Štajf se zatím v Irsku nedočkal sluníčka

Třetím zastavením evropského šampionátu v rally je letos Severní Irsko.

Třetím zastavením evropského šampionátu v rally je letos Severní Irsko. Na tamní Circuit of Ireland Rally se pilně připravuje také Subaru Duck Czech National Team, zejména samozřejmě jeho posádka Vojtěch Štajf – František Rajnoha. V průběžném pořadí prestižní klasifikace ERC2 jim po dvou závodech patří stříbrná příčka, proto i tentokrát touží dovézt domů cenné body.

Ani na třetím podniku letošního Mistrovství Evropy se zatím Vojtěch Štajf s Františkem Rajnohou nedočkali slunného počasí. Po dvou vysloveně zimních soutěžích v Rakousku a Lotyšsku tentokrát v Severním Irsku seznamovací jízdy propršely. I přes obtížné podmínky je ale posádka odhodlána bojovat o co největší bodový příděl. „Nečeká nás ale nic snadného,“ dobře ví pražský pilot a pokračuje. „Když jsme viděli obrázky z loňského ročníku Circuit of Ireland, trochu jsme se těšili, že se letos konečně dočkáme soutěže s asfaltovým povrchem a pod azurově modrou oblohou. Letos to tu ale vypadá úplně jinak – na trati bude spousta vytahaného bláta a díky silnému větru a skoro soustavnému dešti nám vlastně ani tolik nevadí, že jsme při náročném programu seznamovacích jízd neměli moc možností se zastavit a vystoupit z auta. I když to vlastně až tak úplně pravda není – průjezdy speciální diváckou zkouškou se tu totiž nedělají jako třeba ve Zlíně na Barum rally, tedy po trati za doprovodným vozem. Každý si tu musí poradit sám v rámci běžného provozu, takže třeba v opačném směru jednosměrky nezbylo než trať procházet pěšky. Bylo to nepříjemné zejména díky tomu, že nám přitom zmokl rozpis a itinerář, pohyb nám ale samozřejmě nevadí. Vždyť jsme oba s Františkem přece reprezentanti a atleti,“ pomrkává na spolujezdce unavený Štajf.

Severoirská soutěž se skládá z osmnácti rychlostních zkoušek o celkové délce 215 km, které posádky absolvují v průběhu pátku a soboty. Již ve čtvrtek se ale konala kvalifikační zkouška, která určila startovní pořadí a také napověděla víc o ambicích jednotlivých jezdců. V kvalifikaci dokázali Štajf s Rajnohou se svým Subaru Impreza WRX STI zajet mezi zapsanými účastníky kategorie ERC2 vůbec nejrychlejší čas. „Před soutěží jsme ještě v Čechách uskutečnili test v podmínkách obdobných zdejším tratím, a tak doufáme, že máme vůz dobře připraven i nastaven,“ řekl čtyřicetiletý pilot. „Našimi soupeři budou zejména maďarští piloti, kteří jsou také přihlášeni do klasifikace ERC2. Nehodláme jim dát svou kůži lacino, zároveň si ale uvědomujeme, že jsou zde úzké tratě lemované mnohými ploty a zídkami a my bychom neradi svou dva tisíce kilometrů dlouhou anabázi do Irska zakončili předčasně, díky nějaké hloupé jezdecké chybě. Hlavní cílem jsou body do šampionátu ERC2, a i proto budeme například výkony místních pilotů produkčních vozů (kteří do ERC2 nebodují) sice sledovat se zájmem, nicméně za své hlavní soky je považovat nemíníme.

Jsme hodně zvědavi, jaké nás při soutěži čekají povětrnostní podmínky a jaké díky tomu použijeme pneumatiky. Při seznamovacích jízdách jeden den soustavně pršelo, v takovém případě je volba jasná. Druhou část tratě jsme ale absolvovali po cestách, které po dešti velmi rychle osychaly. Pro tyto případy bychom asi raději volili měkké ´suché´ obutí,“ uvažuje Vojtěch Štajf, který dále popisuje své zážitky: „Závodíme na ostrovech poprvé a spousta věcí je pro nás obtížná. Například pro seznamovací jízdy jsme měli k dispozici vůz Subaru Forester, zapůjčený od místního zastoupení značky Subaru. Ten měl řízení vpravo, zatímco náš závodní vůz jej má pochopitelně opačně. Náš rozpis tedy i díky jinému výhledu z vozu a levostrannému provozu možná nebude tak přesný, jak jsem zvyklý, zpočátku tedy raději zvolíme opatrnější tempo. Přesto se hodláme poprat o co nejlepší výsledek a doufám, že nám i dalším dvěma českým posádkám se bude na Circuit of Ireland Rally dařit.

Když porovnám zdejší rychlostní zkoušky s našimi, asi nejblíže k nim mají některé úseky na Přídolí či Malontech, kde se také jezdí dlouhé úzké pasáže s mnoha horizonty, irské tratě jsou ale více zatáčkovité. Bude to určitě hodně náročné i na výdrž pneumatik. Psaní rozpisu bylo na nich navíc o to složitější, že se seznamovací jízdy konaly vždy po dvou hodinách na každou rychlostní zkoušku, což mělo ten důsledek, že se často posádky dojížděly a zkrátka nebylo na psaní ´not´ příliš klidu. To vše jsou ale pro nás velmi cenné zkušenosti, zkrátka jedeme mistrovství Evropy, a když v něm chceme uspět, musíme se se všemi takovýmito úskalími vyrovnat. Zatím se nám to celkem daří, největší potíže vznikly, když přepravní společnost odmítala s naším závodním autem vpustit na trajekt i závodní benzín. V jednu chvíli to dokonce vypadalo s naším startem dost bledě, naštěstí nám v tuto chvíli pomohl sám ředitel soutěže a pak i jedna severoirská spediční firma a vše se v dobré obrátilo. Teď už se můžeme plně soustředit jen na závody, které nás o víkendu čekají,“ uzavírá Vojtěch Štajf.

Komentářů celkem: 1
3. 4. 2015 15:58
0 0
Pěkný počtení,ať jim to jede a přivezou hodně bodů.smajlíksmajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!