Nehoda Otta Tänaka, při které utopil svou Fiestu WRC ve vodách jezera, a následné znovuoživení vozu se stalo velkou událostí Mexické rally.
Asi není fanouška, který by sledoval Mexickou rally a nevěděl o nehodě Otta Tänak, který v RZ3 utopil Fiestu WRC v jezeře. Naštěstí posádka stihla potápějící se vůz rychle opustit a událost se šťastným koncem pak vyvolala jak v místě konání soutěže, tak na internetu pořádné "haló" a Fiesta estonské posádky se dočkala nového jména TiTänak. I na našem webu jste si mohli přečíst, co k nehodě říká samotný Ott Tänak a prohlédnout fotoseriál z oživování Fiesty. M-Sport dnes také zveřejnil časový sled událostí, který odhaluje, kolik práce se na voze stihlo v krátkém časovém úseku udělat.
Pátek 6. března:
09:24 – Ford Fiesta RS WRC opouští na 2,6 kilometrů třetí rychlostní zkoušky silnici a potápí se na dno pět metrů hlubokého jezera
09:30 – Auto startující po Tänakovi dokončuje zkoušku a je zjevné, že je někde problém, jelikož startovní číslo 6 chybí a M-Sport kontaktuje všechny odpovědné za účelem co nejrychlejšího zjištění situace
09:38 – Zkouška je zastavena a vyjíždí na ni "vozidlo rychlého zásahu", které potvrzuje, že jezdec a spolujezdec jsou v pořádku bez vážných zranění
10:17 – Posádka se vrací do servisu helikoptérou a dále putuje do servisu a k doktorovi na kompletní prohlídku. Raigo Mõlder také začíná se sušením rozpisu, který zachránil při havárii
12:09 – Posádka se vrací do servisní zóny, kde dává rozhovory a k místě nehody jsou vysláni členové týmu, aby zjistili možnosti záchrany vozidla
16:30 – Zkouška otevřena a vjíždějí na ni vozidla, které vytáhnou Fiestu
16:45 – Organizátoři poslali pod vodu první potápěče s cílem najít auto, to, jak zjišťují, už nestojí na kolech
17:45 – Fiesta se vynořuje z hlubin a je vytažena na břeh.
18:00 – Auto je naloženo na odtahovku a Raigo Mõlder nachází ve voze svůj mobilní telefon, který je kupodivu stále funkční
20:15 – Fiesta je zpět v servisu a tým hodnotí její poškození
Pátek 6. března – velká servisní akce:
21:30 – S limitem třech hodin povolených pro ty, kteří využijí pravidla rally2, začínají opravy vozu
21:55 – Po uběhnutí 25 minut z vyhrazených tří hodin dokázali mechanici odstrojit auto téměř na karoserii – pryč bylo čelní sklo, křídla, nárazníky, řidičovy dveře, kompletní zadní a přední zavěšení, převodovka, turbo a systém chlazení
22:00 – Práce jsou dočasně pozastaveny, jelikož pravidla umožňují pracovat pouze jednomu mechanikovi na palivovém systému. Po zkontrolování dochází k rozhodnutí o výměně palivové nádrže
22:03 – Do práce se vrací všichni mechanici, nádrž je odmontována, stejně tak auto opouští interiér – sedačky, elektronika, dashboard a rádia
22:15 – Mechanici začínají s odstraňováním zbylé vody z interiéru auta
22:25 – Je opraven poškozený blok motoru a motor je vysušen od přebytečné vody
22:30 – Zbývají dvě hodiny času a auto se začíná skládat zpět dohromady. Každá součástka, která byla odstrojena je nahrazena novou s výjimkou sedaček, pásů, kapoty a sady nářadí
23:00 – Hodina do konce servisu a mechanici kontrolují tlak oleje
00:05 – Zbývá 25 minut a auto znova zavrčí
00:10 – Zbývá posledních dvacet minut, je vrácena zpět kapota, vyzkoušeno řazení a dokonce zbývá trocha času na naleštění vozu. Fiesta se startovním číslem 6 opouští servis na čas a Tänak s Mõlderem odvážejí vůz do uzavřeného parkoviště, což znamená, že se všechny práce povedly udělat v rámci tříhodinového limitu
Posádka na cílové rampě
Sobota 7. března – ranní přípravy:
08:30 – Tänak s Mõlderem vyzvedají vůz z uzavřeného parkoviště a zjišťují, že auto vynechává, což je výsledkem nočního stání
08:31 – Vzniká rychlý plán, že jakmile posádka vytlačí auto z uzavřeného parkoviště, tak je bude čekat technik, který auto odtáhne zpět do servisu
08:32 – Auto je dotlačeno na své místo v servisu za aplausu ostatních týmů
08:33 – Je upravována geometrie Fiesty, vyměněny zapalovací svíčky, vyměněny cívky a auto se znovu probouzí k životu
08:49 – Tänak odjíždí s autem do tankovací zóny, avšak krátce za ní auto znova utichá
09:25 – Tänak s Mõlderem znovu zprovozňují svou Fiestu, ale časový limit pro to, aby se dostali na start první sobotní zkoušky je neúprosný a posádka musí znova do rally2
Mechanici, kteří pracovali na znovuzrození vozu
Sobota 7. března: rally2 podruhé:
10:28 – Posádka dostala auto zpět do servisní zóny, kde byla mezitím sundána střecha servisního stanu a auto se tak koupe v paprscích mexického slunce a schne přírodní cestou
15:10 – Druhá rally2 začíná a opět je tu tříhodinový limit oprav. Technici mění všechny senzory tlaku paliva a stejně tak všechny kabely u motoru.Také dochází k výměně oleje a úpravě geometrie
16:25 – Motor byl restartován a inženýři kontrolují data. Následně je rozhodnuto preventivně vyměnit řídící jednotku
17:12 – Po několika zkušebních nastartováních byla Fiesta převezena do uzavřeného parkoviště, připravená na nedělní zkoušky
nefunguje link na fotoseriál
od havárie do zastavení zkoušky uteklo hrozivých 12 minut! kolika odpovědným lidem nebude na příští rok vydána licence?
Jo Milane, jinej kraj, jinej mrav!! To si taky můžeš všimnout, že se RZ po přerušení, taky neruší. A kde že je náš limit 15min?