Aleš Trhlík - eWRC.cz
31. 12. 2014 07:39 − 8389× − 19

Revoluční změny v hodnocení WRC

Návrh na změnu hodnocení světových soutěží smetla FIA ze stolu už na podzim. Není ale všem dnům konec.

Návrh na změnu hodnocení světových soutěží, kde by se o konečné pořadí utkaly posádky v závěrečné Power stage, smetla FIA ze stolu už na svém podzimním zasedání. Jak se však podařilo vypátrat naší redakci, není všem dnům konec. „Tento víceméně kosmetický návrh sloužil jen k odvedení pozornosti od skutečného ambiciózního projektu, na kterém pracujeme. Normálně uvažující člověk přece nemohl brát vážně, že by posádky skutečně závodily až v poslední zkoušce,“ prozradil nám nejmenovaný zdroj. „Světová rally nutně potřebuje radikální změny. Na tom se shodujeme všichni bez výjimky. Musíme snížit náklady, musíme dát větší šance začínajícím talentům, musíme rally přiblížit novým fanouškům,“ řekl dále Capito. Jak toho ale dosáhnout? „Končí doba, kdy jediným hodnotícím kritériem byl čas. Podívejte se, jaké popularity nabyly v krátké době driftovací série. Podívejte se na popularitu X-games. Podívejte se, jak je celosvětově populární Ken Block a jak strmě stoupá popularita Roberta Kubicy, přestože je v rally teprve krátce. A tito skvělí jezdci podle současných kritérií nemají výraznou šanci na úspěch. Každému tedy musí být jasné, že je něco špatně. Diváka u tratě nezajímá, v jakém čase kolem něj auto projelo. Pro něj je důležitý zážitek z toho jak projelo, jaký pocit v něm jezdec dokázal vyvolat. Rychlá a přesná linie nikoho neohromí. Široké, rozevláté průjezdy, to je to, co táhne fanoušky. Atraktivita jízdního stylu tedy do budoucna musí být hlavním hodnotícím kritériem.“

Kdo a jak bude jízdní styl hodnotit? A bude se vůbec měřit čas? – zajímalo nás: „Počítáme s tím, že celý projekt může být dlouhodobější. V této fázi budou na tratích jednotlivých rychlostních zkoušek vybrány Pointing Rally Culmination Awful Lane Zones, tedy určitá podoba s DRS Zones ve formuli 1. V rally se samozřejmě nebude jednat o použití aerodynamických prvků. V těchto vyznačených zónách budou zřízena stanoviště komisařů FIA, kteří budou průjezdy posádek označeným úsekem veřejně hodnotit. Veřejně proto, aby byli pod přímou demokratickou kontrolou přítomných diváků a nedocházelo tak k situacím, které se stávaly při penalizování průjezdu retardéry. To někdy vedlo tak daleko, že i více posádek považovalo samy sebe za národní mistry, bez ohledu na oficiální výsledky. Tito komisaři budou ve dvojicích složených tak, abychom zároveň splnili směrnici EU ohledně procentního zastoupení pohlaví. Neskrývám, že zejména v tomto bodě máme bezvýhradnou podporu madame Mouton. I nadále se časy rychlostních zkoušek budou měřit, nicméně jejich význam již nebude zásadní. Podle jednoduchého klíče se výsledný čas zkoušky vydělí počtem startujících, vynásobí koeficientem 0 až 6 podlé délky úseku, k výsledku se přičtou všechny získané body z projetých zón a nakonec se vydělí počtem stanovišť. Vítězem zkoušky je pochopitelně ten, který nasbírá nejvíc bodů. Pro konečné pořadí v soutěži pak stačí vypočítat průměr umístění ve zkouškách, do kterých posádka startovala. Vítězem rally je pochopitelně ten, kdo dosáhne nejnižšího průměru.“

Znamená to tedy, že vítězná posádka nemusí ani dojet do cíle? „Ne, to tedy opravdu nemusí. Ta doba je dávno pryč. Už zavedením superally před mnoha lety se stanovilo, že není nutné absolvovat celou trať soutěže. Nyní jenom logicky posouváme hranice.“

Kde vidíte snížení nákladů? „To je hned v několika výrazných vrstvách. Už jsme zmínili, že posádka nemusí absolvovat celou délku soutěže. Méně kilometrů = menší náklady, to je logické. Bez jakýchkoli direktiv se sníží počet použitých pneumatik. Naopak více ceněné se stanou již použité pneumatiky. Pravda, tady budeme muset na direktivě ještě mírně zapracovat. Jak ukázal Gigi Galli v SanMarinu použitím pneu s hřeby na suchý asfalt, je potřeba stanovit někde rozumné hranice. Další výrazné snížení nákladů do budoucna přinese zjednodušení vývoje nových vozů. Již nebude zapotřebí žádná zbytečná elektronika, hon za co nejlepšími jízdními vlastnostmi se stane bezpředmětným. Díky těmto doteď nevídaným úsporám plánuje Hyundai přístavbu dalších dvou pater. A to zdaleka není všechno. Skvělého výsledku budete moci dosáhnout s každým vozem. Talentovaný jezdec může vyhrát Monte Carlo i s malým autem, tak, jak to bývalo kdysi. Tehdy to byl slavný Mini, dnes to klidně může být Citroën C2. I když nezastírám, že s vozem, jako je Polo R WRC má jezdec k dispozici mnohem větší potenciál. Stejně tak se starší Fábií WRC, budou-li tyto vozy opět povoleny.“

V jakém časovém horizontu plánujete zavedení těchto změn do WRC? Na to bude těžko stačit jediný rok, abychom se mohli těšit třeba už na leden 2016? „To nás ale vážně podceňujete. Odvedením pozornosti k nevážným záležitostem jsme získali dostatek prostoru nejen pro vypracování návrhu, ale i pro jeho vyzkoušení v praxi. Už v červnu naši komisaři, tedy komisaři FIA, protože v této věci velmi úzce spolupracujeme, provedli tajně separátní hodnocení jedné soutěže a to s pozoruhodnými výsledky. Povzbuzeni touto motivací podřídili jsme na domácí soutěži výkon celého týmu novým pravidlům. Zatím samozřejmě ve vší tichosti, ale mezi námi, pane redaktore, opravdu si myslíte, že ve své první sezóně, na naší domácí půdě získal Hyundai jen tak vítězný double? Se zavedením nového systému hodnocení určitě nebudeme ještě rok vyčkávat. Ideálně jej zavedeme ve druhé polovině první poloviny WRC 2015, protože nejlepší účinnost dosáhneme při naskočení do rozjetého vlaku, jak jsme se o tom mohli nedávno přesvědčit při zavádění nových pneumatik.“

Tak to se máme do budoucna skutečně na co těšit. A vy si můžete prohlédnout exkluzivní dokumentární video, ukazující práci komisařů FIA na výše zmíněné zkušební soutěži.

Komentářů celkem: 19
31. 12. 2014 08:051
0 0
smajlíkApríl je až za tři měsíce
31. 12. 2014 08:152
0 0
Koukám, že jste letos začli hodně brzo smajlík
31. 12. 2014 08:333
0 0
Konečně rozumné návrhysmajlíksmajlíksmajlík
31. 12. 2014 08:394 Upraveno 08:41
0 0
uz aj ludia okolo wrc zacali fetovat?????smajlíksmajlíksmajlík
tym ludom chyba zdravy rozum... rally ma byt o zavodeni s casom... nie dost, ze dosrali celu f1???
31. 12. 2014 08:395
0 0
no ale ty "Pointing Rally Culmination Awful Lane" zóny budou mít naprosto skvostnou zkratku
31. 12. 2014 10:036
0 0
No už to vidim v programech - třeba "Super PRCAL Arena Panzerplatte" smajlík
Radsi ten článek Shacki stáhni, oni jsou schopný si to přeložit a ještě se toho chytit... smajlíksmajlík
31. 12. 2014 11:297
0 0
no ty vole já nevim smajlíksmajlík smajlík
31. 12. 2014 11:488
0 0
Od FIA a pana Capita bych věřil každé blbosti, ale určitě ne tomu, že by je zajímal názor diváků u trati.
31. 12. 2014 12:599
0 0
smajlík ty kráso, já tomu zpočátku věřil smajlík
31. 12. 2014 13:2510
0 0
Původně napsal Novej
no ale ty "Pointing Rally Culmination Awful Lane" zóny budou mít naprosto skvostnou zkratku

Jsi jim tu zkratku docela pěkně naservíroval.. Článek obsahuje pár skrytých narážek na docela konkrétní věci, ale docela pochybuji, že někdo všechny pobere. Za týden už ani já ne.
31. 12. 2014 14:1811
0 0
taky vám přeji hezkého Silvestra smajlík
31. 12. 2014 16:4712
0 0
Prepacte ale je to naozaj pravda, alebo si tu len robite prdel??
doc
31. 12. 2014 19:1413
0 0
Moc pěkná práce smajlík smajlík smajlík
31. 12. 2014 19:3614
0 0
smajlík smajlík Super článek
1. 1. 2015 11:3515
0 0
smajlíksmajlíksmajlík No jako fóro dobrý ale kdyby tohle opravdu někdo myslel vážně tak bude z rally krasobruslení a tam se boduje podle zásluh, délky kariéry a kdo má větší nos... smajlík Kocourkov... smajlíksmajlíksmajlík
1. 1. 2015 16:4716
0 0
Ten Capito je vazne trotl ,jestli se to zaklada na pravde.To je degradace sportu a popreni jeho smyslu.To muzou jeste jezdit treba nality kdo toho vic vypil pred RZ..Zkurvit to jako F1 ten krpatec mrnavej.Za chvili budou i v hokeji posuzovat kdo udelat lepsi piruetu nebo blafak a ten pak vyhraje a nebude se brat zretel na branky.To snad neni mozny ceho se jeste dozijemsmajlíksmajlíksmajlíksmajlík
1. 1. 2015 18:4517
0 0
Samozřejmě je to silvestrovský vtípek...
2. 1. 2015 14:1818
0 0
No tak to jste pěkně nasrali hezkejch pár lidí, kteří už se těšili konečně na pořádnou šou. Protože bokem , po dvou kolech i po střeše je prostě nejlíp. A Jipocar už kontaktoval Libora "mouku" Podmola, že jim vymyslí a naučí je nějakou řádnou choreografii. Takže Martin to s tím útokem na čelní pozice nijak nepřeháněl. Nehledě na to, že Capito měl pro český fanoušky ještě jednoho "králíka v klobouku". Jako revanš za to, že VW Škodovce zatrhnul stavbu WRCéčka a oni staví jen Erpětku. A taky, že je lidem z FIA dobře známo, že český fanoušci rally rozumí, jezdí po světě v hojným počtu, umí skvěle fandit, a přitom jim tu soutěž MS pořád nechcou přidělit!... Ale taky jsou to asi ti největší šetřílci ze všech. Takže Jean Todt při svojí nedávné návštěvě v Čechách domluvil s Ječmínkem, že Češi budou mít na každý PRCAL zóně možnost se poveselit s místníma "srnkama" a k tomu jeden místní oblíbenej drink-a to všechno zdarma... jen v ceně rallypasu. Mohlo bejt nejen bokem, ale i z boku, nebo jinak. A mohl bejt skutečně šťastnej a veselej, ale takhle bude asi i nadále jen nudnej a smutnej...smajlík smajlík
DND
2. 1. 2015 14:3819
0 0
Při čtení diskuze mě překvapilo kolik fanoušků rally je mezi vegetariány (dle hesla: nežereš maso - nepoznáš vtip) :-D
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!