50. vítězství pro značku Ford
Švédská rally je jedinou zimní soutěží v kalendáři. Letos teplota dosáhla až mínus 23 stupňů Celsia a umožnila tak perfektní podmínky.
Do poslední etapy Gronholm vstupoval s náskokem 25,1 sekund na Sebastiena Loeba. Problémy s únikem hydraulického oleje na třetím testu dovolily Loebovi stáhnout náskok na 14,4 sekund, ale závěrečné tři rychlostní zkoušky již Gronholm vyhrál a celkově pak zvítězil s náskokem 30,9 sekund.
„Je to další fantastický úspěch,“ řekl Marcus Gronholm. „Již během mého prvního testu s Focusem RS před Vánocemi jsem si říkal, že bych na této soutěži mohl zajet dobrý výsledek. Ale hned vyhrát, to je skvělé. Vyhrát s tímto vozem dvě první soutěže je sen. Moje narozeniny nyní nejsou tak důležité. Pro mě je podstatné, že Focus se osvědčil po celý víkend. Od BFGoodrich jsem měl výborné pneumatiky a s nimi jsem zajel několik skvělých časů. Doufám, že vůz bude stejně konkurenceschopný i na šotolině, protože by bylo skvělé i nadále vyhrávat.“
„Ráno mě vylekal únik hydraulického oleje během poslední zkoušky před servisem. Musel jsem přepnout na manuální řazení a neměl aktivní diferenciál. Pokračoval jsem až do konce zkoušky, ale ztratil jsem hodně času.“ Únik způsobil poškozený filtr. Tým ho v servisu vyměnil a Focus RS byl opět plně funkční.
Hirvonen a Lehtinen odstoupili na páteční předposlední zkoušce kvůli přehřívacímu se motoru. Do soutěže se vrátili v sobotu s desetiminutovou penalizací. Druhou etapu začali na 33. místě.
„Poté co se nám stalo v pátek, jsem za body rád,“ řekl Hirvonen. „Jsem spokojen s mojí rychlostí. Věřím tomu, že bez pátečních problémů bychom dojeli mezi prvními třemi. Podmínky byly perfektní a Focus byl na ledu a sněhu skvělý. Bylo příjemné vyrážet jako první na trať, mohl jsem tak jet vlastní stopu.“
Šéf týmu Malcolm Wilson byl s druhým vítězstvím v řadě spokojen: „Náš skvělý vstup do sezóny pokračuje. Věřil jsem tomu, že zde můžeme vyhrát, ale bál jsem se, aby Mikkovy problémy nepostihly i Marcusovo auto. K tomu nedošlo a my tak této soutěži dominovali.“
Ředitel Fordu RS Jost Capito řekl: „Vítězství na prvních dvou soutěžích roku, které jsou tak rozdílné, je fantastické. Je skvělé, že můžeme Marcusovi a Mikkovi nabídnout vůz, se kterým nám můžou dokázat jejich talent.“
Foto: Petr Lusk, www.eWRC.cz
Výpis všech 50 vítězství značky Ford:
1973
Finsko, Velká Británie: Timo Makinen, Escort RS1600
1974
Finsko: Hannu Mikkola, Escort RS1600
Velká Británie: Timo Makinen, Escort RS1600
1975
Velká Británie: Timo Makinen, Escort RS1800
1976
Velká Británie: Roger Clark, Escort RS1800
1977
Keňa, Řecko, Velká Británie: Bjorn Waldegard, Escort RS1800
Finsko: Kyosti Hamalainen, Escort RS1800
1978
Švédsko: Bjorn Waldegard, Escort RS1800
Velká Británie: Hannu Mikkola, Escort RS1800
1979
Portugalsko, Nový Zéland, Velká Británie: Hannu Mikkola, Escort RS1800
Řecko, Kanada: Bjorn Waldegard, Escort RS1800
1980
Řecko: Ari Vatanen, Escort RS1800
1981
Řecko, Brazílie, Finsko: Ari Vatanen, Escort RS1800
1988
Francie: Didier Auriol, Sierra RS Cosworth
1993
Portugalsko, Francie, Španělsko: François Delecour, Escort RS Cosworth
Řecko: Miki Biasion, Escort RS Cosworth
Itálie: Franco Cunico, Escort RS Cosworth
1994
Monte Carlo: François Delecour, Escort RS Cosworth
Finsko: Tommi Makinen, Escort RS Cosworth
1996
Indonésie: Carlos Sainz, Escort RS Cosworth
1997
Řecko, Indonésie: Carlos Sainz, Escort RS WRC
1999
Keňa, Portugalsko: Colin McRae, Focus RS WRC
2000
Španělsko, Řecko: Colin McRae, Focus RS WRC
Kypr: Carlos Sainz, Focus RS WRC
2001
Argentina, Kypr, Řecko: Colin McRae, Focus RS WRC
2002
Argentina: Carlos Sainz, Focus RS WRC
Řecko, Keňa: Colin McRae, Focus RS WRC
2003
Řecko, Finsko: Markko Martin, Focus RS WRC
2004
Mexiko, Francie, Španělsko: Markko Martin, Focus RS WRC
2006
Monte Carlo, Švédsko: Marcus Grönholm, Focus RS WRC