Josef Koukola - eWRC.cz
25. 1. 2015 19:34 − 4130× − 4

Stanislav Viktora jun. – univerzální spolujezdec

Stanislav Viktora jun. začal vnímat časy závodního auta za přítomnosti kuchyňských hodin s vteřinovou ručičkou.

Profil Stanislava Viktory jun. na eWRC-results.com

Stando, Tvůj otec je bývalým jezdcem rallye, proto se nelze divit, že jsi se v tomto motoristickém sportu objevil také. Jak jsi tento sport vnímal, když otec aktivně jezdil, kdy jsi byl s ním poprvé na závodech, popřípadě jaká byla Tvoje úloha?

Táta trávil nejvíce času v dílně přípravou závodního trabanta. Vždy o víkendu před závody jsme se sestrou myli závodního trabanta a tréninkové auto. Když závoďáka vyladil, tak mi řekl, ať sundám v kuchyni hodiny s vteřinovou ručičkou a vyrazili jsme na kopec. Můj první závod s tátou jsem absolvoval jako nemluvně vzadu na sedačce, když s mámou trénovali na závody. Když táta nezávodil, tak jsme se jezdili dívat na závody v blízkosti domova.

Kdy jsi se aktivně zapojil do tohoto sportu?

Když jsem byl na základní škole, tak jsem se začínal učit vedle táty v roli mechanika u posádky Třebín – Sova, no a v žákovské jsem pak měl řadu rodinných důvodů. Na základě těchto zkušeností jsem se vyučil automechanikem a nastoupil do autoservisu, kde mne oslovil Petr Cibulka (nynější mechanik J. Petáka) s tím, abych šel pracovat do týmu Staněk motorsport. Tam jsme připravovali auta pro Josefa Petáka, Jiřího Trojana, pro vedoucího týmu Jaroslava Staňka a také pro Jiřího Tošovského. Po domluvě s kamarádem Milanem Panuškou, se kterým jsme se poznali v servisu, jsem začal závodit. Prvním našim závodem byla Rally Vltava (mistrovství Evropy) v roce 1999. To nás začalo bavit, tak jsme jeli pár volných závodů.

V roce 2000 jsme si půjčili Ford Ka na Rally Pačejov a na Rally Vsetín. Milan pak jako jezdec skončil a já chtěl jezdit dál. V roce 2001 a 2002 jsem tedy začal jezdil s Markem Kuldou, 2003 s Vladimírem Trnkou a Jaroslavem Staňkem. Od roku 2004 jsem jezdil sprinty s Liborem Šaškem a velký mistrák jsem absolvoval s Michalem Horou. S Liborem jsme se spřátelili a jezdili jsme spolu až do předloňského roku. Jinak v průběhu mojich závodních let jsem občasně jel například s Josefem Sedláčkem, Mirkem Levorou juniorem, Martinem Turečkem, Vlastimilem Hodaněm, Honzou Šlehoferem, Honzou Dohnalem a Václavem Stejskalem. Z těchto jmen bych chtěl ještě vypíchnout Honzu Šlehofera, který mi zavolal o půlnoci, abych s ním jel druhý den na Rally Saturnus, kde jsme vyhráli 2WD a byli osmí absolutně.

Jako spolujezdec jsem jezdil v mistrovství ČR, ale také jsem odjel pár závodů ve volném poháru se Škodou. Ale po civilní nehodě s Favoritem m

Každý jezdec používá svůj vlastní rozpis, jak to vnímáš?

Máš pravdu, že každý má jiný rozpis, ale já se vždy snažil sžít s odlišnostmi a podat co nejlepší výkon.

Řekni mi v jakých autech jsi absolvoval rallye a z kterého auta je Tvůj nejlepší zážitek? Začínal jsem na Fordu Ka, pak vozy Škoda od Favorita až po Fabii, ještě z dvoukolek musím jmenovat Peugeot 106 rally, Nissan Almera, Renault Clio Sport. A tu nejlepší dvoukolku, se kterou jsem jel – Fiat Punto S 1600. Ve čtyřkolkách musím jmenovat Ford Escotr RS Cosworth, Škoda Octavia WRC, Mitshubishi Lancer Evo a krásný Peugeot 207 S 2000. Nejlepší zážitek je s Peugeotem S 2000, který funguje neskutečně. Ale musím pochválit i Fiat Punto S 1600, s kterým bylo asi nejlepší svezení.

Podle Tvého názoru, která rallye je nejtěžší v ČR?

Každá rally má svoje úskalí. Pro mě jsou náročné Barum a Český Krumlov, ale obě jsou krásné.

A která soutěž patří mezi Tvé oblíbené?

Oblíbený je Český Krumlov svou krajinou a dobou, kdy se jezdí. Je také velmi dobře pořadatelsky zajištěn. Další oblíbenou soutěží je pak samozřejmě má domácí Rallye Pačejov.

V posledních letech došlo při rally k několika tragickým událostem a od toho se odvíjí páskování podél RZ a určují se divácká místa a tato opatření jsou diváky odsuzována. Jaký je pohled spolujezdce na tato opatření?

Opatření hodnotím kladně, pokud by diváci byli ukáznění a poslouchali pokynů pořadatelů, dalo by se mnoha nehodám předejít. Sám mám vlastní zkušenost – v zatáčce nepřehledného úseku v únikové zóně stál zaparkovaný hasičský vůz a před ním stáli rodiče s dětmi.

Nedávno se změnil Tvůj život tím, že jsi vstoupil do stavu manželského. Jakým způsobem tento stav ovlivní Tvoje aktivity v rally?

Tak manželka z mého ježdění velkou radost nemá, ale je zajímavé, že to vyšlo tak, že za tři měsíce od svatby jsem jel víckrát než za dva roky, co jsme spolu chodili.

Mění se systém MČR, včetně povolení účasti vozidel WRC. Jaký je Tvůj pohled na tyto změny?

Změny se mi líbí, vozy WRC vždy dělaly tu pravou rally. Ale nesmíme zapomenout na krásné dvoukolky, které mají samozřejmě své kouzlo, příkladem jsou vozy S1600 a Kitcar.

V poslední době se objevuješ na sedadle s Václavem Stejskalem. Oba dva jste Blateňáci a Venca je starým matadorem. Řekni mi něco bližšího k této vzájmené spolupráci.

Tak s Vencou jsme spolu poprvé už jeli před léty. Navíc se známe už z dob, kdy mu můj táta dělal motor do jeho závodního trabanta. Loni neměl spolujezdce na Pačejov, tak mě oslovil. Pačejov jsme ve své třídě vyhráli a spolupráce se nám líbila, tak jsem spolu dojeli všechny sprinty. Odměnou nám je titul vícemistrů republiky.

Stando, co by jsi chtěl říci na závěr našeho rozhovoru?

Děkuji celé mé rodině za podporu v této mé sportovní aktivitě..

Komentářů celkem: 4
26. 1. 2015 17:361 Upraveno 17:37
0 0
No jo. Stáňa jun. je už dneska na horkým sedadle ostřílenej mazák. Za sebou má mraky soutěží s hodně dobrýma výsledkama s pár slušnejma rankama. Prostě zkušenej dobrej spolujezdec, kterých není nikdy dost. Kde je ta doba, kdy mu starej rozvrzanej Standa zakázal sednou do auta s mým synem Tomem, když neměl spolujezdce! Mohl mít Stáňa o nějakou bouli víc a s dědkem jsme se mohli zase sejít u jednoho doprovodu! Tak Stáňo, ať ti závodnickej život v kombinaci s manželským dál svědčí!!smajlíksmajlík
26. 1. 2015 18:572
0 0
Staník není jen univerzální spolujezdec, ale je i univerzální kamarád na kterého je spolehnutí a nikdy nepokazí žádnou srandu. Stando už se těším až přijedu a zajdeme na pivko . Máš být po kom co ty starej pardále. smajlík
26. 1. 2015 19:303
0 0
tak myslím, že mladá paní ví do čeho šla a mladého ještě pořád budeme vídat ja horkém sedadle.....
26. 1. 2015 19:464
0 0
ano Standa se od mala protloukal životem v prostředí rallye kde měl základy , pak od 18 let jako mechanik profesionální na rallye v dílnách pana Stanka Motosport , až ke spolujezdci s dobrými výsledky jak v Čechách tak i v cizině . Věnuje se tomu už 20 let . Vždy to bral moc vážně a pečlivě . Mechanika dělal i známým hercům , a známým například Landovi , Bartákovi , Novému atd. Má několik výhod , že má s postelí 60 kg , nekouří a závodákům rozumí . Zažil několik vážných bouraček na rallye i s pobytem v nemocnici , ale vždy se z toho dostal a vrátil se . Největší srdeční rány byli smrt jun Levory a Třebínoví , se kterým taky jezdil a kamarádil a jeho soukromá bouračka s favoritem .
Přeji mu hezký závodnický život pokud pojede 2015 , bez nehod jak na závodech i v soukromí a Eliško dopřej mu to je to jeho jediná záliba .
smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!