31. 1. 2015 20:12 − 3008× − 1

Arctic Lapland Rally – komentář

Finský šampionát pravidelně otevírá soutěž odehrávající se na dalekém severu až za polárním kruhem.

Finský šampionát pravidelně otevírá soutěž odehrávající se na dalekém severu až za polárním kruhem. Tato lokalita každoročně zajišťuje dostatek ledu a sněhu na všech naplánovaných úsecích. Letos se teplota během soutěže držela hluboko pod bodem mrazu kolem – 20 C. Ani takto náročné podmínky nemůžou odradit soutěžní jezdce od toho se této výjimečné soutěže zúčastnit a tentokrát se jich na startu sešel krásný počet 150. Laponský podnik tento rok slavil padesátileté jubileum, u jehož příležitosti organizátoři na závěr harmonogramu zařadili speciální úsek o délce rovných padesáti kilometrů. Celkový počet ostrých kilometrů pro letošek vzrostl na 289, což ještě umocnilo už tak velkou náročnost. Z prohřátých boxů F1 do zimy zavítal Heikki Kovalainen, který si pro svůj soutěžácký debut zvolil z Estonska zapůjčený Ford Fiesta R5.

Pilot Formule 1 si v nehostinných podmínkách rozhodně nevedl špatně a po prvním dnu si držel pěkné páté místo. Až daleko za ním se ve výsledcích držel další pilot debutující s Fordem Fiesta R5 Michal Solowow. Poláka během prvního dne přibrzdil problém s turbem a na rozdíl od Kovalainena startujícího na začátku celého pole se musel vypořádat s rozvířeným sněhem. I v druhém dnu si lépe počínal finský jezdec, ale propadl se na šesté místo. Solowow naopak vstoupal vzhůru až na konečné osmé místo a během tréninku na nadcházející Rally Sweden se stal nejrychlejším ze zahraničních jezdců.

Nejrychlejší čas na úvod soutěže zaznamenal Juha Salo. Několikanásobný domácí šampión bude letos startovat se zbrusu novým Peugeotem 208 T16 R5, ale ten zatím není pořádně dokončen, takže musel vzít zavděk postarším Mitsubishi Lancer EVO X. Úřadující finský mistr Karl Kruuda naopak právě v Arctic Lapland Rally poprvé naostro vyzkoušel zcela nové náčiní Citroën DS3 R5. V RZ 2 a 3 zajel Estonec nejrychleji a dostal se o 9,4 sekundy do čela. V následujícím testu ale u jeho DS3 začala zlobit převodovka a Kruuda tím ztratil nejprve 11,8 vteřiny, následně pak ještě dalších skoro čtvrt minuty. Závěrečný páteční test pak už znovu zvládnul nejrychleji a před druhým dnem snížil své manko na Sala na 13,5 sekundy.

Salo se chtěl co nejdříve oddálit od svého soupeře a hned v prvním sobotním testu jej rozdrtil rozdílem třídy a zvýšil náskok na půl minuty. V druhé zkoušce ale své snažení trochu přehnal a skončil mimo trať. Naštěstí pro něho se nejednalo o nic vážného, Lancer zůstal nepoškozen a Salo jej poměrně rychle dokázal vrátit zpět na trať. Časové ztrátě znamenající propad na druhé místo ale stejně nezabránil. Výsledky dalších rychlostních zkoušek rozhodně nenapovídaly tomu, že by Salovo Mitsubishi bylo hendikepem. Naopak se tento vůz zdál pro podmínky rally lepší než modernější R5. Kruuda se snažil co mohl, ale jeho náskok se každým kilometrem snižoval až na 2,5 sekundy před posledním testem. Na jeho start se už Estonec bohužel nedostavil, když se u Citroënu porouchal motor. Letošní sezónu úřadující finský mistr tedy zrovna nejlépe nezačal, ale aspoň si před švédským podnikem WRC2 vyzkoušel novou techniku. Salo se po roční pauze znovu mohl radovat z arktického vítězství. Na druhé místo se během soboty dostal pilot Mitsubishi Lancer EVO IX Joni Nikko, který byl zároveň klasifikován jako nejrychlejší v rámci SM2. Bronz z první etapy během sobotní části udržel Jussi Vanionpää. Od letní části šampionátu bude usedat do druhého Citrënu DS3 R5 Printsportu, ale zimu ještě tráví za volantem staršího Mitsubishi Lancer EVO IX.

Výsledky podniku finského mistrovství naleznete na stránkách ewrc-results.com

Komentářů celkem: 1
1. 2. 2015 18:26
0 0
Jojo tuhletu parádní klasiku bych hned dal do ERC místo Liepaji. To je aspoň záruka pořádného sněhu! smajlík

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama