Revoluční změny v hodnocení WRC
Návrh na změnu hodnocení světových soutěží, kde by se o konečné pořadí utkaly posádky v závěrečné Power stage, smetla FIA ze stolu už na svém podzimním zasedání. Jak se však podařilo vypátrat naší redakci, není všem dnům konec. „Tento víceméně kosmetický návrh sloužil jen k odvedení pozornosti od skutečného ambiciózního projektu, na kterém pracujeme. Normálně uvažující člověk přece nemohl brát vážně, že by posádky skutečně závodily až v poslední zkoušce,“ prozradil nám nejmenovaný zdroj. „Světová rally nutně potřebuje radikální změny. Na tom se shodujeme všichni bez výjimky. Musíme snížit náklady, musíme dát větší šance začínajícím talentům, musíme rally přiblížit novým fanouškům,“ řekl dále Capito. Jak toho ale dosáhnout? „Končí doba, kdy jediným hodnotícím kritériem byl čas. Podívejte se, jaké popularity nabyly v krátké době driftovací série. Podívejte se na popularitu X-games. Podívejte se, jak je celosvětově populární Ken Block a jak strmě stoupá popularita Roberta Kubicy, přestože je v rally teprve krátce. A tito skvělí jezdci podle současných kritérií nemají výraznou šanci na úspěch. Každému tedy musí být jasné, že je něco špatně. Diváka u tratě nezajímá, v jakém čase kolem něj auto projelo. Pro něj je důležitý zážitek z toho jak projelo, jaký pocit v něm jezdec dokázal vyvolat. Rychlá a přesná linie nikoho neohromí. Široké, rozevláté průjezdy, to je to, co táhne fanoušky. Atraktivita jízdního stylu tedy do budoucna musí být hlavním hodnotícím kritériem.“
Kdo a jak bude jízdní styl hodnotit? A bude se vůbec měřit čas? – zajímalo nás: „Počítáme s tím, že celý projekt může být dlouhodobější. V této fázi budou na tratích jednotlivých rychlostních zkoušek vybrány Pointing Rally Culmination Awful Lane Zones, tedy určitá podoba s DRS Zones ve formuli 1. V rally se samozřejmě nebude jednat o použití aerodynamických prvků. V těchto vyznačených zónách budou zřízena stanoviště komisařů FIA, kteří budou průjezdy posádek označeným úsekem veřejně hodnotit. Veřejně proto, aby byli pod přímou demokratickou kontrolou přítomných diváků a nedocházelo tak k situacím, které se stávaly při penalizování průjezdu retardéry. To někdy vedlo tak daleko, že i více posádek považovalo samy sebe za národní mistry, bez ohledu na oficiální výsledky. Tito komisaři budou ve dvojicích složených tak, abychom zároveň splnili směrnici EU ohledně procentního zastoupení pohlaví. Neskrývám, že zejména v tomto bodě máme bezvýhradnou podporu madame Mouton. I nadále se časy rychlostních zkoušek budou měřit, nicméně jejich význam již nebude zásadní. Podle jednoduchého klíče se výsledný čas zkoušky vydělí počtem startujících, vynásobí koeficientem 0 až 6 podlé délky úseku, k výsledku se přičtou všechny získané body z projetých zón a nakonec se vydělí počtem stanovišť. Vítězem zkoušky je pochopitelně ten, který nasbírá nejvíc bodů. Pro konečné pořadí v soutěži pak stačí vypočítat průměr umístění ve zkouškách, do kterých posádka startovala. Vítězem rally je pochopitelně ten, kdo dosáhne nejnižšího průměru.“
Znamená to tedy, že vítězná posádka nemusí ani dojet do cíle? „Ne, to tedy opravdu nemusí. Ta doba je dávno pryč. Už zavedením superally před mnoha lety se stanovilo, že není nutné absolvovat celou trať soutěže. Nyní jenom logicky posouváme hranice.“
Kde vidíte snížení nákladů? „To je hned v několika výrazných vrstvách. Už jsme zmínili, že posádka nemusí absolvovat celou délku soutěže. Méně kilometrů = menší náklady, to je logické. Bez jakýchkoli direktiv se sníží počet použitých pneumatik. Naopak více ceněné se stanou již použité pneumatiky. Pravda, tady budeme muset na direktivě ještě mírně zapracovat. Jak ukázal Gigi Galli v SanMarinu použitím pneu s hřeby na suchý asfalt, je potřeba stanovit někde rozumné hranice. Další výrazné snížení nákladů do budoucna přinese zjednodušení vývoje nových vozů. Již nebude zapotřebí žádná zbytečná elektronika, hon za co nejlepšími jízdními vlastnostmi se stane bezpředmětným. Díky těmto doteď nevídaným úsporám plánuje Hyundai přístavbu dalších dvou pater. A to zdaleka není všechno. Skvělého výsledku budete moci dosáhnout s každým vozem. Talentovaný jezdec může vyhrát Monte Carlo i s malým autem, tak, jak to bývalo kdysi. Tehdy to byl slavný Mini, dnes to klidně může být Citroën C2. I když nezastírám, že s vozem, jako je Polo R WRC má jezdec k dispozici mnohem větší potenciál. Stejně tak se starší Fábií WRC, budou-li tyto vozy opět povoleny.“
V jakém časovém horizontu plánujete zavedení těchto změn do WRC? Na to bude těžko stačit jediný rok, abychom se mohli těšit třeba už na leden 2016? „To nás ale vážně podceňujete. Odvedením pozornosti k nevážným záležitostem jsme získali dostatek prostoru nejen pro vypracování návrhu, ale i pro jeho vyzkoušení v praxi. Už v červnu naši komisaři, tedy komisaři FIA, protože v této věci velmi úzce spolupracujeme, provedli tajně separátní hodnocení jedné soutěže a to s pozoruhodnými výsledky. Povzbuzeni touto motivací podřídili jsme na domácí soutěži výkon celého týmu novým pravidlům. Zatím samozřejmě ve vší tichosti, ale mezi námi, pane redaktore, opravdu si myslíte, že ve své první sezóně, na naší domácí půdě získal Hyundai jen tak vítězný double? Se zavedením nového systému hodnocení určitě nebudeme ještě rok vyčkávat. Ideálně jej zavedeme ve druhé polovině první poloviny WRC 2015, protože nejlepší účinnost dosáhneme při naskočení do rozjetého vlaku, jak jsme se o tom mohli nedávno přesvědčit při zavádění nových pneumatik.“
Tak to se máme do budoucna skutečně na co těšit. A vy si můžete prohlédnout exkluzivní dokumentární video, ukazující práci komisařů FIA na výše zmíněné zkušební soutěži.
tym ludom chyba zdravy rozum... rally ma byt o zavodeni s casom... nie dost, ze dosrali celu f1???
Radsi ten článek Shacki stáhni, oni jsou schopný si to přeložit a ještě se toho chytit...
no ale ty "Pointing Rally Culmination Awful Lane" zóny budou mít naprosto skvostnou zkratku
Jsi jim tu zkratku docela pěkně naservíroval.. Článek obsahuje pár skrytých narážek na docela konkrétní věci, ale docela pochybuji, že někdo všechny pobere. Za týden už ani já ne.