Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
6. 2. 2015 19:42 − 14095× − 4

Bestie z Besedic aneb jak se staví kopcová Fabia RS2000

Besedický Rexteam je známý ze svého působení v soutěžích, ať už díky otci a synovi Cvrčkovým, tak i díky pronájmům speciálů WRC.

Představovat znalým fanouškům českého rallysportu Besedický Rexteam by bylo téměř nošením dříví do lesa, ale pro ty mladší alespoň ve stručnosti. Počátky jsou spojeny se škodovkami a dvojicí Věroslav Cvrček starší – Miroslava Cvrčková, kteří zejména na voze Škoda Felicia dosahovali výrazných úspěchů. Posléze za volant usedl Věroslav Cvrček mladší a na významu získal i pronájem soutěžních speciálů, když tým disponuje dvěma Octaviemi WRC a od roku 2014 také kopcovým speciálem vycházejícím ze Škody Fabie S2000. Více foto ze stavby a závodů Fabie RS2000 naleznete na odkazech. V následujícím rozhovoru jsem si s Věroslavem mladším povídal zejména o tom, jak vznikne nápad a samotný kopcový speciál vycházející právě z úspěšné mladoboleslavské závodničky.

Váš tým je známý hlavně působením v automobilových soutěžích, jak se stane, že do programu zařadily i starty na vrších?

Rexteam se k závodům do vrchu dostal v roce 2007, kdy s týmovou Octavií WRC začal startovat Igor Drotár na slovenských soutěžích. Nejprve měly starty ve Slovenském mistrovství automobilů do vrchu (PAV) sloužit jako trénink k urychlení zvykání si na novou techniku. Již první závod ale naznačil, že se Octavie WRC s Igorem neztratí, když po porážce všech formulí a domácího Martina Koiše na kopcovém Focusu WRC, Igor zvítězil absolutně. Velké a těsné bitvy s Koišem a tehdejším mistrem Evropy Peterem Jureňou pokračovaly nejen celou sezonu 2007, ale i další dvě sezony. Postupně docházelo k úpravám v nastavení podvozku, diferenciálů a motoru speciálně na kopce. Igor dokázal v každé zatáčce pobavit všechny diváky jeho typickými smyky a přesto zajet fantastické časy, které soupeřům vrtaly hlavou. Důkazem toho bylo zkoušení rallyových pneumatik na místo kopcových slicků v podání některých závodníků, ani to ale nepomohlo Igora snadno porážet.


Foto: autosportfoto.sk

Při pohledu na starty jednotlivých vašich Octavií WRC je vidět pauza v kopcových startech v roce 2010, ale hned o rok na to se vracíte zpět a dokonce v dvojnásobné sestavě…

Po roční přestávce se Rexteam na slovenské kopce vrátil v sezoně 2011, a to rovnou se dvěma identickými vozy Octavia WRC. Piloti byli Michal Kovalčík a Michal Kovalčík ml. I přes chybějící zkušenosti s řízením vozu vrcholné kategorie WRC se po opatrném začátku sezony a trpělivém sbírání zkušeností začaly dostavovat slušné výsledky a velmi nadějné časy. Velké pokroky pokračovaly i v dalších dvou sezonách. Stále se však jednalo o originální soutěžní vozy, se kterými startovali i jiní jezdci na různých automobilových soutěžích.

Spolu s novými piloty Octavií WRC na slovenských kopcích se postupně dostáváme ke vzniku Fabie RS2000. Jak tato myšlenka vznikla a o jak radikální změny vozu oproti původní Fabii S2000 šlo?

V prosinci 2013 přišel požadavek k přípravě kopcového speciálu pro otevřenou skupinu E1. V týmu jsme v té době měli tovární Fabii Super 2000, což nás inspirovalo k využití perfektního podvozku tohoto vozu a umožnilo nám na ní proměření a vyzkoušení zástavbových prostorů, zejména pro agregát a chlazení. V lednu 2014 jsme zakoupili originální tovární karoserii S2000, na které jsme neprováděli prakticky žádné rozsáhlé úpravy a odlehčování. Nechtěli jsme znehodnotit originální karoserii, která je dodnes stále použitelná pro soutěže. Výrazné odlehčování proběhlo na všech vyměnitelných dílech karoserie. Kapota, přední nárazník a všechny dveře jsou speciálně vyrobeny z karbonových kompozitů. Blatníky a zadní nárazník jsou z kompozitových materiálů i na Super 2000, tudíž byly vhodné i pro toto vozidlo.


Foto: autosportfoto.sk

Předpokládám však, že ke změnám došlo v případě "vnitřností" a že už ve voze není původní atmosferický motor, nýbrž něco silnějšího? A s tím asi budou souviset i změny na podvozku, aby to vše vydrželo, ne?

Použili jsme osvědčený dvoulitrový motor Škoda WRC s dvacetiventilovou technikou. S ohledem na předpisy této kategorie a možnost použití libovolného turbodmychadla bez restriktoru jsme využili speciální turbo Garrett. Při jeho návrhu jsme se nehnali pouze za ziskem maximálního výkonu, ale hlavně za nalezením optimálního kompromisu mezi maximálním výkonem a rozsahem využitelných otáček. Teoretická volba turba bývá nejistá, nám se ale povedlo hned prvním turbem získat výkon přes 570HP a dostatečný rozsah využitelných otáček.

Pro takto výkonný motor bylo nutné zvolit spolehlivé transmise. Volba padla na 5 stupňovou převodovku Xtrac využívanou v poslední specifikaci Fabie WRC. K tomu bylo nutné využít zadní diferenciál z Fabie WRC. Všechny tři diferenciály jsou samosvorné mechanické.


Foto: Tým

Přední náprava je kompletně z Fabie Super 2000. Zadní také, s výjimkou nápravnice, která musela být vyrobena speciálně pro tento vůz tak, aby mohla být ramena uchycena v původních bodech a zároveň, aby zde byl umístěný výše uvedený diferenciál. Při té příležitosti se povedlo snížit hmotnost nápravnice o čtvrtinu i při zachování vysoké tuhosti. Nápravnice v kategorii S2000 totiž podléhá hmotnostnímu limitu dle předpisů FIA.

Dalšími díly vyvinutými speciálně pro toto vozidlo jsou prvky chlazení. Koncepce chlazení se podobá systému využívanému na Fabii WRC. Chladič kapaliny motoru jsme umístili co nejníže a lehce ho naklopili. Intercooler nad ním v téměř vodorovné poloze s výdechem v kapotě. Po základním plánování projektu během prosince 2013 začala hned na začátku roku 2014 fyzická stavba. Mnoho času zabral vývoj a výroba zadní nápravnice, jednotlivých chladičů a jejich uchycení v kompaktním karbonovém dílu, na který je uchycen i přední nárazník, který byl vyvinut speciálně pro toto vozidlo tak, aby byl zachován design, ale přitom byl zajištěn dostatečný přívod chladicího vzduchu. Dále kompletní výfukové potrubí, speciální nádrž a kompletní elektroinstalace.


Foto: Tým

Máme tedy za sebou stavbu vozu, jak dlouho trvala a kdy poprvé vyjela? Co výsledky v premiérové sezóně?

Prvním ostrým startem byl rakouský Rechberg na konci dubna. Auto bylo díky velkému nadšení všech mechaniků připraveno na první závod, který proběhl bez jediného problému a mohlo tak začít zvykání si na nový speciál, který se od speciálu WRC poměrně liší. Rozdílný je zejména podvozek. Jízdní vlastnosti vozidla s hmotností o více jak 200kg nižší, s podvozkem Fabie S2000 a s pravými kopcovými slicky umožňují mnohem vyšší průjezdové rychlosti zatáčkami a odlišné brzdné body. Rozdílná je samozřejmě i akcelerace a charakteristika průběhu točivého momentu. To vše vyžaduje odlišný jízdní styl. Rozdílné jsou i ovládací prvky, ty jsou ale spíše jednodušší a je jich výrazně méně, a to zejména díky absenci aktivních diferenciálů. Již v polovině sezony se dostavily perfektní výsledky, boj o absolutní vítězství v Hutách zmařila až průtrž mračen na posledních kilometrech druhé závodní jízdy. Na všech dalších závodech v Dobšiné, Jankovu Vršku a v Čiernem Balogu zajel Michal Kovalčík mnoho skvělých časů na úrovni slovenské a polské kopcové špičky. I přes špatné počasí dosáhl na posledním mistrovském závodě ve Zvolenu na bednu absolutně.

Nová sezóna už klepe na dveře, probíhaly velké změny na autě po zkušenostech z první sezóny?

Přípravy na novou sezonu se vyznačují spíše repasemi a kontrolou všech komponentů. Jednou z několika změn je například jiné odstupňování převodových poměrů vzhledem k charakteristice motoru a tratím závodů do vrchu. Dále pracujeme na odlehčení podvozkových dílů, z nichž jsou některé pro závody do vrchu předimenzované, jak z důvodu hmotnostních limitů FIA pro kategorii S2000 a nebo extrémního namáháni při šotolinových soutěžích. Fabia RS2000 v sobě ukrývá velký potenciál. Proto je naplánované předsezónní testování zaměřené na nastavení podvozku a diferenciálů.


Foto: autosportfoto.sk

Mají ti, co se nedostanou za slovenské kopce šanci někde tento vůz spatřit, nebo se vyskytuje právě jenom v PAV?

Tým měl v plánu ukázat tento speciál i rallyovým divákům. Snahu o absolvování některé rychlostní zkoušky Rally Bohemia v roli předjezdce zamítli pořadatelé. Dále jsme uvažovali o účasti na Pražském rallysprintu. Tým však měl zrovna velmi nabitý program, když na Pražském rallysprintu s jednou Octavií WRC startoval Karel Trojan a současně s druhou týmovou Octavií WRC bojoval o vítězství Ivan Čibej na šotolinové Rallyshow Santa Domenica v Chorvatsku. A zároveň tým technicky zajišťoval start Nialla McShea s Fabií Super 2000 v čínské rally WuYi. Věříme, že letos se naskytne vhodná příležitost ukázat Vám naše nejnovější náčiní v akci.

Komentářů celkem: 4
7. 2. 2015 08:581
0 0
Nádhera! Velký dík za takovéhle články! Jen houšť a větší kapky...smajlík
7. 2. 2015 11:402 Upraveno 11:41
0 0
Tak u sousedů mají takový žihadlosmajlík
Mě zajímalo jaký to má zvuk a jak to jede. Kousek z toho sem našel, fakt pěkný, ředloha pro WRC, jak dělanásmajlík
https://www.youtube.com/watch?v=oahEY2aao5c ,
https://www.youtube.com/watch?v=GT88uXCyo00
7. 2. 2015 12:153
0 0
TU je video jak to jede Dobrá střela https://www.youtube.com/watch?v=GT88uXCyo00
7. 2. 2015 22:404
0 0
Viděno párkrát naživo na dobře obsazených závodech a jede to fakt pěkně, ovšem v této kategorii se dají najít větší "žrádla".smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!