12. 1. 2015 09:39 − 2682× − 0

Maratónské zakončení první půlky Dakaru

Přesně po týdnu od startu Dakaru se odehrála na území Chile a Bolívie náročná maratónská dvojetapa.

Přesně po týdnu od startu Dakaru se odehrála na území Chile a Bolívie maratónská dvojetapa, které se zúčastnily posádky automobilů a kamiónů. Pro každou z těchto kategorií byla připravena speciální trať, ale jedno měly obě společné. V pondělí je čeká kýžený den odpočinku. Nyní se tak ohlédneme za první částí slavného pouštního maratónu. I když se jedná o dvoutýdenní závod, začalo se podle zvyklostí z posledních let pěkně zostra. Už po několika úvodních etapách se tak dostalo mimo hru hned několik favorizovaných aut. Nani Roma vloni konečně zapsal své jméno do kolonky automobilových vítězů Dakaru. Letos se chtěl za volantem speciálu Mini pokusit o obhajobu, ale už po prvním dnu bylo jisté, že se nedočká. Španěla z maratónu o délce devíti tisíc kilometrů už po prvních desíti vyřadila porucha olejového čerpadla. Na vině byl vadný senzor v hodnotě pár korun. Mini se startovním číslem 300 tak muselo být do bivaku odtaženo na laně a Roma začínal s více než čtyřhodinovou ztrátou.

O moc lépe si v úvodním dnu nevedl ani domácí Federico Villagra, který letos usednul do Fordu Ranger. Kvůli problémům s kloubem a spojkou ztratil hned v neděli dvě a půl hodiny. Nejrychlejší čas v rychlé úvodní speciálce zajel Nasser Al-Attiyah, po potížích Romy lídr stáje Mini. Jelikož se ale Katařan na přejezdu dopustil překročení povolené rychlosti, do vedení se dostalo další Mini s Orlandem Terranovou za volantem. Hned na pondělí organizátoři pro posádky připravili pořádné síto, etapu s měřeným úsekem o délce přes 500 kilometrů. Tímto sítem neprošel třeba Robby Gordon, podruhé startující se svou buggy Gordini. Na vině ale nebyla úplně náročnost etapy, kvůli přehřívajícím se brzdám musel zastavit už na začátku úseku. Do cíle nakonec Američan dorazil s více než čtyřhodinovou ztrátou. Lídr po první etapě Terranova poslal deset kilometrů před cílem své Mini přes boudu a propadnul se na konec elitní desítky.

A do třetice se v druhé etapě dostal do problémů i Stephane Peterhansel, který usednul do jednoho ze zbrusu nových Peugeotů 2008 DKR. Po nárazu do pařezu ukrytém ve feš-feši urval spojovací tyč a po opravě navíc nemohl svůj speciál nastartovat. Celý incident dakarského rekordmana připravil o více než hodinu. Vítězem etapy se znovu stal Al-Attiyah, jenž se pro tentokrát obešel bez penalizace a dostal se do vedení závodu. Na druhé místo s odstupem skoro osmi minut se dostal Giniel de Villiers, který i letos startuje s Toyotou Hilux. Ve třetím dnu musel katarský lídr Dakaru na trať jako první a zbytku pole tak ukazovat trasu. Jihoafrický soupeř s Toyotou situace náležitě využil a stáhnul své manko na 5 minut. Nejrychleji si v úterý počínal Terranova a vyhoupnul se na průběžné třetí místo. Bohužel už den nato Argentinec průběžné pódium opustil, když se jeho Mini na trati zastavilo. Stáj X-Raid napřed po loňském Dakaru opustil Peterhansel, následně jim ze hry v první letošní etapě vypadnul Roma a po první třetině závodu už neměli ve hře o vítězství ani Terranovu.

Ještě daleko hůř na tom byl po čtvrtém dnu tovární tým Peugeotu, který se na Dakar vrátil po několika desítkách let. Po úterní Peterhanselově ztrátě se stále na dostřel nejlepším držel Carlos Sainz. Ten napřed v pondělí srazil motorkáře, ale v úterý se mu naopak dařilo a dostal se na čtvrté místo. Střídání lepších a horších dnů pokračovalo i ve středu. El Matadora ve čtvrté etapě zastavila porucha turba a do bivaku jej dotáhnula týmová asistence. Nejhorší zážitek letošního Dakaru si Španěl prožil pátý den, když si v prachu za jedním quadistou nevšimnul kamene a jeho Peugeot skončil v kotrmelcích. Po předešlém požáru buggy Adama Malysze ve čtvrtek zahořela i buggy Guerlaina Chicherita. Zatímco Polákův speciál kompletně shořel, Francouz problém včas vyřešil a v soutěži mohl pokračovat. Na čele mezitím přibyla nová Toyota. Debutant na trati Dakaru Yazeed Al-Rajhi zajel skvělé dvě etapy, dostal se na třetí příčku a udržel si přijatelný odstup za vedoucím duem. Tím zůstávala dvojice Al-Attiyah – de Villiers. Jihoafričan napřed v úterý snížil své manko na 5 minut, ale to během dalších dvou dnů vzrostlo na dvojnásobek.

Dramatický duel těchto dvou pilotů ozdobil i páteční etapu, během které spolu oba tvrdě bojovali o dílčí triumf. Nakonec se z něho o pouhých 37 sekund radoval průběžný lídr. V sobotu posádky vyrazily vstříc Bolívii, kde je čekala maratónská etapa. Během ní se musely obejít bez pomoci svých asistenčních kamiónů a místo klasického večerního bivaku je čekalo parc fermé. Všechny opravy si posádky musely provádět samy a spolehnout se mohly pouze na díly, které si v pátek večer v Chile naložily do svých speciálů. S něčím takovým se posádky na Dakaru musely vypořádat naposledy v roce 2007. Paradoxně během těchto dvou náročných dnů nikoho ze špičky žádné závažné problémy nepostihly. V první části ovšem jezdci trochu bojovali se svým zdravím. Al-Attiyah musel několikrát zastavovat kvůli zvracení a de Villiers na něho díky tomu v sobotu najel tři minuty. V neděli se všichni vraceli zpět do Chile, na programu byl měřený úsek o mohutné délce skoro 800 kilometrů. V jeho průběhu se ale 274 kilometrů odjelo v neutralizaci, kde se neměřil čas. Až do této části si nejlépe vedl de Villiers, ovšem závěrečný sprint o délce 38 kilometrů moc nezvládnul a svůj náskok tří minut na Al-Attiyaha kvůli defektu zase ztratil. Před dnem odpočinku tak mezi vedoucí dvojicí zůstává osmiminutový rozestup. Špatně si nevede ani Al-Rajhi, který v neděli vyhrál svou první etapu. Celkově pilot Toyoty na třetím místě zaostává o necelých 19 minut. Dosavadní průběh Dakaru přinesl zajímavou podívanou a minimální rozestupy nezvykle vyrovnaného vedoucího tria slibují drama až do úplného konce.

V těžkotonážní kategorii kamiónů se rovněž začalo pěkně zostra a úvodní etapy zdobily neobvykle těsné časové rozestupy. Rozehřívací den zvládnul nejrychleji Hans Stacey pilotující Iveco Powerstar stáje Gerarda de Rooye. Holandský vítěz Dakaru 2012 a vloni druhý nejrychlejší tou dobou asi ještě netušil, že úspěch jeho stáje bude záviset právě na výkonu jeho kolegy. Ve třetí etapě se sice de Rooy před Staceyho dostal, ale hned den poté musela posádka na trati řešit problém se zadním diferenciálem. Výměna dílu se sice podařila, ale do bivaku Iveco dojelo s šestihodinovým odstupem až v noci a bez možnosti bojovat o vítězství. Stacey vyhrál první etapu a ve vedení se držel i po té druhé. Následně ale v úterý ztratil dvanáct minut a propadnul se pořadím. Taková ztráta na Dakaru moc neznamená, ale pouze u ní nezůstalo. Holanďan tempu nejrychlejších nestačil ani v dalších etapách a před dnem odpočinku setrvává na šesté příčce s dvouhodinovou ztrátou. Iveco se s největší pravděpodobností vítězem letošního Dakaru nestane.

Ze hry o nejvyšší příčky se bohužel odporoučel i český pilot Tatry Martin Kolomý. V úvodu jej zlobil interkom, ale ten mu výraznější odstup nepřivodil a i přes kácení stromků kolem trati se posádka držela na pátém místě s osmi minutami ztráty. Pak ale přišel čtvrtý den, proražení brzdové hadice a následné probíjení se přes pomalejší vozy. Kolomý tím ztratil přes půl hodiny a spadnul na osmou příčku. Ani ve čtvrtek smůla nejrychlejší Tatru v poli neopustila. Kamion se dostal v jedné pasáži na bok a posádka musela čekat na vyproštění, což jejich odstup zvedlo už na dvě hodiny. Zatímco holandská Iveca i českou Tatru stíhaly problémy, Aleš Loprais poprvé hostující u holandské stáje Man si vedl výborně a stal se jediným soupeřem suverénních kamiónů Kamaz. V jednotlivých etapách sice přeci jen nějaký ten čas ztrácel, ale po pátém dnu se stále držel na bronzovém stupínku s odstupem necelé půlhodiny. Páteční chilský úsek ovšem načapal i tuto skvěle jedoucí českou posádku. Na vině byl defekt a následné uvíznutí v duně. Loprais naštěstí mohl v soutěži pokračovat, ale na jeho kontě přibyla hodinová ztráta. Náladu si pilot Manu zlepšil v první části maratonské etapy, kterou dokázal vyhrát. V neděli pak využil problémů nejpomalejšího z Kamazů, Dmitrije Sotnikova a posunul se na čtvrté místo. Během dvou dnů zároveň o půl hodiny snížil své manko. Kromě Sotnikova doplatil na maratónskou etapu i Eduard Nikolajev, který musel v sobotu měnit turbo. Nedělní část ale pro změnu vyhrál a dotáhnul se zpátky za své stájové kolegy. Ve vedení se tak drží Ajrat Mardějev s náskokem pěti minut na Andrije Karginova, který už se svým Kamazem letos zkoušel kolostřešní kombinaci, a dalších sedm minut pak ztrácí Nikolajev. V Dakaru už nepokračuje mladý debutant za volantem kamionu, Martin Macík jun. Ten musel kvůli poruše zadního náhonu opustit měřený úsek a kvůli minutí checkpointů byl následně vyloučen. Třetím nejrychlejším Čechem v této kategorii je před odpočinkovým dnem Tomáš Vrátný s Tatrou Jamal.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!