Josef Koukola - eWRC.cz
9. 2. 2015 18:58 − 4462× − 1

Karel Vajík už naviguje jen výjimečně

Karel Vajík je velezkušeným spolujezdcem, protože kolem rally se pohybuje již 19 let.

Karel Vajík je velezkušeným spolujezdcem, protože kolem rally se pohybuje již 19 let. Svojí motoristickou kariéru zahájil v roce 1996 na horkém sedadle ve vozidle Renault Clio 16V vedle Jiřího Plška a od té doby se zúčastnil více jak 230 závodů. Jako spolujezdec vystřídal více jezdců, ale nejvíce závodů (82) absolvoval vedle Jaroslava Orsáka. Za svoji dosavadní kariéru vyzkoušel více jak jedenáct typů závodních aut. Je trojnásobným mistrem Slovenska ve třídě A7, kdy toto umístění získal s jezdcem Petrem Pospíšilem, dále se stal vícemistrem Slovenska ve třídě N-1300, A-2000, a A7. V roce 2002 byl vítězem poháru Formule 2 mistrovství FIA zóny střední Evropy a v tomto roce se také stal mistrem České republiky ve třídě N2 s Janem Jelínkem. V roce 2004 obsadil s Petrem Pospíšilem 2. místo v poháru FIA zóny střední Evropy. V roce 2006 se stal s Jiřím Skoupilem mistrem České republiky ve třídě A7. Mimo České republiky se zúčastnil závodů na Slovensku a dále v Polsku, Maďarsku, Rakousku, Itálii, Francii, Chorvatsku, Slovinsku, Srbsku, Belgii a Švýcarsku . Z tohoto výčtu mohu říci, že Karel patří mezi matadory rally, a proto jsem mu položil několik otázek.

Profil Karla Vajíka na eWRC-results.com

Karle, v roce 1996 jsi si poprvé sedl na sedačku spolujezdce. Jaké na to máš vzpomínky, bál jsi se ?

Tenkrát jsem se vůbec nebál. Šel jsem do toho dost odhodlaně. Dnes už takový razantní start kariéry není možný. Moje první soutěž byla Rally Šumava. Střídala všechny povrchy, především ale sníh a led. Na sériových zimních gumách, samozřejmě bez hrotů, a s délkou RZ myslím větší než dnes mívá Barumka, nebo než měla moje zatím poslední soutěž – du Valais ve Švýcarsku. To byla slušná porce pro začátečníka. I když je fakt, že jsem už v té době o rally hodně věděl z pohledu třeba člena týmu, fotografa nebo novináře. Odpadli jsme snad 2 RZ před koncem.

Ale k tomu strachu. S přibývajícím věkem a zkušenostmi jsem získával jakýsi respekt. To je asi přesnější výraz než strach. Respekt a určitá míra pokory jsou podle mě důležité.

Jsi ze Zlína, ale přeci se zeptám na jednu věc. Co Tě přivedlo k rallye, kde a v kom se zrodil ten nápad?

Zrodil se ve mně. U nás doma k autům vztah nikdo neměl. A v mém okolí jsem zájem o rally spíš probouzel já v druhých, než že bych měl někoho, kdo mě k rally přivedl.

Na konci sezony 2011 jsi ohlásil svůj odchod z rallye, co tě na tuto myšlenku přivedlo?

Program už byl moc nabitý. Na té úrovni, kam jsme se dostali, to bralo tolik času a sil, že nezbývalo na práci ani na nic jiného. Musím se věnovat firmě, která mě živí a mám i jiné zájmy. Musel bych dělat práci spolujezdce jenom napůl, a to jsem nechtěl.

Ale nakonec jsi v tomto sportu zůstal, co bylo příčinou?

Určité úkoly v týmu jsem si ponechal. Otevřelo mi to i možnosti nových pohledů, nových zkušeností. A to, že příležitostně zaskočím na místě spolujezdce? To asi vyplývá ze skutečnosti, že jsem v týmu nejblíž po ruce.

Hodně dlouho jezdíš jako spolujezdec, nelákalo Tě někdy sednout si za volant, nebo jsi si to vyzkoušel. Pokud ano, tak kde a v jakém autě?

Ale ano, vyzkoušel jsem si to. Ověřil jsem si, v čem jsem lepší a u toho jsem pak zůstal. Jel jsem pár soutěží s Káčkem a taky s Civicem. Nejvíc jsem si užil asi Waldviertel. Taková příležitost se už dnes v našich krajích těžko hledá – nějakých 270 km rychlostních zkoušek ve dvou dnech. Takže vlastně ani tolik nevadilo, že jsme těsně před koncem odstoupili pro poruchu.

V současné době AČR povolil na poslední chvíli omezenou účast WRC v šampionátu. Jaký na to máš názor?

Snad to přitáhne diváky. Zatím jsem řády detailně nestudoval. Za současné situace je ve starších autech slušný potenciál. Snad až příliš velký. Hlavně poslední z WRCéček, která budou moci startovat, jsou stále velmi vyspělá auta. A šanci budou mít i ta starší. Dnešní auta mají totiž uměle omezený výkon, který těm dřívějším přebýval. Dnes jsou pro změnu o hodně dál třeba podvozky. A právě tyto dnešní komponenty lze do jisté míry ve starších autech použít a díky tomu mohou mít nad některými dnešními vozy i navrch.

Když už jsem u změn , tak jaký máš pohled na kompletní změnu-úpravy našeho mistrovství , když oblíbené jednodenní mistrovství (Sprinty) byly přehodnoceny a dokonce pořadatelé oblíbené Kopné už tuto soutěž nechtějí pořádat.

To je na dlouhé úvahy. Něco se udělat muselo, o tom není diskuse. Já bych se přikláněl k jinému modelu. Je mi ale jasné, že se tady musejí skloubit zájmy více skupin. Do jisté míry je přirozený poněkud jiný pohled pořadatelů, jezdců, diváků, ale třeba i provozovatelů soutěžních aut. Určitě bylo třeba udělat poněkud razantnější krok, a to se stalo. Věřím, že jeho autoři vidí dál než jen do letošní sezóny, a že nás nečekají příliš velké kotrmelce, jak se říká „ode zdi ke zdi“. Čas ukáže. Za změny jsem rád, i když, jak jsem řekl, při tom co vím, bych šel trochu jinou cestou.

Za svojí působnost v rallye jsi seděl ve více značkách závodních aut. Na jaké auto vzpomínáš nejraději ?

Ke každému autu i jezdci se vážou dobré i horší zkušenosti. Nejhezčí zážitek je to tenkrát, když je dobrý rozpis a potká se nastavení auta a volba pneumatik s charakterem trati a počasím. Každopádně krásné svezení je vždycky s vyspělou technikou své doby, což byla v posledních letech především Fabia S2000. Samozřejmě i Mitsubishi, s tím jsem najezdil hodně. Ne vždycky se ale podařil ten správný setup. Nemůžu zapomenout ani třeba na áčkovou Almeru z Plzeňských dílen pana Svobody. Jmenoval bych i další, ale to bychom tu byli dlouho.

Já jako bývalý jezdec mám svoji oblíbenou rallye, proto se chci zeptat na kterou rallye rád jezdíš.

Obligátní otázka. Samozřejmě, je to doma ve Zlíně. A přestože se tady v okolí jezdí víc soutěží, tak právě na Barum rally se přijdou podívat i ti, kteří se celý rok o soutěže nezajímají. Takže se setkám s mnoha známými, kteří mi fandí. To je neopakovatelná atmosféra.

Vzpomínal jsem, že jsi v roce 2011 chtěl ukončit kariéru. Jaká je Tvoje představa o další činnosti u rallye po ukončení kariéry?

Nemám v úmyslu nic výrazně měnit. Bude-li příležitost, hodlám se angažovat jako v uplynulých třech letech.

Karle, děkuji a přeji mnoho dalších úspěšných let strávených na rychlostních zkouškách.

Další zajímavé informace získají fanoušci na
www.karelvajik.cz
https://www.facebook.com/groups/113369198691545/
https://www.facebook.com/karel.vajik

Komentářů celkem: 1
9. 2. 2015 21:411
0 0
fajn článeksmajlík

Dodatek - odkaz na http://www.karelvajik.cz po kliknutí zobrazuje špatnou adresu :
http://www.ewrc.cz/ewrc/http://www.karelvajik.cz
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!