Ford 2014: kombinace mládí a zkušenosti
M-Sport na konci roku 2012 přišel o tovární podporu ze strany Fordu, který tím světový šampionát opustil po několika desítkách více i méně úspěšných let. Stáj Malcolma Wilsona ale rozhodně neměla v plánu Fiesty WRC po dvou sezónách zavřít do garáží. Naopak se rozhodli pustit mezi soukromníky ještě více těchto speciálů a získat tím více financí. O důležitý přísun peněz se postaral i Katařan Nasser Al-Attiyah, který tehdy několik soutěží s Fiestou WRC rovněž absolvoval. M-Sport nasadil do kompletního mistrovství hned celou trojici vozů a do jejich kokpitů usedla trojice mladých pilotů Mads Ostberg, Jevgenij Novikov a Thierry Neuville. Poslední jmenovaný se stal hvězdou předloňského mistrovství, když si ve své teprve druhé sezóně ve WRC dojel pro titul vicemistra. Díky tomu se samozřejmě stal horkým zbožím na jezdeckém trhu a pro M-Sport bylo takřka nereálné Belgičana udržet. To se nakonec potvrdilo a Neuville kývnul na lukrativní nabídku nového továrního týmu Hyundai.
Ostberg odešel do Citroënu a Novikov ze soutěžní scény zmizel úplně. Pro sezónu 2014 tak musel Wilson shánět nové jezdce a volba padla na zajímavou kombinaci. Pokud pomineme roční působení u Subaru v sezóně 2004, pak Mikko Hirvonen od začátku své kariéry v MS působil v barvách Fordu. I kvůli nejistotě dalšího továrního působení této značky po roce 2011 tehdy Fin zamířil k Citroënu, ale tam se dva roky víceméně trápil. Svůj návrat do M-Sportu chápal jako návrat ke své staré rodině. Vstup do nové sezóny mu ale moc nevyšel, v Monte Carlu se trápil a poslední den jej vyřadil problém s alternátorem. Na problémy s elektronikou vozu doplatil i v Mexiku. Mezitím si Hirvonen alespoň spravil chuť čtvrtým místem na zasněžených cestách ve švédských lesích. Očekávané zrychlení, které bylo Finovi předpovídáno po návratu do Fiesty WRC, která jej v roce 2011 přivedla k titulu vicemistra, se v prvních třech soutěžích nedostavilo.
To se na začátku dubna v Portugalsku změnilo. Hirvonen se tam stal nejbližším pronásledovatelem dominantního Ogiera a domů si tak odvážel tučnou porci bodů za pěkné druhé místo. V dalších dvou soutěžích ale přišlo pořádné vystřízlivění a jednička stáje M-Sport si z nich přivezla naprosté minimum bodů. Argentinský neúspěch si havárií v první přírodní zkoušce zavinil Fin sám, na Sardinii mu pak kompletně shořel jeho speciál. Na rychlých polských tratích se šampionát přehoupnul do své druhé poloviny a tmavou část Hirvonenovy letošní sezóny jako mávnutím kouzelného proutku vystřídala ta světlejší. Od Polska až do Walesu finský soutěžák dokončil všechny odjeté soutěže a nakonec vybojoval ceněnou pozici nejrychlejšího jezdce s jiným vozem než VW Polo WRC. Na svou rychlost z Portugalska ovšem dokázal navázat až v poslední dvojici soutěží. Předtím čtyřikrát skončil až na pátém místě, což pro něj bylo největším zklamáním hlavně v případě domácího Finska. Do Katalánska Mikko odjížděl s uveřejněným rozhodnutím ukončit po posledním podniku roku 2014 svou aktivní kariéru a na trati vypadal, jako by z něho spadl obrovský kamen zodpovědnosti za svou soutěžáckou budoucnost. Do boje s dvojicí VW Ogier – Latvala, která tam bojovala o titul mistra světa, se sice na španělských tratích Hirvonen nezapojil, ale zbytku světa kraloval. Ve Walesu si pak ještě polepšil a svou poslední sezónu zakončil druhým místem, čímž vyrovnal své loňské maximum z Portugalska a vybojoval čtvrtou příčku v pořadí jezdců za nedostižným triem Volkswagenu.
V druhé Fiestě WRC odjel svou premiérovou sezónu v nejvyšší lize talentovaný Elfyn Evans, kterého si M-Sport o rok dříve otestoval při startech ve WRC2 za volantem Fiesty R5. Na nováčka se během roku až nezvykle úspěšně vyvaroval jezdecké nespolehlivosti a větších havárií se dopustil pouze třikrát, ve Švédsku, Portugalsku a Katalánsku. Mezitím poctivě sbíral body a už ve třetí rally v Mexiku se dostal těsně za bednu. Čtvrtá příčka se stala Evansovým loňským maximem a po Mexiku ji zopakoval ještě v Německu. Na tamních asfaltech se vůbec představil ve výborném světle, když tam sváděl nervy drásající duel se svým týmovým kolegou. Mnohem zkušenějšího Hirvonena nakonec dokázal o 6,9 sekundy porazit a zároveň přitom vyhrát svou první Power Stage. Se svým týmovým kolegou si Evans pohrával i na další asfaltové soutěži ve Francii klidně ho tam znovu mohl porazit. Problémem se stalo nefunkční dobíjení Fiesty v první etapě, které Velšanovi přivodilo obří časovou ztrátu. V sobotu už jel opět naplno a nedělní třetí etapu dokončil jako druhý nejrychlejší s minimálním odstupem 1,3 vteřiny za Ogierem.
Hodně dobře se pak Velšanovi dařilo i na soutěžích, ke kterým má vzhledem k minulosti hodně blízko. Zatímco na Sardinii startoval se speciálem už vloni, na domácí půdě ve Walesu jezdí od začátku své kariéry a tamní podmínky má dokonale probádané. V náročných podmínkách italské soutěže se Evans dobře zorientoval, nenechal se ničím vyvést z míry a odvezl si parádní porci bodů za páté místo. Stejnou příčku zajela dvojka Fordu i na zmíněné rodné půdě. Na zablácených tratích navíc nezůstal daleko od pódia, ke třetímu místu Madse Ostberga mu chybělo pouze dvacet sekund. Z továrních posádek, které absolvovaly kompletní šampionát, sice Evans v konečném zúčtování skončil jako poslední, ale od sedmého Meeka jej dělilo pouhých devět bodů.
Do nové sezóny vstoupí M-Sport s Fiestou WRC oděnou do nových barev, byť se na její karosérii žádné nové reklamy neobjevily. Na pátou soutěž v Portugalsku bude k dispozici nová evoluce Fiesty s upraveným motorem, zavěšením a novým systémem řazení. Mladý Elfyn Evans se i přes svůj nízký věk a teprve druhou plnou sezónu v MS stane jedničkou tohoto továrního týmu. Po odchodu Mikka Hirvonena do důchodu zůstal druhý kokpit volný a nakonec jej zaujme pilot, který už za sebou jednu kompletní světovou sezónu s Fiestou WRC má. V roce 2012 Estonec Ott Tänak předvedl, že rychlost mu rozhodně nechybí. Na druhou stranu ale neoplýval kdovíjak vysokou měrou spolehlivosti a i kvůli tomu byl Malcolmem Wilsonem na dva roky „odložen“. Nyní je zpět a hned od vedení M-Sportu společně s Evansem dostal nelehký úkol, co nejčastěji se umisťovat na pódiu a po dvouleté pauze zajistit pro Ford další vítězství v podniku MS.
ale věřit můžeme čemukoli, je to móda dnešní doby a člověk je pak tak nemainstreamový
finn - dříve bývali atmosférické motory, od roku 2011 se v MS používají přeplňované motory turbodmychadlem....
Ne že bych vše věděl,ale opravdu sis myslel,že WRCa do roku 2011 s 2l motorem byly atmosféry ?
Novej: Myslím,že Kitová Xsara si škrkala tak hodně,až ji museli zmenšit restriktor,samozřejmě jen na čístém asfaltu.
Novej: Myslím,že Kitová Xsara si škrkala tak hodně,až ji museli zmenšit restriktor,samozřejmě jen na čístém asfaltu. smajlík
yarda: naposledy jel s atmosferou monte 2010 s fiestou s2000
Věděl jsem, že něco přehlédnu, jak jsem to rychle roloval dolů, abych našel, kdy začal pravidelně jezdit WRCo, takže dík za opravu, jen si pučím od Novej výjimka potvrzující pravidlo