Jakub Nepraš - eWRC.cz
3. 3. 2015 11:23 − 4238× − 0

Mexiko a omezení výkonu motorů

Jezdci potřebují velký výkon svého motoru a díky tomu mají inženýři pár bezesných nocí a navíc nejsou nikdy spokojeni.

Život turbomotorů není žádná legrace. Turbo neustále „hystericky“ řve a čtyřválec má díky restriktoru krátký dech. A ještě navíc v Mexiku je menší přívod kyslíku.

Jezdci potřebují velký výkon svého motoru a díky tomu mají inženýři pár bezesných nocí a navíc nejsou nikdy spokojeni. Ovšem jednou za rok, když je na programu Rallye Mexiko, jsou klikové hřídele trochu „apatické“. Velká nadmořská výška dějiště nadcházející rallye je nejvyšší z celé sezóny. Některé RZ vedou více než 2700 m nad mořem a výkon nadupaných WRC vozů se značně zmenšuje.

Každý WRC motor má přívod vzduchu přes 33 mm restriktor. Na úrovni moře dává turbomotor s objemem 1,6 litru 320 koní a točivý moment 430 Nm. O 1500 metrů výše je to pouze 220 koňských sil. Ztráta je způsobená tím, že turbodmychadlo žene do motoru méně vzduchu obsahujícího kyslík do spalovacích komor. V souladu s tím vstřikovače poskytují méně paliva a tak se sníží výkon.

Důležitý je pro nastavení turbodmychadla, které se otáčí až 150 000 krát za minutu, tzv. Wastegate ventil. Je to obtokový ventil turbodmychadla, který reguluje maximální plnící tlak v systémech tím, že odklání část výfukových plynů. Kromě toho, zvyšující se rychlost turbíny zvyšuje tření. To vytváří dvojí ztrátu výkonu.

Aby nedošlo k nekonkurenceschopnosti, jsou inženýři přes motor nuceni dělat pečlivou a přesnou práci. Před sezónou se až dva týdny zkouší motor na dynamometru a připravují ho na kolísání tlaku vzduchu. Není to ovšem jen o velkých výškách. Ve Walesu se může výkon motoru také měnit v závislosti na tlaku vzduchu 1030-980 mbar. To už také hodně ovlivňuje výkon. Na konci těchto zkoušek je nastavení pro různé tlaky vzduchu a různé nadmořské výšky, které je uložené v řídící jednotce. Toto mapování můžou měnit v místě rallye jezdci a inženýři.

I přes tato opatření je ztráta výkonu v Mexiku stále vysoká, cca asi 30 procent. Bez dobré práce inženýrů může být ztráta výkonu až 40 procent. 1,35 tunové WRCéčko (vč. jezdce, spolujezdce a rezervním kolem) má v mexických horách výkon jako R3T na úrovni moře.

Samozřejmě, že nedostatek kyslíku neomezuje pouze motory. I samotní jezdci a spolujezdci to mají o něco těžší. Ale není to tak rozhodující faktor jako u techniky. Ostatně největší šampion šampionů Seb Loeb jednou řekl: "Myslím si, že to není vůbec o tom. Konečně, my nemusíme běžet maratón, ale jen řídit auto."

Zdroj: rallye-magazin.de

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!