránilo v pokračování zákulisního boje o letošní titul a do hry zatáhnul domovskou katarskou motoristickou federaci. Ta podala stížnost k mezinárodnímu odvolacímu soudu FIA, kterou podložila diváckými záběry z inkriminovaného místa. A se svým požadavkem tam překvapivě uspěla. Al-Qassimi se tou dobou pomalu připravoval vyzvednout si při slavnostním galavečeru mezinárodní automobilové federace pohár za vítězství v MERC, ale nakonec mohl zůstat doma. Doslova pár hodin před touto akcí mu přišlo rozhodnutí zmíněného soudu znamenající připočtení třiceti sekund k jeho výslednému času v Dubai Rally a tím pádem ztrátu titulu.
Internetové stránky zabývající se tématikou MERC následně zaplavily fotky poukazující na krácení tratě naopak ze strany Al-Attiyaha a objevily se i spekulace o tom, že v Dubaji pilot Fiesty RRC schválně naprosto přesně dodržoval vytýčenou trať, aby následně mohl titul „pohodlně“ vybojovat u zeleného stolu. Nemluvě o tom, že Al-Attiyah už zažil i vyloučení z Dakaru kvůli minutí checkpointu. Takové konspirační teorie zní trochu přehnaně, na celé věci se každopádně v plné kráse ukazuje velký nešvar MERC, krácení tratě. To je v šampionátu, jehož většina soutěží se odehrává v pouštním terénu, kde lze trať vyznačit a následně kontrolovat hodně těžce, poměrně běžné. Těžko říct, na čí straně je větší vina. Každopádně je škoda, že zrovna letošní atraktivní duel o nejvyšší post skončil tímto fiaskem. To navíc může mít velký vliv na budoucnost mistrovství. Abu Dhabi Racing patří k největším týmům MERC, když na trať vedle Al-Qassimiho Citroënu DS3 RRC vysílal i několik DS3 R3T s juniorskými posádkami. Setrvání týmu v mistrovství nyní vypadá hodně nejistě a k ukončení aktivit může přispět i fakt, že Abu Dhabi neuspělo se zařazením své soutěže do kalendáře.