Velikonoce na Safari

Safari Rally patřila do roku 2002 neodmyslitelně ke světovému šampionátu, ve kterém platila za jednu z několika ikon.

Safari Rally patřila do roku 2002 neodmyslitelně ke světovému šampionátu, ve kterém platila za jednu z několika ikon. Atrakcí soutěže byla oproti ostatním soutěžím hlavně výrazně delší trať, když ostrá kilometráž čítala přes tisíc kilometrů. Tak dlouhou trať ale nebylo možné vytýčit na uzavřených cestách a tak se jezdilo na otevřených úsecích. To samozřejmě vedlo k mnoha nebezpečným situacím, což ve spojení s finanční náročností absolvování soutěže vedlo k jejímu vyřazení z MS. Keňští organizátoři pak svůj podnik dvakrát zařadili do seriálu IRC a jinak jejich mezinárodní zařazení končilo u afrického šampionátu. Vloni se nový prezident tamní motoristické federace setkal s Jeanem Todtem a jako reálné označil vyhlídky na návrat do MS v roce 2017. Letošní ročník se měl odehrát jako kandidátský a už vloni organizátoři celou délku měřených úseků uzavřeli pro normální provoz. Jejich dalším plánem je do roku 2017 přenést všechny rychlostní zkoušky na soukromé pozemky. Jak to dále bude s kandidaturou do světového šampionátu, těžko říct. Jedno je však jisté, pro letošek Safari Rally opustila africký šampionát, který se vzhledem k nízkému počtu startujících a naopak vysokým registračním poplatkům jevil jako absolutně nevýhodný.

Zato keňský šampionát letos zdobí účast několika atraktivních speciálů moderního střihu. Už na první soutěži Kisumu Rally se objevila dvojice Fordů Fiesta R5. Rajbir Rai ovšem svůj vůz po přemetu přes střechu výrazným způsobem pocuchal a Manvir Singh Baryan doplatil na poškození kola a do cíle dojel jako osmý. Přetěžkou Safari Rally oba piloti Fiest R5 zdolali a jako rychlejší se nakonec ukázal celkově pátý Rai. Jeho značkový kolega Baryan ovšem skončil těsně za ním na šestém místě. Další atrakcí mistrovství Keni se stala dvojice exotických Protonů Satria Neo Super 2000. Úvodní soutěž ovšem ani jeden z nich nedokončil, když Carla Tunda zradily brzdy a Alastaira Cavenagha transmise. Tundo své snažení nevzdal a na Safari se chtěl znovu poprat s osudem. Od začátku soutěže se držel na průběžné bedně a v závěrečné fázi mohl bojovat i o vítězství. Dva defekty jej ale stály příliš mnoho času a pilot Protonu se musel smířit se třetím místem.

Pro druhé místo si v nejtěsnějším závěru Safari Rally v historii dojel vítěz této slavné rally z roku 1994 Ian Duncan. Pilot Mitsubishi Lancer EVO X zaostal za vítězem o pouhých třináct sekund. Od začátku soutěži vévodil lídr keňského šampionátu Tapio Laukkanen. Někdejší britský mistr a účastník několika soutěží MS s nejnovější verzí Subaru Impreza Sti všem soupeřům ujížděl, ale když na jedné z posledních zkoušek urval pravé zadní kolo, musel na vybudovaný náskok zapomenout a smířit se s odstoupením. Z premiérového triumfu na Safari Rally se tak nakonec radoval třetí muž loňského mistrovství Jaspreet Chatthe. Jeho Mitsubishi Lancer EVO X R4 připravoval tým MML Sports, tedy zbytek bývalého Mitsubishi Ralliart, který ještě za éry MS na Safari slavil vítězství. Soutěže se zúčastnil i Quentin Mitchell se Škodou Fabia Super 2000, ovšem kvůli poškození zadního zavěšení přišel o dobrý výsledek.

Výsledky Safari Rally 2015

Komentářů celkem: 1
9. 4. 2015 11:45
0 0
Snad se návrat do MS vydaří dotáhnout...
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!